Koppelverkoop Software?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Informatie en technologie

#1: Koppelverkoop Software? Auteur: Nautica BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2009 18:24
    —
Ik weet niet of in in de goeie rubriek zit maar is een software leverancier die zijn software koppelt aan een verplicht servicecontract niet schuldig aan koppelverkoop?
Als ik bijvoorbeeld de serviceovereenkomst opzeg mag ik op dat moment ook geen gebruik meer maken van de software en moet alle programma's wissen en de software en documentatie terugsturen.
Let wel ik heb voor de licentie een behoorlijk bedrag moeten betalen en voor het servicecontract een slordige €250,-- per jaar. Die service overeenkomst is voor ondersteuning (online helpdesk) en voor updates. Ze zeggen minimaal 1 update per jaar te leveren. De eerste update kwam pas na ruim een jaar en de ondersteuning is om te huilen.
Voor diegene die de voorwaarden wil lezen kijk dan maar hier: http://www.mamut.com/media/site/nl/pdf/MamutVoorwaarden_mamutnl.pdf

Graag jullie reactie

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2009 19:55
    —
Koppelverkoop is volgens mij pas verboden als je daardoor een economische machtspositie misbruikt. Daarvoor moet er eerst sprake zijn van een economische machtspositie.

#3:  Auteur: Arnoud Engelfriet BerichtGeplaatst: di 08 sep 2009 21:34
    —
Inderdaad. In principe mag je als leverancier dus zeggen "u krijgt alleen een licentie als u er een onderhoudscontract bij neemt". Maar let wel op dat vooraf is gemeld dat de licentie gekoppeld is. Ik ken leveranciers die na een half jaar komen met "oh ja u moet het onderhoudscontract afnemen want dat hoort bij de licentie". Dat is juridisch te laat.

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 29 sep 2009 0:08
    —
Ik kom toevallig HvJ 23 april 2009, C-261/07 en C-299/07 tegen:
HvJ EG schreef:
Richtlijn 2005/29/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 mei 2005 betreffende oneerlijke handelspraktijken van ondernemingen jegens consumenten op de interne markt en tot wijziging van richtlijn 84/450/EEG van de Raad, richtlijnen 97/7/EG, 98/27/EG en 2002/65/EG van het Europees Parlement en de Raad en van verordening (EG) nr. 2006/2004 van het Europees Parlement en de Raad („Richtlijn oneerlijke handelspraktijken”), dient aldus te worden uitgelegd dat deze zich verzet tegen een nationale regeling zoals die aan de orde in de hoofdgedingen, die, behoudens bepaalde uitzonderingen, elk gezamenlijk aanbod van een verkoper aan een consument verbiedt, ongeacht de specifieke omstandigheden van het concrete geval.

Een algeheel verbod op koppelverkoop (zoals dat in België geldt of gold) is dus zelfs in strijd met het Europese recht.

(België kent een eigenaardig consumentenrecht. Zo is het bij wet geregeld in welke periodes een winkel artikelen in de uitverkoop mag doen... Zou me niet verbazen als dat soort verboden ook gaan sneuvelen in Luxemburg.)



Rechtenforum.nl -> Informatie en technologie

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl