Schenking/gift/legaat en belasting
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Notariaat

#1: Schenking/gift/legaat en belasting Auteur: Moeilijk BerichtGeplaatst: do 16 feb 2012 15:17
    —
Vraag (ik ben nieuw op dit forum dus wellicht heb ik de vraag op een verkeerde plek gedeponeerd, bij voorbaat excuus!) :

ik heb een bedrag gelegateerd gekregen van een ziek familielid (en nu komt het), zij ziet het als morele plicht om mij te belonen voor het feit dat ik haar heb bijgestaan.

Erg mooi maar het voelt ook nogal bezwaarlijk. Daar deed ik het niet voor.

Ben ik nu schenkbelasting verschuldigd, is het wel een schenking in deze (officieel heet het toch legaat) hoe zit het eigenlijk uberhaupt met belastingheffing of kan ik ergens aanspraak op een vrijstelling maken?
Of is het een gift en hoe zit het dan qua belasting?

Alvast bedankt voor evt reacties die ik hoop te krijgen.

#2:  Auteur: Naamingebruik BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 20:53
    —
Ik begrijp dat je vriendin (gelukkig!) niet overleden is, het geld dat je dan krijgt is een schenking. Een legaat krijg je pas na overlijden.

Op deze site van de belastingdienst kun je precies berekenen of en hoeveel schenkbelasting je verschuldigd bent.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_krijgen/schenking_krijgen

Als je het geld echt niet wilt ontvangen, maar zij wil het wel graag geven, dan kun je misschien een goed doel bedenken waaraan zij het kan geven. Het bijkomende voordeel is dat de meeste goede doelen geen schenkbelasting hoeven te betalen, en zij dus eigenlijk meer krijgen.

#3: Re: Schenking/gift/legaat en belasting Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2012 1:25
    —
Moeilijk schreef:
ik heb een bedrag gelegateerd gekregen van een ziek familielid (en nu komt het), zij ziet het als morele plicht om mij te belonen voor het feit dat ik haar heb bijgestaan.

In dat geval is het mogelijk geen schenking en is er mogelijk geen schenkbelasting verschuldigd:
U krijgt de schenking vanwege een morele verplichting

#4:  Auteur: kopmuntkip BerichtGeplaatst: za 12 mei 2012 21:45
    —
Het is wel mogelijk. Ik vraag mij af of dit wel "morele plicht " haalt. Ik twijfel heel sterk, want dit wordt niet snel geaccepteerd.Het kan voorkomen dat iemand een schenking doet omdat hij of zij van mening is dat het een morele verplichting is. Normaliter zou de schenker niet over zijn gegaan tot het schenken, maar in een bepaalde situatie dit toch doet op morele gronden. In dit geval zou ik niet weten op de fiscus of belastingrechter de stelling accepteert.

Ik hoop dat ze nog lang mag leven!



Rechtenforum.nl -> Notariaat

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl