Vraag over co-ouderschap en kinderalimentatie
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: Vraag over co-ouderschap en kinderalimentatie Auteur: Magdalena BerichtGeplaatst: do 03 mei 2012 10:10
    —
Ik heb een vraag over co-ouderschap en kinderalimentatie:

Als er sprake is van co-ouderschap is er sprake van een evenredige verdeling van zorg door de ouders en een evenredige verdeling in kosten. Als de ene ouder meer verdient dan de andere, kunnen er afspraken worden gemaakt over het betalen van kinderalimentatie van de meest verdienende partner aan de minst verdienende partner.

Vraag:

Is de kinderalimentatie een extra toeslag die betaald word, bovenop de 50/50-verdeling?

Bijvoorbeeld:
Partner A betaalt de kosten van het kind, op het moment dat het bij hem/haar woont.
Partner A betaalt 150 euro kinderalimentatie aan Partner B.
Partner B betaalt de kosten van het kind, op het moment dat het bij hem/haar woont.
Partner B ontvangt 150 euro kinderalimentatie van Partner A.

Partner B ontvangt een rekening van school.
Partner A en B betalen ieder de helft van de rekening?


Of is de kinderalimentatie een vervanging van de 50/50-verdeling?

Bijvoorbeeld:

Partner A betaalt de kosten van het kind, op het moment dat het bij hem/haar woont?
Partner A betaalt 150 euro kinderalimentatie aan Partner B.
Partner B betaalt de kosten van het kind, op het moment dat het bij hem/haar woont.
Partner B ontvangt 150 euro kinderalimentatie van Partner A.

Partner B ontvangt een rekening van school.
Partner B betaalt deze rekening omdat ze 150 euro kinderalimentatie van Partner A ontvangt?


In de wet, in de betreffende scheidingspapieren en op diverse websites op internet kan ik alleen vinden wat co-ouderschap inhoudt en dat er kinderalimentatie betaald kan worden. Ik kan echter niets vinden over wat het praktisch inhoudt, als er in geval van co-ouderschap er ook sprake is van kinderalimentatie.

Een ieder die mij met deze vraag kan helpen, alvast heel hartelijk bedankt!

#2:  Auteur: Semiramis BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2012 12:05
    —
Volgens artikel 1:404 lid 1 BW moeten ouders naar draagkracht voorzien in de kosten van de verzorging en opvoeding van hun kinderen.

Bij co-ouderschap waarbij de kinderen even veel tijd bij de ene ouder doorbrengen als bij de andere, wordt in de praktijk 50-50 in de meeste kosten van de verzorging van de kinderen voorzien. Als de draagkracht van de aldus even veel bijdragende ouders niet gelijk is, dan is er dus reden voor de draagkrachtigere ouder om de draagkracht van de andere ouder op te vijzelen, door het betalen van een geldbedrag.

Ik zou dus denken – overigens niet gehinderd door enige expertise op het gebied van familierecht – dat de bedoeling is dat de kosten allemaal 50-50 worden verdeeld (al het gewone eten en drinken, shampoo en wasmiddel en dergelijke, maar ook de incidentele rekeningen) en dat de geldbetaling als steuntje in de rug fungeert - om te zorgen dat de draagkrachtverdeling de feitelijke verdeling van de kosten weerspiegelt.

Om het nog eens anders te formuleren: de alimentatie is een kwestie van overhevelen van draagkracht, zodat daardoor beide partijen 50% van alle kosten kunnen betalen. Partner A en B betalen dus allebei de helft van de rekening.

#3:  Auteur: Magdalena BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2012 12:31
    —
Hartelijk bedankt voor je heldere antwoord. Naar mijn mening is de situatie zoals jij die schetst, de juiste. Ik kon het echter juridisch nog niet beter onderbouwen dan met het wetsartikel dat jij noemde.

Als iemand mij nog wat verder kan helpen door nog meer concrete verwijzingen naar juridische bronnen, dan hoor ik het graag!

#4:  Auteur: sietske1980 BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 13:08
    —
Je kunt erover lezen in het (door de rechtspraak gehanteerde) Tremarapport, te downloaden via nvvr.org

#5:  Auteur: Magdalena BerichtGeplaatst: za 12 mei 2012 0:47
    —
Bedankt Sietske, dat ga ik doen!



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl