Buiten de raadsvergadering houden van de voorzitter
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Staatsrecht

#1: Buiten de raadsvergadering houden van de voorzitter Auteur: Kanibaal BerichtGeplaatst: do 20 jun 2013 22:21
    —
De burgemeester is voorzitter van de raad, het oudste raadslid in anciënniteit is waarnemer van het raadsvoorzitterschap bij verhindering of ontstentenis van de burgemeester. Maar wat nu als geen sprake is van verhindering of ontstentenis maar de raad (met het oudste raadslid als waarnemer) eenmalig zonder de burgemeester wil vergaderen? Kan en mag dat? Naar mijn idee niet. De burgemeester heeft op grond van artikel 22 van de gemeentewet het recht om deel te nemen aan de beraadslaging en kan zonder dat sprake is van verhindering of ontstentenis niet zomaar vervangen worden door een andere voorzitter. Doet men dit wel dan lijkt de vergadering mij niet 'officieel' en dus ook niet geschikt om daarin bestuursbevoegdheden uit te oefenen.

Delen jullie mijn opvattingen? Heeft iemand hier andere ideeen over?

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 20 jun 2013 22:37
    —
Artikel 22? Pak de Gemeentewet er eens bij.

#3:  Auteur: Kanibaal BerichtGeplaatst: do 20 jun 2013 22:51
    —
bona fides schreef:
Artikel 22? Pak de Gemeentewet er eens bij.


Correctie, artikel 21.

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 21 jun 2013 0:23
    —
Art. 21 lid 1 Gemeentewet zegt alleen maar dat de burgemeester aan de beraadslaging mag deelnemen. Als hij er niet is gaat dat niet lukken, maar dat maakt het nog niet een ongeldige vergadering.

Belangrijker lijkt mij art. 19 Gemeentewet: de burgemeester roept de leden schriftelijk tot de vergadering op en brengt tegelijkertijd met de oproeping dag, tijdstip en plaats van de vergadering ter openbare kennis.



Rechtenforum.nl -> Staatsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl