Waarom kiezen zoveel studenten voor de advocatuur?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Nederlands Recht Voltijd

#1: Waarom kiezen zoveel studenten voor de advocatuur? Auteur: markmywords BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2010 18:11
    —
Hoi, ik ga volgend jaar fiscaal recht of rechtsgeleerdheid studeren, en ik vraag me af waarom zoveel studenten die ik heb gesproken voor de advocatuur kiezen? Vanwege het geld zou je bijna denken, maar dan kan je toch net zo goed Fiscaal recht gaan studeren?

En hoe zit het met de rechters t.o.v. de advocaten: Zijn er ook veel mensen die rechter willen worden?

#2:  Auteur: Ronald78 BerichtGeplaatst: do 16 dec 2010 17:40
    —
Weet je hoeveel mensen ik ieder jaar de fiscaliteit zie verlaten omdat het vak niet bij ze past en het geld dat niet compenseert? Maar datzelfde geldt voor andere rechtsgebieden.

Je kiest een richting niet voor het geld, maar omdat je het leuk vindt en je je ei daar in kwijt kunt (mocht je nou alleen maar dingen leuk vinden waarmee je niet je eigen broek op kunt houden, bijvoorbeeld omdat je er superslecht in bent, dan wordt het natuurlijk een iets ander verhaal).

Fiscaal recht (bestuursrecht) is iets totaal anders als straf- of civielrecht. Die keuze moet je bewust maken, nadat je een idee hebt opgedaan van wat het inhoud. Overigens bestaat er ook zoiets als fiscale advocatuur en zijn er ook belastingrechters, dus je kan je lol op.

#3:  Auteur: Judge Tatting BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2010 14:27
    —
Mijn ervaring is dat, tijdens de studietijd, het merendeel van de studenten roept advocaat te willen worden. Echter, als ze eenmaal klaar zijn gewoon kiezen voor een 4/5 daagse 9 tot 5 en goede arbeidsvoorwaarden, zoals bijvoorbeeld bij de overheid. De meeste vergissen zich in het aantal uren wat advocaat-stagiaires draaien voor een relatief laag salaris.

#4:  Auteur: Walid16 BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2010 16:58
    —
Ik zou niet alleen maar aan het geld denken, omdat je naar mijn mening je hele leven in dit vak zit.

#5:  Auteur: Hyzo BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2010 17:49
    —
Op het strafrecht gebied ligt mijn interesse en ik wil geen advocaat worden. Omdat ik dit simpel weg niet kan, omdat ik daar niet goed in zou zijn. Ik zou bijvoorbeeld graag officier van justitie willen worden, opzoek naar de waarheid.

#6:  Auteur: ksan BerichtGeplaatst: za 18 dec 2010 13:22
    —
Er zijn recentelijk een aantal tv docu`s uitgezonden die erg raken aan dit soort vragen. Kijken in de ziel van strafpleiters is er 1 van.

http://beta.uitzendinggemist.nl/programmas/1626-kijken-in-de-ziel-strafpleiters. Je kan hier 6 afleveringen ervan zien.



Rechtenforum.nl -> Nederlands Recht Voltijd

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl