Garantie => overbodig ?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Garantie => overbodig ? Auteur: Gast BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2005 18:24
    —
hallo,

ik heb reeds enkele malen op sites gelezen dat, indien je bvb een pc koopt met 2 jaar garantie, en deze na 3 jaar stuk is, je dan toch nog steeds recht hebt op gratis herstelling door de fabrikant aangeizen de levensduur van de gemiddelde pc hoger is dan 3 jaar.
Mijn vraag is: klopt dit (in belgië) ? is garantie dus in feite overbodig ?

bij voorbaat dank Wink ,
joachim

#2:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2005 18:57
    —
Dat zal er vanaf hangen of Belgie net als Nederland een vergelijkbare conformiteitsbepaling kent. Die vraag kan ik niet beantwoorden.

#3:  Auteur: mr. crowley BerichtGeplaatst: di 25 jan 2005 9:44
    —
Dit geldt ook in België. Als EU lidstaat is ook in België de Richtlijn 1999/44, PbEG 1999, betrekking hebbend op de verkoop van en de garanties voor consumentenkoop, van toepassing.

#4:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: di 25 jan 2005 11:44
    —
mr. crowley schreef:
Dit geldt ook in België. Als EU lidstaat is ook in België de Richtlijn 1999/44, PbEG 1999, betrekking hebbend op de verkoop van en de garanties voor consumentenkoop, van toepassing.
Deze richtlijn geeft ook waar het garantie betreft een vaste periode van twee jaar, niet noodzakelijk een volledig open norm zoals het Nederlandse BW dat al jaren heeft. Belgie kan de garantie dus best hebben beperkt tot 2 jaar wat de richtlijn toestaat.

#5:  Auteur: Gast BerichtGeplaatst: wo 26 jan 2005 12:05
    —
dus als ik het dan goed begrijp heb ik op elk product dat ik koop zeker 2 jaar garantie (en misschien meer) ?

kan ik die wet ergens online vinden ?

alvast bedankt !

#6:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: wo 26 jan 2005 13:21
    —
Anonymous schreef:
dus als ik het dan goed begrijp heb ik op elk product dat ik koop zeker 2 jaar garantie (en misschien meer) ?

kan ik die wet ergens online vinden ?

alvast bedankt !
Ik zou niet weten of Belgische koopwetgeving online te vinden is, sorry. Smile

#7:  Auteur: Okidoki BerichtGeplaatst: do 27 jan 2005 12:03
    —
wellicht heb je wat aan de volgende links:

(Overheidsinformatie) http://www.vlaanderen.be/w3vlaanderen/domeinen/w3vlaanderen-IL_Domein-DomeinPageW3_bc_domein-1075390406557_subsite-w3_1075390413472.html
(artikel over het nieuwe kooprecht) http://nl.indicator.be/handelaar/archive/articles/VLTAHDAR_EU070301.htm

#8:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: do 27 jan 2005 12:59
    —
Anonymous schreef:
dus als ik het dan goed begrijp heb ik op elk product dat ik koop zeker 2 jaar garantie (en misschien meer) ?

kan ik die wet ergens online vinden ?

Die 2 jaar wordt zowieso door de betreffende Europese richtlijn voorgeschreven en die kun je vinden op de eu site.



Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl