rectificatie van een akte
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Notariaat

#1: rectificatie van een akte Auteur: cheg BerichtGeplaatst: do 24 mei 2012 19:52
    —
Goedendag!

Ik zit te studeren voor een tentamen, maar ik zit vast bij 2/3 dingen. Één van deze dingen heeft met betrekking tot renvooi/rectificatie van aktes, wanneer deze authenticatie missen. Mogelijkheden zijn bekrachtiging, bevestiging maar ik weet niet of je het kan herstellen en welke manier dan de juiste is.


Quote:

Is herstel mogelijk?
1. Notaris vergeet de akte te ondertekenen
Ik zou denken dat notaris achteraf handtekening kan neerzetten, alleen dan klopt de tijdstip niet --> dit heeft dwingende bewijskracht.
2. Verkeerde notaris in de kop van de akte
art. 40 wna --> geen gemis authenticiteit.
3. Verkeerde naam comparant
art. 40 wna --> geen gemis authenticiteit.
4. Langstlevende testamenten door verkeerde
testateur ondertekend
authenticiteit mist, maar wel sprake van wilsbekwaamheid handtekening? dus eventueel een partij-akte van rectificatie?
5. Testateur heeft niet getekend
bekrachting ex art. 3:58 bw?


Ik zit hiermee echt vast, heb melis/waaijer geraadpleegd maar kon geen verduidelijking over vinden.

tevens heb ik een vraag over opname protocol, maar dat kan ik beter in een ander topic doen neem ik aan?

alvast erg bedankt voor jullie hulp!!

#2: Re: rectificatie van een akte Auteur: KimAmber BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2015 21:14
    —
Is herstel mogelijk?
1. Notaris vergeet de akte te ondertekenen
Ik zou denken dat notaris achteraf handtekening kan neerzetten, alleen dan klopt de tijdstip niet --> dit heeft dwingende bewijskracht.

Opgemerkt moet worden dat Waaijer in zijn boek schrijft dat het niet-ondertekenen van een akte door een notaris geen gebrek aan authenticiteit oplevert, maar deze mening wordt niet door iedereen gedeeld. Uit de praktijk merk ik op dat dit wel degelijk een gebrek aan authenticiteit oplevert in de zin van art. 43 lid 4 en 6 Wna.



Rechtenforum.nl -> Notariaat

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl