De koningin
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Staatsrecht

#1: De koningin Auteur: Lawschoolstudent BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2011 17:42
    —
Hallo,

Ik moet voor school een opdracht maken. Ik moet vertellen waarom een bepaald krantenartikel betrekking heeft op staatsrecht. Nu heb ik gekozen voor 'Geert Wilders wilt de Koningin uit de regering'. Nu heb ik toch enige twijfels, want onder staatsrecht versta ik o.a. de onderlinge betrekking tussen ambten. Nu vraag ik me af of de Koningin wel behoort bij een 'ambt' oftewel hoort zij wel bij de 'overheid'? Ik heb namelijk geen idee hoe ik het krantenartikel precies kan onderbouwen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.. Alvast bedankt!


Laatst aangepast door Lawschoolstudent op ma 05 sep 2011 18:59, in totaal 1 keer bewerkt

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2011 18:42
    —
edit: nu de titel is verbeterd kan mijn opmerking daarover ook wel weg.

En begin dus met de Grondwet...


Laatst aangepast door bona fides op di 06 sep 2011 14:35, in totaal 1 keer bewerkt

#3:  Auteur: Duch BerichtGeplaatst: di 06 sep 2011 10:12
    —
Om je (hopelijk) een beetje verder op weg te helpen: Kennelijk hoort de koningin momenteel bij de regering (zoek het even op in de Grondwet). Dat is tenminste de vooronderstelling van het krantenartikel dat je hebt uitgezocht. Kun je verzinnen waarom deel zijn van de regering iets te maken heeft met staatsrecht? Je kunt bedenken waarom jij en ik niet onderdeel van de regering zijn maar Beatrix wel. En over de vraag waarom de koningin uit de regering zou moeten...

#4:  Auteur: ro-er BerichtGeplaatst: di 06 sep 2011 14:45
    —
een andere benaming voor onze koningin is staatshoofd.
Uit die benaming (of functie) kun je al opmaken dat dit iets met staatsrecht te maken heeft. En met de inrichting van ons staatsbestel. Interessant is dan ook om eens te kijken welke staatsvorm wij hebben.

In 1995 heeft er dacht ik e.e.a gespeeld rond de functie van de koningin in relatie met de Raad van State. Aan de hand van eu-regelgeving is de Raad van State geherstructureerd en werden de Kroonuitspraken in de ban gedaan (ivm scheiding der machten).

Kortom: volgens mij genoeg aanknopingspunten.

#5:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 06 sep 2011 16:57
    —
ro-er schreef:
In 1995 heeft er dacht ik e.e.a gespeeld rond de functie van de koningin in relatie met de Raad van State. Aan de hand van eu-regelgeving is de Raad van State geherstructureerd en werden de Kroonuitspraken in de ban gedaan (ivm scheiding der machten).

Het "kroonberoep" is inderdaad afgeschaft wegens strijd met art. 6 EVRM (de "kroon" is geen onpartijdige rechter), maar de Koningin was bij die uitspraken toen al niet meer betrokken, vermoed ik zo Smile. Ook zonder Koning in de regering zou het kroonberoep (of beter: regeringsberoep) niet door de Straatsburgse beugel kunnen.

Het gaat trouwens om het Benthem-arrest uit 1985 alweer. (Het jaar dat Evert van zijn eerste elfstedentocht won.)

#6:  Auteur: ro-er BerichtGeplaatst: di 06 sep 2011 17:00
    —
Tja, van voor mijn tijd, maar in de RO- en bestemmingsplannenwereld pik je nog wel eens wat op....

#7:  Auteur: Lawschoolstudent BerichtGeplaatst: wo 07 sep 2011 18:52
    —
Bedankt voor jullie reacties! Nog een vraagje, in A2 art. 24 GW staat dat het koningschap erfelijk wordt vervuld etc. Staat er ergens in de grondwet iets met betrekking tot het 'koning uit de regering willen' want ik begin door de bomen het bos niet meer te zien..

#8:  Auteur: BG BerichtGeplaatst: wo 07 sep 2011 20:34
    —
Zo groot is de Grondwet niet en heeft nog kopjes ook.

#9:  Auteur: Duch BerichtGeplaatst: do 08 sep 2011 9:49
    —
Je gaat niks vinden dat specifiek gaat over het uit de regering willen van de koning. Maar wel over wat je moet doen als je de tekst van de Grondwet wil wijzigen (hint, hint...). Wink

#10:  Auteur: Escabar BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2011 17:03
    —
Voor de duidelijkheid dus; wil wilders de Koning uit de regering hebben dan is er eerst een wetswijziging nodig. Meer specifiek een wijziging van de grondwet. Deze procedure is ook intressant om te onderzoeken!



Rechtenforum.nl -> Staatsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl