Juiste rechtsvraag in noot?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Juridische vaardigheden

#1: Juiste rechtsvraag in noot? Auteur: terry BerichtGeplaatst: za 18 sep 2010 13:52
    —
Ik moet een noot schrijven en ik voel me niet helemaal zeker over de volgende rechtsvraag:

"Kan een verdachte zich beroepen op noodweer danwel putatief noodweer wanneer hij alvorens aan te vallen terugdeinst?"


Komt uit dit arrest: http://jure.nl/bk4788
Inhoudsindicatie:
Noodweer(exces). Putatief noodweer. HR herhaalt relevante overwegingen uit HR NJ 1987, 950 en HR LJN AR2443 m.b.t. de bedoeling en de uiterlijke verschijningsvorm van de gedraging van degene die een beroep op noodweer(exces) of op putatief noodweer doet. ’s Hofs vaststelling dat verdachte, na te zijn teruggedeinsd, aangever heeft benaderd en agressief gedrag heeft getoond getuigt niet van de wil om te verdedigen doch van het inzetten van een (tegen)aanval. Deze vaststelling draagt de verwerping van het beroep op noodweer(exces) en putatief noodweer zelfstandig.


Heb ik de juiste vraag gesteld of kan dit nog scherper/beter geformuleerd worden? Misschien specifieker op verdediging(r.o. 2.5) ingaan?

"Waar ligt de grens tussen verdedigen en aanvallen wanneer men een beroep op noodweer doet."

"Wanneer moet een uiterlijke verschijningsvorm worden gezien als aanvallend, in plaats van verdedigend, met betrekking op een beroep op noodweer danwel putatief noodweer."

#2:  Auteur: Duch BerichtGeplaatst: za 18 sep 2010 16:22
    —
Ik heb altijd een beetje moeite met de gedachte van 'de rechtsvraag' van een arrest. Strikt genomen luidt die immers altijd 'moet het gevorderde worden toegewezen?' Specifiekere varianten zijn dan, ofwel toegesneden op de eis, of zijn - en dat komt vaker weer bij een dergelijke weergave - een deelvraag hiervan.

Maar goed, als je dan toch de gedachte accepteert dat arresten om een rechtsvraag draaien, lijkt me dat de rechtsvraag de vragende variant moet zijn van de rechtsregel die het meest prominent de uitkomst van het arrest bepaalt. In dit geval is dat waarschijnlijk dan inderdaad de vraag in hoeverre een verdachte een succesvol beroep op putatief noodweer toekomt. Let er hierbij in ieder geval op dat een beroep altijd gedaan kan worden. Het is de vraag in hoeverre het succes vol is. Ook als ik in een huis inbreek met als enige bedoeling het helemaal leeg te stelen kan ik een beroep doen op noodweer. Het gaat er vooral om dat het niet zal slagen.



Rechtenforum.nl -> Juridische vaardigheden

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl