Erven niet erkend kind wel erkend door een ander.
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: Erven niet erkend kind wel erkend door een ander. Auteur: Bert928GT BerichtGeplaatst: za 06 nov 2010 18:37
    —
Bij mij komt nav een TV uitzending toch een brandende vraag op.
De volgende situatie doet zich voor. Ik ben de natuurlijke vader van een kind, dit is door een gerechtelijke procedure vastgesteld. Het kind is door mij nooit erkend. Naderhand is de moeder met iemand anders getrouwd en die heeft het kind erkend en heeft het ook zijn naam gegeven.

Kan zo'n kind toch nog aanspraak maken op een erfdeel van de natuurlijke vader of alleen van de juridische, niet biologische vader.

Als dit wel zo is dan erven ze van twee vaders en een moeder, dat lijkt onlogisch en moet ik snel naar de notaris.

Groet Bert

#2:  Auteur: cia76 BerichtGeplaatst: za 06 nov 2010 19:59
    —
Het kind erft niet van u omdat het niet in familierechtelijke betrekking staat tot u. Met andere woorden: u bent niet de juridisch vader. Nu die andere man het kind heeft erkend kan het kind (of de moeder) ook niet de gerechtelijke vaststelling van het vaderschap aanvragen. Het kind heeft namelijk al twee (juridisch) ouders.

Ik ga er overigens vanuit dat u met het vaststellen van uw vaderschap niet de gerechtelijke vaststelling van het vaderschap bedoelt, want indien dit heeft plaatsgevonden voor de erkenning dan is de erkenning nietig en is niet die andere man maar u de juridisch vader. In dat geval erft het kind dus wel van u.

#3:  Auteur: Bert928GT BerichtGeplaatst: za 06 nov 2010 20:36
    —
Bedankt voor het snelle antwoord. Destijds ( 70 er jaren vorige eeuw) ben ik door de rechtbank min of meer gedwongen om aan een bloedproef mee te werken, omdat de moeder of de sociale dienst perce wilde dat ik betaalde voor het kind, er was nl. ook nog een andere kandidaat vader in het spel. Er is toen korte tijd door mij betaald en vervolgens is de moeder getrouwd met iemand anders, die het kind erkend en zijn naam gegeven heeft. Ik heb elke vorm van erkenning altijd categorisch geweigerd. De raad van de kinderbescherming is toen kort tijd geld bij mij komen innen.

Groet Bert

#4:  Auteur: Bert928GT BerichtGeplaatst: za 06 nov 2010 20:55
    —
ik heb nog even verder gezocht, maar wat er destijds heeft plaatsgevonden was een zogenaamde vaderschapsactie, meer kon toen niet omdat ik dat niet wilde. Tot die vaderschapsactie werd ik toen gedwongen voor de onderhoudsplicht.
De erkenning door de echtgenoot van de moeder lijkt dus wel in orde. Kern van de conclusie is dat iemand dus kennelijk niet automatisch van een juridische vader kan erven en ook nog eens van een biologische. Ik hoef dus geen stappen te ondernemen om te voorkomen dat dit kind erft en dat stelt mij gerust.

Groet Bert

#5:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 06 nov 2010 22:51
    —
Volgens deze bron is een vaderschapsactie is iets anders dan een gerechtelijke vaststelling van het vaderschap. Door een vaderschapsactie wordt de biologische vader niet de juridische vader. Het kind zal dan niet automatisch erven en heeft ook geen recht op een legitieme portie.

Volgens deze bron is een vaderschapsactie hetzelfde als gerechtelijke vaststelling van het vaderschap. Bij een gerechtelijke vaststelling van het vaderschap wordt de biologische vader wel de juridische vader.

Uit wat je schrijft, en ook gelet op de latere erkenning van het kind door een ander, begrijp ik dat er sprake is van een vaderschapsactie als bedoeld in de eerste bron.

Bert928GT schreef:
Kern van de conclusie is dat iemand dus kennelijk niet automatisch van een juridische vader kan erven

Een kind erft wel degelijk automatisch van een juridische vader. Om dit te voorkomen dient de juridische vader het kind bij testament te onterven, maar dan nog houdt het kind recht op zijn legitieme portie.

Maar waarschijnlijk ben jij de juridische vader dus niet.

#6:  Auteur: Bert928GT BerichtGeplaatst: zo 07 nov 2010 21:48
    —
Wat ik schreef, was dat een kind NIET van een juridische EN van een biologische vader tegelijkertijd kan erven. Maar mijn vraag is geruststellend beantwoord.



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl