Aanspreken rechter
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Juridische vaardigheden

#1: Aanspreken rechter Auteur: MartijnSUB BerichtGeplaatst: di 14 apr 2009 16:40
    —
Goede middag,

Ik ben op dit moment een juridisch advies aan het schrijven welke gericht is aan de rechtbank sector civiel. Het is uiteraard een opdracht in het kader van juridische vaardigheden en dus fictief.

Ik vroeg me af op welke wijze de rechter wordt aangesproken in een dergelijk advies waarbij slechts een rechter aanwezig is.

Iets als geachte voorzitter, leden van de rechtbank of geacht college zal hier niet opgaan omdat het immers om een kamer gaat waar slechts een rechter zitting heeft.

Zelf dacht ik aan: geachte voorzitter, zal dit een juiste wijze zijn?

Alles in welkom.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

#2:  Auteur: iuRens BerichtGeplaatst: di 14 apr 2009 19:16
    —
"Edelachtbare," lijkt mij het meest gangbare.

#3: Re: Aanspreken rechter Auteur: jona32 BerichtGeplaatst: di 21 apr 2009 13:48
    —
MartijnSUB schreef:
Goede middag,

Ik ben op dit moment een juridisch advies aan het schrijven welke gericht is aan de rechtbank sector civiel. Het is uiteraard een opdracht in het kader van juridische vaardigheden en dus fictief.

Ik vroeg me af op welke wijze de rechter wordt aangesproken in een dergelijk advies waarbij slechts een rechter aanwezig is.

Iets als geachte voorzitter, leden van de rechtbank of geacht college zal hier niet opgaan omdat het immers om een kamer gaat waar slechts een rechter zitting heeft.

Zelf dacht ik aan: geachte voorzitter, zal dit een juiste wijze zijn?

Alles in welkom.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

hu? Razz
Ik zou zelf proberen het aanspreken enigzins te vermijden en te spreken over de rechtbank. Dus niet het is aan u edelachtbare maar: het is aan de rechtbank om...
Daarnaast komt edelachtbare een beetje slijmerig op mij over, en lijkt mij dat meer op de taal van pleiters om indruk op de rechter te maken. Wat goed of fout is durf ik niet te zeggen, maar ik zou in een schriftelijk stuk niet teveel mooie bewoordingen bedenken om de rechter maar aan te kunnen spreken.
Bedenk hierbij ook dat in de rechtzaal zulke dingen genoemd worden om de aandacht te krijgen. Wat zou de functie hier zijn van het direct aanspreken als het niet noodzakelijk is?

#4:  Auteur: Hannie BerichtGeplaatst: di 21 apr 2009 15:41
    —
Op wikipedia staat dat een rechter officieel als edelachtbare aangesproken dient te worden. maar je kunt een rechter toch ook gewoon aanspreken met meneer/mevrouw?



Rechtenforum.nl -> Juridische vaardigheden

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl