Implementatie framework decision in Nederlands recht
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

#1: Implementatie framework decision in Nederlands recht Auteur: luukos23 BerichtGeplaatst: do 10 mrt 2011 16:23
    —
Beste,

Voor een opdracht moet ik nagaan of een bepaalde Framework Decision is geimplementeerd in Nederlands recht en zo ja, hoe (strafrecht, administratief recht, etc)

Het gaat om de volgende FD:

Council Framework Decision 2008/913/JHA of 28 november 2008 on combatting certain forms and expressions of racism and xenophobia by means of criminal law

Ik heb het hele internet afgezocht en heel wat telefoonnummers geprobeerd maar ben vrij weinig opgeschoten. Misschien kan iemand me hier wat op weg helpen; ik zou je er in ieder geval heel erg dankbaar voor zijn!

Vriendelijke groet

#2: Re: Implementatie framework decision in Nederlands recht Auteur: Laurens02 BerichtGeplaatst: do 10 mrt 2011 17:30
    —
luukos23 schreef:
Beste,

Voor een opdracht moet ik nagaan of een bepaalde Framework Decision is geimplementeerd in Nederlands recht en zo ja, hoe (strafrecht, administratief recht, etc)

Het gaat om de volgende FD:

Council Framework Decision 2008/913/JHA of 28 november 2008 on combatting certain forms and expressions of racism and xenophobia by means of criminal law

Ik heb het hele internet afgezocht en heel wat telefoonnummers geprobeerd maar ben vrij weinig opgeschoten. Misschien kan iemand me hier wat op weg helpen; ik zou je er in ieder geval heel erg dankbaar voor zijn!

Vriendelijke groet


Ik zie in de titel van de FD al 'by means of criminal law' - misschien moet je eens in het wetboek van strafrecht kijken in de omgeving van racisme e.d.? En dan kijken of de onderwerpen die worden voorgeschreven, ook daadwerkelijk daarin zijn opgenomen.

#3:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 10 mrt 2011 17:32
    —
Waarom noem je het een Framework Decision en niet gewoon een Kaderbesluit?

Op www.overheid.nl vind ik vrij eenvoudig dat Kaderbesluit 2008/913/JBZ al in 2009 is geïmplementeerd.

#4:  Auteur: luukos23 BerichtGeplaatst: do 10 mrt 2011 18:59
    —
bona fides schreef:
Waarom noem je het een Framework Decision en niet gewoon een Kaderbesluit?

Op www.overheid.nl vind ik vrij eenvoudig dat Kaderbesluit 2008/913/JBZ al in 2009 is geïmplementeerd.



Ik had al op www.overheid.nl gezocht bij 'parlementaire documenten' en 2 nuttige bronnen gevonden. Hieruit bleek dat de implementatie moet hebben plaatsgevonden tussen 01-04-2009 en 01-01-2010. Een meer specifieke implementatiedatum heb ik niet kunnen vinden.. Mocht jij die wel hebben gevonden, dan hoor ik deze graag hoe!

Kan het verder trouwens zo zijn dat een Kaderbesluit (als deze) niet hoeft te worden omgezet (maar dat instemmen voldoende is)?

#5:  Auteur: luukos23 BerichtGeplaatst: do 10 mrt 2011 19:10
    —
Even terugkomen op mijn vorige reply:

Ik heb zojuist je tip (bona fides) opgevolgd en gevonden dat de implementatie al had plaatsgevonden op 01-07-2009. Ik heb nu dus een termijn van 3 maanden waarin de implementatie moet hebben plaatsgevonden. Mocht jij een nog specifiekere bron hebben gevonden, laat het me dan aub weten.

Alvast bedankt voor de hulp.



Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl