Berekenen belastbare winst uit onderneming
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

#1: Berekenen belastbare winst uit onderneming Auteur: demyvangraver BerichtGeplaatst: za 29 mrt 2014 22:47
    —
Beste forumleden,

Ik ben in februari van dit jaar begonnen met mijn rechtenstudie dus excuses als ik wat simpel overkom. Ik snap het vrijvallen van bepaalde reserves niet helemaal.

Wat ik heb geleerd is dat we de commerciële winst berekenen via de vermogensvergelijking en via de resultatenrekening. Daarna gaan we de fiscale correcties toepassen en deze eventueel bijtellen of aftrekken van de commerciële winst.
Ik raak steeds in de war bij het vrijvallen van bepaalde fiscale ondernemersfaciliteiten.

Nu het is zo dat als er een herinvesteringsreserve wordt gevormd en daarvan uiteindelijk geen gebruik gemaakt, deze moet vrijvallen in de winst. Valt deze vrij in de commerciële winst of in de fiscale winst? Dus moet ik bij het vrijvallen van een HIR deze bijtellen in de fiscale winstberekening bij de WUO vóór toepassing FOR of in de commerciële jaarwinst?

Eenzelfde vraag heb ik met betrekking tot een kostenegalisatiereserve. Als deze vrijvalt wordt dit dan een correctie in de fiscale jaarwinst of de commerciële jaarwinst?

Kortom als er wordt gesproken van "vrijvallen in de winst" hoe ga ik dit dan correct verwerken en wat wordt hiermee bedoeld? Volgens mij begrijp iets totaal verkeerd of denk ik te ingewikkeld.

Hopelijk kan iemand mij helpen!

Heel erg bedankt alvast!


    #2:  Auteur: Ronald78 BerichtGeplaatst: ma 31 mrt 2014 14:30
        —
    De eerste stap is nagaan of de reserve op de commerciele balans staat. Een fiscale reserve zoals de HIR staat niet op de commerciële balans. De vrijval zie je commercieel dan ook niet. Als je start met een commerciele vermogensvergelijking en daarna de fiscale correcties aanbrengt, dan zit de vrijval dus in de fiscale correcties. Let wel, pas daarna kun je zaken als FOR-dotatie berekenen, want dat vindt plaats op basis van de fiscale winst. Zeker bij een KER zul je moeten nagaan of en hoe deze op de commerciele balans staat. Een fiscale KER-groot onderhoud kan bijvoorbeeld commercieel als vreemd vermogen zijn aangemerkt.

    Ik doe overigens de vermogensvergelijking aan de hand van de fiscale vermogensopstelling, niet de commerciële balans. Je hebt de fiscale opstelling toch nodig. Maar als dat niet is wat de opleiding voorschrijft, dan heb je daar natuurlijk weinig aan.

    #3:  Auteur: demyvangraver BerichtGeplaatst: ma 31 mrt 2014 18:17
        —
    Heel erg bedankt voor uw uitleg! Het is mij duidelijk!

    Dus als een KER (als voorziening) als vreemd vermogen is aangemerkt (commerciële balans) en deze valt vrij, dan valt deze vrij in de commerciële winst, die dan dus toeneemt. Als een KER niet op de balans vermeld is en enkel fiscaal wordt toegepast (om zo jaarlijks een bedrag van de belastingheffing te onttrekken), en deze valt vrij, dan valt deze dus vrij in de fiscale winst en krijg je een bijtelling KER over het bedrag dat vrijvalt, zodat het alsnog in de belastingheffing wordt betrokken. Is dit correct?

    Nogmaals dank!



    Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

    Tijden zijn in GMT + 2 uur

    Pagina 1 van 1

    © 2003 - 2005 Rechtenforum.nl