Linken naar bestanden verboden of niet ?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

#1: Linken naar bestanden verboden of niet ? Auteur: PC Freak BerichtGeplaatst: za 27 nov 2010 5:46
    —
Dag allemaal,
Heb een website/forum, daar wordt vaak gelinkt naar bestanden (muziek films of games) die zijn geupload door derden.

Is dit nu verboden of niet, ik kom in verwarring, omdat ik onlangs een mail krijg van Brein, om per direct alles te verwijderen omtrent dit.

Ik citeer een uitspraak door Arnoud Engelfried.
Quote:
Het praten over ongeautoriseerde mediabestanden of zelfs het publiceren van links naar die bestanden is geen schending van het auteursrecht,
zo hebben rechters de afgelopen zes jaar in elke zaak bepaald.


Ik heb altijd gedacht dat er is bepaald dat linken absoluut niet verboden was mist je de bestanden niet zelf op je server hebt staan.

Is het nu hedendaags toegestaan of niet ?

Bedankt, alvast

#2:  Auteur: Arnoud Engelfriet BerichtGeplaatst: za 27 nov 2010 8:57
    —
Het is geen inbreuk op auteursrecht om te linken of links te verzamelen. Het kan wél onrechtmatig zijn om structureel en grootschalig linkverzamelingen aan te bieden als je daar geld mee verdient. (Ook een paar advertenties om kosten te dekken zijn "geld verdienen".)

#3:  Auteur: PC Freak BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2010 8:55
    —
is er in dit geval sprake van verspreiding van bestanden
als je links vermeld waar iets te vinden is ?
is dit strafbaar ?

#4:  Auteur: Arnoud Engelfriet BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2010 10:48
    —
Je krijgt de politie niet op bezoek als je dit doet. je zou wél een schadeclaim kunnen krijgen van de rechthebbenden als je doet wat ik hierboven zeg.



Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl