Verschil tussen overheid en een roversbende
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina Vorige  1, 2  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Rechtsfilosofie en rechtstheorie

#16:  Auteur: dirkpostma BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2010 0:58
    —
Aha! Mijn definitie van "maatschapplijk aanvaard" was dus heel anders dan die van jullie! Dat verklaart veel, zo niet alles.

Overigens proef ik bij verschillende berichten andere betekenissen van "maatschapplijk aanvaard", maar na abstractie van kleine verschillen is een en ander nu wel duidelijk.

#17:  Auteur: pacta sunt servanda BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2010 8:20
    —
dirkpostma schreef:
Aha! Mijn definitie van "maatschapplijk aanvaard" was dus heel anders dan die van jullie! Dat verklaart veel, zo niet alles.

Overigens proef ik bij verschillende berichten andere betekenissen van "maatschapplijk aanvaard", maar na abstractie van kleine verschillen is een en ander nu wel duidelijk.


Dat is nou ook het leuke aan recht(sfilosofie)!

#18:  Auteur: DENNIS79 BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010 12:45
    —
dirkpostma schreef:
Het is sowieso allemaal een kwestie van definitie. Wat is precies een roversbende? Wat is precies een overheid? Pas als dat helder en volledige gedefinieerd is kan je eventuele verschillen aanwijzen.

Ik denk dat je hier de spijker op zijn kop slaat. Te vaak worden er vergelijkingen gemaakt die lijken op:
Iedere koe heeft een staart;
Iedere koe is een dier;
Ieder dier heeft dus een staart!

Goederen tegen de wil van de eigenaar afnemen gebeurt wel eens door een roversbende;
Goederen tegen de wil van de eigenaar afnemen gebeurt wel eens door een overheid;
Een roversbende staat gelijk aan een overheid.



Rechtenforum.nl -> Rechtsfilosofie en rechtstheorie

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina Vorige  1, 2  Laat alle berichten zien
Pagina 2 van 2

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl