Moeder krijgt zorgtoeslag
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

#1: Moeder krijgt zorgtoeslag Auteur: minicooper BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2010 18:47
    —
Ik had een vraag: de moeder van mijn vriend( 23 jaar) krijgt zijn zorgtoeslag gestort omdat zij de zorgverzekering betaald (zorgverzekering gaat via haar werk en kost ongeveer 10 euro in de maand.) De zorgtoeslag (brief wordt altijd naar zijn huis gestuurd) bedraagt ongeveer 60 euro. Dus van de rest van het geld kan ze doen en laten wat ze wil.

Mijn vriend heeft geen contact meer met zijn moeder overigens.

Zijn moeder heeft dit alles geregeld zonder zijn medeweten om.

Kan en mag dit? Zijn zorgtoeslag behoort hij toch te krijgen?

#2:  Auteur: marionvangelder BerichtGeplaatst: do 04 mrt 2010 2:19
    —
Nou zo'n zorgverzekering wil ik ook wel!

Ik vind zelf dat de belastingdienst het niet zo nauw neemt met de privacy. Als je belt en je weet de nodige gegevens dan krijg je al een heleboel voor elkaar. Maar als je vriend het er niet mee eens is stuurt hij toch een brief om zijn rekeningnummer te wijzigen.

Ik vraag me af of de zorgverzekering maar 10 euro is, en of dit niet de korting is.
Het zou betekenen dat jouw vriend 120 euro per jaar betaald.
Ik betaal dat per maand.

#3:  Auteur: LM BerichtGeplaatst: do 04 mrt 2010 19:11
    —
Ik neem aan dat deze vriend de zorgtoeslag zelf aangevraagd heeft. Op het moment dat je 18 jaar wordt ben je zelf verantwoordelijk voor een zorgverzekering en gaat men premie betalen. Zorgtoeslag vraagt men dan zelf aan. Mogelijk heeft deze vriend inderdaad zelf aangegeven dat de zorgtoeslag op rekening van zijn moeder gestort moest worden.

Ik begrijp dat hij nu met gesloten beurs verzekerd is, ik zou dan zelf niet al te moeilijk doen. Als moeder lastig wil doen en hem niet langer mee verzekerd zal hij dat zelf moeten doen en is dan zeker meer dan 10 euro per maand kwijt (weet je trouwens zeker dat het maar een tientje per maand is, lijkt mij wel erg weinig)

#4:  Auteur: minicooper BerichtGeplaatst: vr 05 mrt 2010 9:50
    —
Ja dat weet ik zker. Het is een collectieve verzekering via het werk van zijn moeder. Maar hij krijgt een andere baan en daar kan hij ook voor zo`n bedrag verzekerd worden. IK vroeg me alleen af hoe de zorgtoeslag gestort kan worden op zijn moeders rekening want mijn vriend weet van niks. Zijn moeder had hem ook verzekerd zonder dat hij ervan af wist. De zaken die voor hem van belang zijn, zijn namelijk niet verzekerd.

#5:  Auteur: LM BerichtGeplaatst: vr 05 mrt 2010 10:19
    —
De snelste methode om dit te wijzigen is dat je vriend via:

http://download.belastingdienst.nl/toeslagen/apps/win/hz2010_win_setup.exe

Een nieuwe aanvraag / wijziging zorgtoeslag voor 2010 download en inzendt. Hierin verwerkt hij dan direct eventuele nieuwe inkomensgegevens ivm zijn nieuwe baan en geeft hij zijn eigen bankrekeningnummer op. Volgens de website hebben zij ongeveer 2 weken nodig om de aanvraag te verwerken, dus als hij wil kan hij dit heel snel laten wijzigen.

Een collectieve verzekering die maar € 10 per maand kost lijkt mij fantastisch, ik heb daar nog nooit van gehoord. De wettelijke basisverzekering kost bij een goedkope aanbieder (afhankelijk van het eigen risico dat wordt geaccepteerd zo rond de € 80 per maand (zie premieoverzicht: http://www.moneymagazine.nl/verzekering/zorgverzekering.aspx )

Waarschijnlijk bedoel je dat het aanvullend pakket € 10 per maand kost. Je schrijft nml dat in het pakket zaken zitten die je vriend niet wil. Het basispakket is echter voor iedereen gelijk. Gelet op de premie lijkt dat ook logischer. De totale premie is dan niet € 10, maar de premie voor de wettelijke basisverzekering vermoedelijk zo rond de € 80 per maand + de premie voor het aanvullende pakket, in dit geval € 10. De vraag is daarom of moeder er wel echt aan overhoudt. Ik zou dit eerst maar eens uitzoeken, wellicht is moeder guller dan gedacht.



Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl