Kan een rechtsmiddel worden aangewend?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: Kan een rechtsmiddel worden aangewend? Auteur: Jannink BerichtGeplaatst: wo 05 mrt 2014 11:51
    —
Beste allemaal. Voor mijn studie inleiding formeel strafrecht aan de OJH heb ik een vraag over rechtsmiddelen. Is hoger beroep mogelijk tegen een vonnis betreffende een overtreding (geen misdrijf)? Ik vind het lastig het antwoord op deze vraag te vinden. Wie kan mij verder helpen? Alvast bedankt!

#2:  Auteur: MSomsen BerichtGeplaatst: vr 01 nov 2019 14:42
    —
Hoi

In artikel 404 lid 2 WvSv is bepaald dat tegen de vonnissen betreffende overtredingen, door de rechtbank als einduitspraak of in de loop van het onderzoek gegeven, hoger beroep open staat voor de OvJ en voor de verdachte die niet van de gehele tenlastelegging is vrijgesproken. Daarbij worden wel 2 voorwaarden gegeven. Er mag geen sprake zijn van een einduitspraak waarbij met toepassing van artikel 9a van het WvSr geen straf of maatregel werd opgelegd of waarbij geen andere straf of maatregel werd opgelegd dan een geldboete tot een maximum - of wanneer bij het vonnis twee of meer geldboetes werden opgelegd, geldboetes tot een gezamenlijk maximum - van € 50.

Dus onder voorwaarden (zie ook artikel 404 lid 3, 4 en 5 WvSv) kan wel hoger beroep worden aangetekend tegen een vonnis betreffende een overtreding.



Rechtenforum.nl -> Strafrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl