Koopcontract opgezegd
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Koopcontract opgezegd Auteur: Santtu BerichtGeplaatst: vr 02 mrt 2012 16:19
    —
Hallo,

Wij zijn van plan om een flat te kopen. Echter nu lijkt het hele verhaal niet door te gaan omdat de eigenaar niet zeker weet of hij het flat wel wil verkopen...

Verhaal:
Wij zijn naar de bezichtiging van een flat geweest. Vervolgens via de makelaar onderhandelt over de prijs en uiteindelijk verkoopprijs overeengekomen met de makelaar van € 117.000.,- (115.000 voor de verkoper en 2000 voor de makelaar).

Volgens de makelaar is er een afspraak dat het huis verkocht mag worden tegen elke prijs zolang de eigenaar van het huis 115.000 euro krijgt. Of dit zwart op wit staat zijn wij niet (meer) zeker van.

Via de SMS heeft de makelaar de verkoopprijs bevestigd.

Echter nu weet de eigenaar van het flat (door emotionele redenen) niet of hij het flat als nog wil verkopen.

Nu is de vraag wat kunnen wij doen? Is in dit geval sprake van een koopcontract? Of hebben wij alleen een afspraak met de makelaar?
En kunnen wij hier juridisch gezien iets mee doen?

Ik hoop dat jullie mij adviseren. Mochten jullie meer info nodig hebben dan hoor ik het wel.

Sander Jongman

P.s. rechtsbijstand zegt dat we eerst een brief moet hebben van de verkoper dat de verkoop niet doorgaat, voordat zij iets kunnen doen.

#2: Re: Koopcontract opgezegd Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 02 mrt 2012 16:53
    —
Santtu schreef:
Nu is de vraag wat kunnen wij doen? Is in dit geval sprake van een koopcontract? Of hebben wij alleen een afspraak met de makelaar?
En kunnen wij hier juridisch gezien iets mee doen?

Er is geen schriftelijke koopovereenkomst tot stand gekomen. In het geval van de koop van een woning betekent dit dat niemand ergens aan vast zit. De Hoge Raad heeft dit onlangs nog bevestigd. Zie bijv. hier.

Wat de makelaar en de eigenaar onderling wel of niet hebben afgesproken doet er verder niet toe.



Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl