stamrecht bv
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

#1: stamrecht bv Auteur: noring BerichtGeplaatst: do 23 jan 2014 22:58
    —
Ik heb mijn geld uit mijn stamrecht uitgeleend aan mijn man. Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Als mijn man komt te overlijden en de stamrecht is nog niet terug betaald, moet ik dat dan zelf uit prive geld terug betalen ondanks dat we op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd?

#2: Re: stamrecht bv Auteur: Ronald78 BerichtGeplaatst: vr 24 jan 2014 15:36
    —
noring schreef:
Ik heb mijn geld uit mijn stamrecht uitgeleend aan mijn man. Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Als mijn man komt te overlijden en de stamrecht is nog niet terug betaald, moet ik dat dan zelf uit prive geld terug betalen ondanks dat we op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd?

Niet automatisch, maar daar kan het zeker op uitdraaien. Het overlijden zorgt er niet voor dat de schuld verdwijnt. Deze behoort tot de nalatenschap en gaat over op de erfgenamen. Bij toepassing van het wettelijk erfrecht bent u dat en zult u de schuld aan de bv dus moeten voldoen (tenzij u de erfenis verwerpt). Bij testament kan anders zijn bepaald.

Als de huwelijkse voorwaarden niet zijn nageleefd, bestaat overigens de kans dat de bv u ook rechtstreeks kan aanspreken. Daarnaast is er nog een kans dat de belastingdienst tot de conclusie komt dat de lening niet zakelijk is en moet worden aangemerkt als afkoop van het stamrecht door u en dus directe belastingheffing, afhankelijk van het jaar waarin de afkoop plaatsvindt al dan niet met 20% revisierente (tot 2014) of eventueel beperkt tot 80% van de afkoopsom (in 2014). Mogelijk nog gevolgd door een schenking van u aan uw echtgenoot.

#3: Re: stamrecht bv Auteur: FlyingDutchman BerichtGeplaatst: zo 26 jan 2014 18:03
    —
Ronald78 schreef:
Daarnaast is er nog een kans dat de belastingdienst tot de conclusie komt dat de lening niet zakelijk is en moet worden aangemerkt als afkoop van het stamrecht door u en dus directe belastingheffing, afhankelijk van het jaar waarin de afkoop plaatsvindt al dan niet met 20% revisierente (tot 2014) of eventueel beperkt tot 80% van de afkoopsom (in 2014). Mogelijk nog gevolgd door een schenking van u aan uw echtgenoot.


Klopt, volgens mij is de fiscus van mening dat zekerheid (recht van hypotheek) dient te worden gegeven voor een lening uit de stamrecht b.v., meer dan bij een lening uit een normale b.v.

Ik vind dat niet specifiek terug v.w.b. de stamrecht b.v., al wordt dit wel in het algemeen aangegeven door de fiscus hier:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/bijzondere_situaties/geld_lenen_van_uw_bv/zakelijke__voorwaarden/een_zekerheid_stellen/een_zekerheid_stellen

#4:  Auteur: noring BerichtGeplaatst: ma 27 jan 2014 15:45
    —
Ok dank jullie wel. Denk dat ik er iets wijzer van geworden ben.



Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl