Is het college B&W bevoegd bij bestuurlijke boete?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Nederlands Recht Voltijd

#1: Is het college B&W bevoegd bij bestuurlijke boete? Auteur: Fraaank BerichtGeplaatst: do 14 nov 2013 21:24
    —
Hoi iedereen,

Ik zit met de volgende casus (eerste jaars) -verkort-:
Quote:
A had een vergunning, deze is verlopen en de APV zegt dat de vergunning moet worden verstrekt door het college.


Hoe kan ik zien of het college bevoegd is om een bestuurlijke boete op te leggen? Ik heb heel de gemeentewet en awb al doorgebladerd, maar kan geen relevante wetsbepaling vinden.

Kan iemand mij in de goede richting sturen ;p?

-Sorry als dit geplaatst is in het verkeerde subforum, dit is mijn eerste vraag. Wellicht moet dit in het publiekrecht stuk-

#2:  Auteur: svdongen BerichtGeplaatst: do 14 nov 2013 22:52
    —
Een bestuurlijke boete kan worden opgelegd als handhaving.
Dit kan sowieso alleen als een voorschrift wordt overtreden.

Is het zo dat A de facto geen vergunning meer heeft maar toch een activiteit continueert waarvoor een vergunning noodzakelijk is?

#3: Re: Is het college B&W bevoegd bij bestuurlijke boete? Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 14 nov 2013 23:38
    —
Fraaank schreef:
Kan iemand mij in de goede richting sturen ;p?

Niet als je ons niet vertelt waar het over gaat.

#4:  Auteur: Fraaank BerichtGeplaatst: vr 15 nov 2013 11:23
    —
Oh shit, het gevolg ben ik inderdaad vergeten.
A gaat inderdaad door zonder vergunning. Als gevolg daarvan krijgt hij een bestuurlijke boete van het b&w.

Vraag: waar staat dat het b&w bevoegd is dit te doen?

#5:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 15 nov 2013 11:29
    —
Fraaank schreef:
Oh shit, het gevolg ben ik inderdaad vergeten.
A gaat inderdaad door zonder vergunning. Als gevolg daarvan krijgt hij een bestuurlijke boete van het b&w.

Vraag: waar staat dat het b&w bevoegd is dit te doen?

Hoe kunnen wij dat nou weten als je ons niet vertelt waar het over gaat.

#6:  Auteur: Fraaank BerichtGeplaatst: zo 17 nov 2013 13:05
    —
Excuses excuses.

Voor de volledigheid

- A had een vent vergunning voor z'n kraam (bij college b&w)
- Vergunning liep af
- A ging door met verkopen
- A kreeg een bestuurlijke boete van het college.

Vraag: Waar haalt het college haar bevoegdheid vandaan om een bestuurlijke boete te geven? (staat niet in de APV die bij de vraag was geleverd)

#7:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 17 nov 2013 14:09
    —
Blijkbaar gaat het om een standplaatsvergunning. (Wist je dat zelf al? Zo ja, waarom vermeld je dat dan niet.)

Een standplaatsverguning wordt door de gemeente verplicht gesteld in de Straatshandelsverordening, althans dat blijkt na een eenvoudige google opdracht de situatie te zijn in Den Haag. Zie art. 3 van die verordening, dat het verbiedt zonder vergunning een vaste standplaats in te nemen. Art. 10 stelt overtreding strafbaar (maximaal 2 maanden hechtenis of een boete van de 2e categorie).

De gemeenteraad kan dit soort verordeningen aannemen dankzij art. 154 Gemeentewet.

Zie nu art. 154b lid 1 sub a en lid 4 Gemeentewet. Den Haag heeft vermoedelijk wel een verordening als bedoeld in art. 154b lid 1, maar die heb ik niet opgezocht.

#8:  Auteur: svdongen BerichtGeplaatst: zo 17 nov 2013 14:27
    —
Nu is het dus belangrijk dat TS even opzoekt of zo'n verordening ook geldt in casu.



Rechtenforum.nl -> Nederlands Recht Voltijd

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl