hoeveel volmachten nodig
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Notariaat

#1: hoeveel volmachten nodig Auteur: slinger BerichtGeplaatst: wo 16 apr 2014 14:54
    —
Geacht notariaat en leden.

Hoeveel volmachten zijn er nodig om een erfenis voor 5 personen af te handelen?

afgehandeld


Laatst aangepast door slinger op do 24 jul 2014 20:57, in totaal 1 keer bewerkt

#2:  Auteur: FlyingDutchman BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2014 12:07
    —
Ik heb kort door je verhaal gekeken, dus wellicht mis ik iets, maar het lijkt mij dat er een misverstand is tussen de opdrachtgever en de notaris.

De opdrachtgever wenst blijkbaar een partijnotaris; d.w.z. een adviseur (in dit geval 'toevallig' een notaris) die alleen voor die partij werkt en ook door die partij betaald wordt. Dat kan, maar je kunt die partijnotaris dan niet gebruiken om rechtshandelingen uit te laten voeren waarbij de notaris een neutrale rol heeft en alle partijen dient, zoals in casu bij de boedelafwikkeling. Als notaris mag je niet zomaar switchen tussen de rol van partijadviseur en neutrale notaris.

Anderzijds lijkt mij dat je ook nog verschil moet zien tussen de opdrachtgever en degene die de nota zal betalen. Die twee hoeven niet per sé een en dezelfde partij te zijn. Een voorbeeld hiervan is een overdracht van onroerend goed; zowel koper als verkoper zijn dan de opdrachtgever van de notaris, al worden de kosten meestal alleen door koper (kosten koper) gedragen. In dat kader kan ik mij voorstellen dat de notaris wenst dat alle partijen accepteren dat hij namens hen werkzaamheden verricht.

Het lijkt mij overigens vreemd dat je de overige erven als 'derden' bestempelt, terwijl zij lijkt mij ook betrokken zijn bij de afwikkeling van de boedel...

#3:  Auteur: slinger BerichtGeplaatst: ma 21 apr 2014 23:51
    —
beste FlyingDutchman.

antwoord verwijderd



Rechtenforum.nl -> Notariaat

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl