Vraag rechtspositivisme
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Nederlands Recht Voltijd

#1: Vraag rechtspositivisme Auteur: KimAmber BerichtGeplaatst: wo 18 sep 2013 20:12
    —
Hey! Voor het vak Grondslagen van het Recht kreeg ik deze onderstaande vragen voorgeschoteld. Nu vraag ik me toch ernstig af wat het antwoord op deze vragen is, want ik heb werkelijk geen idee waar ik in het boek moet zoeken.

1. Waarom is het recht volgens de rechtspositivist in moeilijke gevallen 'op'?

2. Waarom is de gedachte dat het recht in moeilijke gevallen 'op' is, voor aanhangers van de rechtsstaat zo vaak zo moeilijk te verteren?

Ben erg benieuwd naar de antwoorden!

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 18 sep 2013 20:23
    —
Wij zijn vooral benieuwd naar jouw antwoorden!

#3:  Auteur: KimAmber BerichtGeplaatst: do 19 sep 2013 12:30
    —
Op vraag 1 heb ik het volgende bedacht: Het recht is volgens rechtspositivisten soms 'op', omdat er volgens hen in bepaalde gevallen ''nog geen recht is'' die deze concrete gevallen beheerst. De rechter moet in zo'n geval zelf het recht vormen, want hij kan het - naar mening van de rechtspositivisten - immers niet vinden.

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 19 sep 2013 14:52
    —
KimAmber schreef:
Op vraag 1 heb ik het volgende bedacht: Het recht is volgens rechtspositivisten soms 'op', omdat er volgens hen in bepaalde gevallen ''nog geen recht is'' die deze concrete gevallen beheerst. De rechter moet in zo'n geval zelf het recht vormen, want hij kan het - naar mening van de rechtspositivisten - immers niet vinden.

Dat lijkt me geen fout antwoord. (Let op: het recht, dus "nog geen recht dat deze concrete gevallen beheerst".)

Eerlijk gezegd heb ik nooit gehoord dat er binnen het rechtspositivisme wordt gesproken over het "op" zijn van recht (of kan ik mij dat niet herinneren). Maar blijkbaar is dat zo (vertelt de vraag ons) en dan legt jouw antwoord m.i. correct uit wat daarmee wordt bedoeld.

Misschien kun je nog aangeven wat rechtspositivisten onder "het recht" verstaan, en kun je aan de hand daarvan duidelijk maken dat er inderdaad situaties zijn waarvoor "het recht" geen pasklaar antwoord heeft.



Rechtenforum.nl -> Nederlands Recht Voltijd

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl