#1: Scheidt vergelding en preventie in strafoplegging. Auteur: Mr Karel UtrechtBerichtGeplaatst: zo 02 okt 2011 16:58
    —
Scheidt vergelding en preventie in strafoplegging.
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Pro - Contra

Scheidt vergelding van preventie in strafoplegging
Goed idee
33%
 33%  [ 2 ]
Slecht idee
16%
 16%  [ 1 ]
Niet uitvoerbaar want te duur
0%
 0%  [ 0 ]
Niet uitvoerbaar want onethisch
50%
 50%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 6

Geef alle criminelen naast het deel van hun straf ter vergelding ook een extra straftijd die gericht is op preventie. Dus elke veroordeelde voor een zwaarder delict krijgt een soort TBS na afloop van zijn straf. Niet alleen maar criminelen met een geconstateerde psychische stoornis. Er zitten in de gewone gevangenis gevaarlijkere gedetineerden zonder TBS dan veel TBS’ers. Ook is het oneerlijk dat de ene gedetineerde met TBS veel langer opgesloten zit, dan een gedetineerde die niet meewerkt aan onderzoek of om andere redenen de dans ontspringt zonder TBS.
Noem deze nieuwe vorm van TBS dan anders bijvoorbeeld Preventie ( geen stigmatiserende term)met eventueel na kortere of langere tijd( 6 tot 30 jaar) een automatische beëindiging daarvan of voorwaardelijke invrijheidsstelling..
In plaats een half jaar cel voor een steekpartij krijgt zo’n agressieveling dan een half jaar cel met zo’n Preventie maatregel.

Deze preventieopsluiting voor alle criminelen kan worden opgeheven als de crimineel geen gevaar meer vormt voor onze maatschappij of eventueel emigreert naar hun land van oorsprong.
Straf ter vergelding motiveert delinquenten niet om aan zich zelf te werken. Alle delinquenten moeten na afloop van hun straf ter vergelding een nieuwe fase kunnen beginnen, enkel en alleen gericht ter preventie van herhaling van een nieuw delict, met meer faciliteiten, maar wel nog in een beveiligde omgeving.
Hopelijk kan zo het extreem hoge recidive cijfer omlaag worden gebracht.

#2:  Auteur: Judge Tatting BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2011 8:06
    —
En wie gaat dat betalen beste vrind?

#3:  Auteur: marja.verstralen BerichtGeplaatst: do 24 mei 2012 10:12
    —
Pardon, ik had de toelichting niet goed gelezen. Ik dacht dat het om de strafmotivering ging. Het is wel goed denk ik om in de strafmotivering een vergeldingsdeel en een preventiedeel te onderscheiden.

Voorts denk ik niet dat de strafrechter nog iets te zeggen moet hebben, nadat de straf is uitgezeten. Dan komt iemand in aanmerking voor reguliere hulp, privaatrechtelijk.



Rechtenforum.nl -> Pro - Contra

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl