Schenkingen en uitsluitingsclausule
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: Schenkingen en uitsluitingsclausule Auteur: Mitrilvich BerichtGeplaatst: di 08 jul 2014 22:09
    —
Geschiedenis:
Recent hebben mijn vrouw en ik een schenking gekregen van mijn schoonouders. In de schenking staat geen uitsluitingsclausule en is zodanig omschreven dat deze bedoelt is voor het aflossen van een schuld.

Nu:
Mijn ouders willen mij een bedrag schenken t.b.v. mijn onderneming (BV). Deze zal naar prive geschonken worden waarna ik deze in de onderneming kan stoppen. Aan deze schenking zit wel een uitsluitingsclausule verbonden.

Situatie:
Mijn vrouw en ik zijn in gemeenschap van goederen getrouwd en hechten veel waarde hieraan. Ik kan met goed fatsoen niet deze schenking accepteren omdat voor mijn gevoel de balans dan weg.

Vraag:
Wat zou ik kunnen doen om de balans te handhaven? Een stuk prive-vermogen uitsluiten van het gemeenschaps-vermogen (kan dit?) Iets slims met uitgifte van aandelen? Kan er alsnog een uitsluitingsclausule worden toegevoegd aan de schenking van mijn schoonouders?

#2:  Auteur: FlyingDutchman BerichtGeplaatst: do 10 jul 2014 0:21
    —
Achteraf een uitsluitingsclausule toevoegen lijkt mij niet haalbaar. Is ook niet erg logisch.

Hooguit zou de schenking van de schoonouders kunnen worden herroepen, als daar destijds rekening mee is gehouden. Daarna zou een nieuwe schenking plaats kunnen vinden onder de gewenste voorwaarden.

Andere oplossing is het gebruik van de schenking van jouw ouders. Privé-clausule of niet, het staat jou vrij de schenking (binnen de voorwaarden) te gebruiken zoals jou goed dunkt. Afhankelijk van de grootte van de schenkingen zou je het probleem al kunnen oplossen door de komende paar jaren de familievakanties te betalen met inkomsten uit de onderneming (indirect afkomstig uit de schenking onder privé-clausule).



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl