stelling ivm het aanvoeren van een middel bij de RvSt
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Pro - Contra

#1: stelling ivm het aanvoeren van een middel bij de RvSt Auteur: celine.db BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2011 17:59
    —
Mij werd volgende stelling voorgelegd: 'Een verzoekende partij kan niet voor het eerst voor de Raad van State een middel aanvoeren, zonder het bestuur daarmee vooraf- in het kader van een administratief beroep te hebben geconfronteerd.'

Zouden jullie mij kunnen helpen met het vinden van contra argumenten bij deze stelling?

Alvast bedankt!

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2011 18:50
    —
Contra in welke zin?

Argumenten ter onderbouwing van de stelling dat die regel zoals hier geformuleerd geen geldend recht is?

Of argumenten ter onderbouwing van de stelling dat die regel onwenselijk is?

#3:  Auteur: celine.db BerichtGeplaatst: do 05 mei 2011 10:28
    —
contra argumenten ter onderbouwing van de stelling dat die regel onwenselijk is heb ik nodig!

#4: Re: stelling ivm het aanvoeren van een middel bij de RvSt Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 05 mei 2011 13:53
    —
celine.db schreef:
'Een verzoekende partij kan niet voor het eerst voor de Raad van State een middel aanvoeren, zonder het bestuur daarmee vooraf- in het kader van een administratief beroep te hebben geconfronteerd.'

Bedoel je hier echt "administratief beroep", of bedoel je "beroep bij de bestuursrechter" (en "niet voor het eerst in hoger beroep voor de RvS")?

Na een echt "administratief beroep" ga je meestal nog eerst naar de bestuursrechter (rechtbank, sector bestuursrecht). Pas daarna staat hoger beroep open bij de RvS.

Ik denk dat de stelling hetzij gaat over de verhouding beroep / hoger beroep: in hoeverre kun je in hoger beroep nieuwe argumenten/gronden/bewijsstukken aanvoeren die niet in beroep zijn aangevoerd, hetzij over de verhouding administratief beroep / beroep bij de bestuursrechter: in hoeverre kun je bij de bestuursrechter nieuwe argumenten/gronden/bewijsstukken aanvoeren die niet tijdens het administratief beroep zijn aangevoerd.

En wat bedoel je met "middel"? Een argument, een grond, een bewijsstuk?

#5:  Auteur: Laurens02 BerichtGeplaatst: do 05 mei 2011 14:20
    —
TS woont in Strombeek-Bever, mogen we ervan uitgaan dat het om Belgisch recht gaat? Dat kan wat verschil in terminologie verklaren. De inhoudelijke argumenten zijn er waarschijnlijk niet veel anders om, maar misschien doe je er beter aan bij een Belgisch forum je vraag te stellen Wink

#6:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 05 mei 2011 14:49
    —
Laurens02 schreef:
TS woont in Strombeek-Bever, mogen we ervan uitgaan dat het om Belgisch recht gaat?

Scherp Smile

In dat geval geef ik deze link over de onderdelenfuik die ik toevallig tegenkwam. Dat artikel is absoluut niet van toepassing op Belgisch recht, en de onderdelenfuik is waarschijnlijk ook niet goed vergelijkbaar met de "middelenfuik" waar TS het over heeft, maar de verschillende gezichtspunten (handhaving van het objectieve recht, subjectieve rechtsbescherming, effectieve geschillenbeslechting) kunnen wel relevant zijn.



Rechtenforum.nl -> Pro - Contra

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl