Dienstenrichtlijn terugwerkende kracht?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

#31:  Auteur: Thomas-87 BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2011 22:35
    —
Uit welke jurisprudentie van het hof blijkt dat over het zwaartepunt tussen goederen en diensten?

En waar stelt Nederland zich op het standpunt dat detailhandel buiten de rijkwijdte van de dienstenrichtlijn valt omdat het daar de verkoop van goederen betreft en vind ik hier een stuk dat heel boek 6 van het BW aangepast moet worden aan de eisen van de dienstenrichtlijn. Ik heb in geen enkel restaurant of kroeg algemene voorwaarden in mijn hand geduwd gekregen.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31358-G.html?zoekcriteria=%3Fzkt%3DEenvoudig%26vrt%3D31358&resultIndex=0&sorttype=1&sortorder=4

#32:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 28 mei 2011 1:59
    —
Thomas-87 schreef:
En waar stelt Nederland zich op het standpunt dat detailhandel buiten de rijkwijdte van de dienstenrichtlijn valt omdat het daar de verkoop van goederen betreft en vind ik hier een stuk dat heel boek 6 van het BW aangepast moet worden aan de eisen van de dienstenrichtlijn.

Als je even leest zie je dat die aanpassing ziet op verrichters van diensten in de zin van de dienstenrichtlijn, dus dat zegt helemaal niets over wat wel en wat niet onder die richtlijn valt.

#33:  Auteur: Thomas-87 BerichtGeplaatst: za 28 mei 2011 10:35
    —
Je bedoelt dus, als een detaillist uit een andere lidstaat zich in Nederland wil vestigen is het een dienstverrichter in de zin van de dienstenrichtlijn.

Als ome henk uit Broek op Langedijk een winkel wil beginnen is dit geen dienstverrichter in de zin van de drl

#34:  Auteur: BG BerichtGeplaatst: za 28 mei 2011 14:39
    —
Zucht. De Dienstenrichtlijn beoogt het voor buitenlandse dienstverleners makkelijker te maken ook elders binnen de EU hun diensten aan te bieden. Zo moeten diploma's over en weer erkend worden, moeten vergunningenstelsels eenzelfde systematiek kennen. Dit moet uitgevoerd worden in nationale wet- en regelgeving (dat is de essentie van een richtlijn). Het kan dan niet zo zijn dat jouw ome Henk anders behandeld wordt dan jouw verre oom Javier uit Spanje. Beide ooms vallen onder hetzelfde nationale stelsel. Er kan geen sprake zijn van enige vorm van onderscheid.

Overigens is mij nu niet meer duidelijk wat precies je probleem is.

#35:  Auteur: Thomas-87 BerichtGeplaatst: za 28 mei 2011 16:36
    —
ik neem dat stuk van europa decentraal gewoon niet serieus.

#36:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2011 3:10
    —
BG schreef:
Het kan dan niet zo zijn dat jouw ome Henk anders behandeld wordt dan jouw verre oom Javier uit Spanje. Beide ooms vallen onder hetzelfde nationale stelsel. Er kan geen sprake zijn van enige vorm van onderscheid.

Ik durf niet uit te sluiten dat die twee ooms wél verschillend mogen worden behandeld. In het algemeen laat het Europese recht in ieder geval toe dat grensoverschrijdende gevallen gunstiger worden behandeld dan zuiver interne gevallen. Wel kan oom Henk (mocht hij ongelijk worden behandeld en geen beroep kunnen doen op de Dienstenrichtlijn) een beroep doen op art. 1 Gw en het EVRM en dergelijke.

#37:  Auteur: Thomas-87 BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2011 22:36
    —
verwijderd

#38:  Auteur: Thomas-87 BerichtGeplaatst: ma 19 mrt 2012 13:18
    —
weg



Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Laat alle berichten zien
Pagina 3 van 3

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl