Betrouwbaarheid Boetebase site OM (Jurispredentie?)
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: Betrouwbaarheid Boetebase site OM (Jurispredentie?) Auteur: OrangeBall BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 18:10
    —
Ik heb een vraag. Ik heb laatst een verkeersboete gehad, een Muldergedraging. Ik kreeg een boete van 35 euro, echter toen ik het chekte op de boetebase (ik vertrouw de politie nooit zo) en daar bleek dat ik slechts een boete van 20 euro had moeten krijgen. Nou vroeg ik mij af, hoe betrouwbaar deze boetebase is. Zal de officier of de rechter dit als een bewijs zien, en is er eventuele Jurispredentie? Laat me het alsjeblieft snel weten!

#2:  Auteur: BG BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 19:25
    —
Er is een disclaimer.

#3:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 19:28
    —
De boetebase geeft volgens mij slechts een richtlijn, waar de politie of het OM dus van mag afwijken.

Als je je wilt verzetten tegen de boete zul je eerste in administratief beroep moeten gaan bij de OvJ. Als de OvJ de boete niet aanpast, zul je in beroep moeten gaan bij de rechter.

Er zal een reden moeten zijn waarom is afgeweken van de richtlijn. Als die reden er niet is, lijkt de kans mij vrij groot dat de OvJ of anders de rechter de hoogte van de boete zal aanpassen.

#4:  Auteur: Lucas BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 23:02
    —
Maar wat was het dan voor boete?
Want in de praktijk zie ik vaker dat mensen ermee komen dat de boete volgens de OM-site lager is, maar dan hebben ze niet gekeken bij het juiste feit (bv. niet kunnen tonen bromfietscertificaat i.p.v. niet hebben van bromfietscertificaat)
Heb je trouwens al de beschikking ontvangen (dus niet het gele briefje) want mogelijk is het boetebedrag daar al op gecorrigeerd?

#5:  Auteur: OrangeBall BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 17:00
    —
Ik heb de beschikking al binnen en zelfs al bezwaar gemaakt. Het was een boete voor inrijden waarverboden (bord C2) met de fiets. Ik leverde geen gevaar op voor het verkeer, stopte netjes toen ik staande gehouden werd en was niet brutaal. Ik heb het ook overlegd met de moeder van een vriend van mij, Mr. van den Brúle, en die zij dat de boetebase in princiepe als die geupdate is het juiste bedrag aangeeft. Ik heb het gechekt en de boetebase is in iedergeval op 21 april geupdate, terwijl de boetes op 1 april zijn verhoogt.



Rechtenforum.nl -> Strafrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl