sociale rechten en trouwen met iemand uit het buitenland.
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: sociale rechten en trouwen met iemand uit het buitenland. Auteur: alpha BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010 13:34
    —
Ik ben alleenstaande moeder van een dochter.
Momenteel zit ik in de ziektewet, vanwege een burn-out, ik ben herstellende. Wanneer ik genezen ben, zal ik in de bijstand terechtkomen, of inmiddels nieuw werk gevonden hebben, maar dit zal zeker part-time zijn.

Dit jaar, nog niet lang geleden, heb ik een man ontmoet die in amerika woont en werkt en regelmatig naar nederland moet voor familie en werk (hij is oorspronkelijk nederlander). Wij overwegen om te trouwen. Ook de mogelijkheden voor emigratie (door mij) naar amerika worden overwogen.
Voor ons geloof , wij zijn christenen, willen we gaan trouwen voor we definitieve keuzes gaan maken . Iets vrijblijvends is voor ons niet denkbaar.

Mijn vraag is, wanneer ik ga trouwen nu , maar bijvoorbeeld pas over 2 jaar emigreer, wat heeft dit voor consequenties voor mijn sociale rechten, oa. de ziekte-uitkering die ik nu heb.
(wij wonen dan dus gescheiden en ook niet in hetzelfde land)
Reden voor uitstel van emigratie is met name ook dat een aantal zaken voor mijn dochter en tevens de scholing goed afgerond moet worden voor een zo radikale stap zou plaatsvinden.

Graag zou ik hier meer informatie over willen.
Met vriendelijke groeten,
alpha

#2: Re: sociale rechten en trouwen met iemand uit het buitenland. Auteur: Para legal BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 5:57
    —
alpha schreef:
Voor ons geloof , wij zijn christenen, willen we gaan trouwen voor we definitieve keuzes gaan maken

Ik heb geen idee hoe gelovig je bent, maar eerst trouwen en dan pas definitieve keuzes gaan maken kan je heel wat ellende opleveren. Ik denk dat je eerst eens moet kijken wat voor keuzes je hebt voor je gaat trouwen, want in jouw geval kan trouwen betekenen dat je heel veel schepen voor je verbrand in plaats van achter je.

alpha schreef:

Dit jaar, nog niet lang geleden, heb ik een man ontmoet die in amerika woont en werkt en regelmatig naar nederland moet voor familie en werk (hij is oorspronkelijk nederlander). Wij overwegen om te trouwen. Ook de mogelijkheden voor emigratie (door mij) naar amerika worden overwogen.


Ik word in eerste instantie getriggerd door dit stukje uit je verhaal. Ik weet niet op welke grond deze man in Amerika woont. Heeft hij een visum, greencard of is hij inmiddels Amerikaans staatsburger? Als hij geen Amerikaans staatsburger is, dan kun je de rest van je verhaal vergeten. Mensen op een visum hebben zelf vaak maar een verblijfsvergunning van tijdelijke aard. Mensen met een greencard die trouwen met iemand uit het buitenland (alles buiten de US) krijgen problemen met de aanvraag van hun citizenship. Op het moment dat zij citizenship aanvragen zullen ze moeten invullen dat ze getrouwd zijn en hun partner in het buitenland woont en dat is een "flag" voor de immigratiedienst. Ik zeg niet dat het hem niet lukt, maar zijn traject wordt er wel door bemoeilijkt.

Ervan uitgaande dat deze man wèl Amerikaans staatsburger is zou je kunnen trouwen. Voor de Nederlandse wet heeft dit wel consequenties, want ook al woont je man in het buitenland, jullie worden gezien als economische eenheid en hij heeft zorgplicht over jou en zijn inkomen zal dus meetellen voor de berekening van sociale rechten.

Je schrijft dat je een dochter hebt. Meestal krijg je een kind niet in je eentje dus er zal ook een vader zijn. In hoeverre is die vader nog in beeld en heeft hij rechten over het kind? Zelfs als jij alleenhoofdig gezag hebt over het kind is dit geen garantie dat je je kind mee kunt nemen naar het buitenland. Het is dus zaak om uit te zoeken wat jouw rechten zijn hieromtrent. Als je leeftijd en de banden met een eventuele vader wilt beschrijven, kan ik je wel tips/advies geven als ervaringsdeskundige over de wegen die je het beste kunt bewandelen.

#3:  Auteur: alpha BerichtGeplaatst: di 23 feb 2010 14:46
    —
Dag Para,
bedankt voor het antwoord.

Mijn dochter is niet erkend door haar biologische vader, maar heeft wel contact met haar. Hierbij weigert hij alimentatie te betalen.

De man in amerika is daar staatsburger, en heeft een bedrijf, en hij heeft ook kinderen die in Amerika wonen. Hij is dus oorspronkelijk nederlands en heeft ook nog familie hier wonen.
Ik weet ook niet of hij van plan zou zijn mij te onderhouden als ik nog in Nederland zou blijven wonen.
Dus vandaar mijn vraag, omdat ik nu geen baan heb. (ben zoekende)

mvg



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl