Edelmetaal (goud en zilver) aangeven bij belastingaangifte?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

#1: Edelmetaal (goud en zilver) aangeven bij belastingaangifte? Auteur: mackie BerichtGeplaatst: do 10 mrt 2011 15:20
    —
kkjj

Laatst aangepast door mackie op wo 01 feb 2012 13:30, in totaal 1 keer bewerkt

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 10 mrt 2011 15:33
    —
De waarde van je bezittingen op 1 januari en 31 december van het belastingjaar waarover je aangifte doet moet je opgeven in box 3 (tenzij het gemiddelde van deze twee bedragen onder de drempel blijft).

Via box 3 betaal je 30% belasting over een fictief rendement van 4% op deze bezittingen. Over het werkelijke rendement (d.w.z. de paar honderd euro waardestijging) betaal je geen belasting (want anders zou je dubbel belast worden).

Het wordt anders als je van beleggen je werk maakt. Dan schuift alles naar box 1: geen belasting meer over fictief rendement, maar wel belasting over je werkelijke inkomsten.

#3:  Auteur: Ronald78 BerichtGeplaatst: do 10 mrt 2011 16:11
    —
Kleine aanvulling: vanaf 2011 is alleen 1 januari nog van belang. De peildatum 31 december is komen te vervallen. Voor de aangifte 2010 dient uiteraard wel van 2 peildata te worden uitgegaan.

#4:  Auteur: mackie BerichtGeplaatst: do 17 mrt 2011 12:57
    —
Bedankt voor jullie antwoorden! Hoe bepaal ik echter de waarde van mijn bezittingen tussen 1 januari en 31 december? Hoe hoog is die drempel eigenlijk?

Die 30% belasting over een fictief rendement van 4% op deze bezittingen. Moet ik dat zelf berekenen of dat de belastingdienst dat zelf? Alvast bedankt!

gr. mackie

#5:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 17 mrt 2011 14:18
    —
mackie schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden! Hoe bepaal ik echter de waarde van mijn bezittingen tussen 1 januari en 31 december?

Aantal kg goud x prijs van kg goed = waarde van je goud.
Idem voor zilver.

Voor de hoogte van de drempel, zie de site van belastingdienst en/of het aangifteprogramma.

Zie ook het aangifteprogramma voor hoe je aangifte moet doen. Je vult de waarde in, de rest berekent de belastingdienst.

#6:  Auteur: hilde12 BerichtGeplaatst: do 17 mrt 2011 17:41
    —
bona fides schreef:
mackie schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden! Hoe bepaal ik echter de waarde van mijn bezittingen tussen 1 januari en 31 december?

Aantal kg goud x prijs van kg goed = waarde van je goud.
Idem voor zilver.


Nog een aanvulling:
De waarde van de bezittingen tussen 1-1 en 31-12 bereken je door de waarde op 1-1 te berekene, de waarde op 31-12, en deze door 2 delen.
Maar dit gaat automatisch, omdat je de waarde op 1-1 en de waarde op 31-12 in moet vullen.

#7:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 17 mrt 2011 18:28
    —
Het gaat dus niet om de waarde "tussen", maar om de waarde op de twee dagen. (En vanaf 2011 dus alleen om de waarde op 1 januari.)



Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl