Column
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Pro - Contra

#1: Column Auteur: pianoforte BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013 11:50
    —
Er was eens een moeilijke rekenopgave. Twee leerlingen, Petra en Amina, zwoegden om deze op te lossen. Eigenlijk was "moeilijk" niet helemaal de juiste omschrijving, het was meer "uitgebreid". Er kwam zoveel bij kijken, dat je goed je hoofd erbij moest houden om niet het spoor bijster te raken. Nu is het mooie van exacte vakken, dat er altijd maar één goede oplossing is en dat twee mensen, al hebben ze geen enkel contact met elkaar, op hetzelfde antwoord moeten uitkomen. Mits ze geen fouten maken.
De leraar Nederlands zou de gevonden oplossingen beoordelen. Dat deden ze op die school nou eenmaal zo.
Amina presenteerde met veel bravoure het resultaat van haar werk. Petra liet zich niet onbetuigd en wees maar liefst tien fouten aan in de berekening van Amina. "Als je de berekening maakt zonder deze fouten," zo besloot Petra, "dan kom je op mijn resultaat uit."
De leraar had het gauw gezien: "Ik kies voor de oplossing van Petra, want in jouw oplossing, Amina, zitten te veel fouten."
Maar Amina liet het er niet bij zitten. "Ik weet zeker dat ik gelijk heb!" stampvoette ze. De hele sectie Nederlands werd er bij gehaald. Nu waren er drie leraren Nederlands.
Amina en Petra herhaalden hun presentaties. "Laten we anders de leraar wiskunde er bij halen," zei Petra. "Mij best," bitste Amina.
"Nou, dat lijkt me niet nodig," zei één van de leraren Nederlands gemoedelijk. Ze dachten lang na en kwamen toen met een besluit. "We hebben de zaak zorgvuldig bekeken en jullie presentaties op alle aspecten beoordeeld. We vonden de presentatie van Petra duidelijk minder dan die van Amina. We kiezen daarom voor haar oplossing."

Vind je dit een absurd verhaal?
Wel, zo werkt onze rechtsspraak, lees hier een gevalsbeschrijving.



Rechtenforum.nl -> Pro - Contra

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl