RAIO analytische test 16 april 2008 (ook info over inhoud)
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Stage / Praktijk ervaringen

#1: RAIO analytische test 16 april 2008 (ook info over inhoud) Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2008 15:23
    —
Hoi allemaal!

Afgelopen woensdag heb ik de eerste test voor de RAIO-opleiding gedaan en ik heb hem gehaald! Ik vroeg me af of er hier nog meer mensen zijn die ook 16 april zijn geweest en door zijn?

Verder wil ik voor aankomende sollicitanten nog een keer (staat elders op dit forum ook) vertellen wat de test inhoudt.

Er zijn 4 onderdelen:

1. Verbale analogiën (bij Bloemers dubbele analogiën), zowel qua betekenis als qua letters (zoals ... staat tot dood als Anna staat tot... en dan is het Onno en Daad (zie plaats klinkers/medeklinkers)). Het zijn 40 opgaven in 25 minuten (meeste mensen krijgen er volgens mij rond de 30 af)

2. De statische afbeeldingentest uit Bloemers, gaat op dezelfde manier als in het boekje. 40 opgaven in 20 minuten (ik had er 34 af, iemand die ik sprak 30)

3. Syllogismen, 20 opgaven in 8 min. (14 af gekregen). Zie Bloemers/opgaven via www.intermediair.nl.

4. Grammaticatest. 60 zinnen in 25 minuten waarbij je van onderdeel A t/m D moet aangeven waar de fout zit en optie E is dan 'geen fout'.
Tijd genoeg voor deze test, ik heb alles twee keer kunnen lezen. Fouten betreffen met name voorzetsels bij werkwoorden (zoals 'denken aan') en werkwoordsvormen/zinvolgorde.

Heel veel succes voor de mensen die nog moeten en ik hoop iemand te spreken die ook door is. Ik heb mijn psychologisch gesprek op 13 mei.

Groetjes!
Linda[/b]

#2:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2008 22:47
    —
Dank! Da's nuttige info. En succes gewenst bij de volgende stap.

#3:  Auteur: anne.roodenburg BerichtGeplaatst: za 19 apr 2008 17:04
    —
Bericht verwijderd

Laatst aangepast door anne.roodenburg op za 22 okt 2022 14:53, in totaal 1 keer bewerkt

#4:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: za 19 apr 2008 17:55
    —
Hoi Anne,

Leuk dat je ook door bent! Misschien dat ik je 13 mei wel zie (ik moet om 14.25uur). Ik heb gelezen dat het er inderdaad om gaat dat je, je sterke en zwakke kanten kunt vertellen en voorbeelden kunt geven m.b.t. bepaalde situaties en hoe je daarmee om bent gegaan.. ik vind het ook erg lastig en weet ook niet hoe ik me voor moet bereiden.
Ik vond de dubbele analogiën test ook het lastigst maar die norm had ik ruimschoots gehaald dus dat viel me mee! De rest vond ik wel meevallen, al vond ik de syllogismen niet echt lijken op de oefenopgaven uit Bloemers en dus ook best lastig.

groetjes, linda

#5:  Auteur: kimvl83 BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2008 19:42
    —
Hoi allemaal,

Ik kan jullie wel wat vertellen over het voorgesprek. Het is een pittig gesprek en ze testen je al aardig. Helaas ben ik zelf afgewezen. Hoofdreden: ze dachten dat ik nog te jong was (ben net 25 geworden). Ik heb ruim 2,5 jaar juridische werkervaring, stage gelopen bij een advocatenkantoor, extra vakken gevolgd, maar dat was niet genoeg. Ze vroegen meer en ze doelden daarmee met name op maatschappelijke betrokkenheid. Ze gaan met name dingen vragen nav je sollicitatieformulier, dus over je werk, over situaties die zich kunnen voordoen, over je nevenactiviteiten etc. Ook merkte ik uit het gesprek dat je belangrijk is dat je weet wat de opleiding inhoud en wat je te wachten staat.
Nou ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en ik wens jullie veel succes!

Groeten, Kim

#6:  Auteur: sannekoumans BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2008 14:15
    —
Hallo!

Ik heb ook op 16 april de analytische test gehad en ik heb de 13e voorgesprek om 13.15 uur.

Qua voorbereiding ga ik ervoor zorgen dat ik alles uit mijn brief en CV kan onderbouwen. Daarnaast heb ik onlangs op internet een aantal persoonlijkheidstests gedaan en het is ook handig om voorbeelden of eigenschappen uit die uitslag te halen (mits je je erin kunt vinden natuurlijk!). Verder heb ik boekjes van de RAIO die ik nog even ga doornemen zodat ik helemaal 100% alles van de opleiding weet.

Ik vind maatschappelijke betrokkenheid trouwens echt een naar begrip, ik weet niet wat ik ermee aan moet!

Succes iedereen morgen!

#7: Gehaald! Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: wo 14 mei 2008 8:48
    —
Hoi allemaal!

Hoe zijn jullie gesprekken gegaan?
Ik heb het gehaald en ben door naar de assesment in Eindhoven op 21 mei! Ik ben echt super blij want ik had het totaal niet verwacht. Ik ben namelijk pas 21 en ik had al van zoveel mensen gehoord dat je makkelijk afgewezen wordt als je te jong bent (volgens mij bedoelen ze dan met name hoe je overkomt en wat je meegemaakt hebt en niet zozeer je daadwerkelijke leeftijd.. al begonnen ze bij mij het gesprek met de vraag waarom ik het nu al, zo jong, probeerde). Maar bij mij was dat gelukkig niet het geval en nu ben ik door! Smile
Nu wordt het goed voorbereiden voor de assesment, ben wel heel benieuwd hoe zo'n dag zal gaan.

Groetjes,
Linda

#8:  Auteur: sannekoumans BerichtGeplaatst: wo 14 mei 2008 9:06
    —
Gefeliciteerd!!

Ik ben helaas niet door. Dat 'jong' zijn of ook wel 'rijpen' heeft inderdaad niks met je leeftijd an sich te maken. Ik had verder allemaal lof, maar moest nog rijpen in de zin dat de dingen die ik op juridisch vlak heb gedaan voornamelijk theoretisch en papierwerk zijn. Ik heb wel stage gelopen en ben vaak bij zittingen geweest, maar dat was niet voldoende. Het moest grootser.

Succes met de assessment!
Op rechtspraak.nl staat echt veel informatie hierover trouwens, misschien heb je er wat aan.

#9:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: wo 14 mei 2008 9:26
    —
Jammer zeg. Weet je al wat je nu dan graag zou willen doen?

Ik heb al veel gelezen over de assesment via rechtspraak.nl en ook via dit forum dus ik kan me best goed voorbereiden maar dan is het toch nog afwachten of ik de geschikte persoonlijkheid heb en de goede reacties geef.. Ben benieuwd!

Groetjes,
Linda

#10:  Auteur: sannekoumans BerichtGeplaatst: wo 14 mei 2008 12:23
    —
Ja ik heb wel een idee wat ik dan zou willen doen.
Ik was me al aan het orienteren binnen de strafrechtadvocatuur, dus dat is plan B zeg maar, wat ik nu verder ga uitwerken.

#11:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: wo 14 mei 2008 12:31
    —
Leuk, heel veel succes daarmee dan!

#12:  Auteur: anne.roodenburg BerichtGeplaatst: wo 14 mei 2008 21:06
    —
Bericht verwijderd.

Laatst aangepast door anne.roodenburg op za 22 okt 2022 14:56, in totaal 1 keer bewerkt

#13:  Auteur: abraxes BerichtGeplaatst: wo 14 mei 2008 21:15
    —
Zijn vrouwen in het algemeen niet wat te emotioneel voor dit vak?

#14:  Auteur: anne.roodenburg BerichtGeplaatst: wo 14 mei 2008 21:24
    —
Bericht verwijderd.

Laatst aangepast door anne.roodenburg op za 22 okt 2022 14:59, in totaal 1 keer bewerkt

#15:  Auteur: abraxes BerichtGeplaatst: wo 14 mei 2008 22:51
    —
anne.roodenburg schreef:
hey Abraxes,

Ik ben wel benieuwd hoe je dat precies bedoelt. Denk je dat vrouwen te snel medelijden zullen krijgen met bepaalde betrokkenen en daardoor niet objectief kunnen beslissen? In dat geval zou ik willen opmerken dat er natuurlijk een zekere dosis afstandelijkheid nodig is om een goede rechter te zijn, maar dat inlevingsvermogen minstens zo belangrijk is om zaken goed in te kunnen schatten.
Of bedoelde je iets heel anders?


Ik weet het niet anne.roodenburg. Wat ik doe is niet meer dan een vraag stellen daarbij hopende op een interessant antwoord. Het door jou gegeven antwoord is wel interessant. Maar of vrouwen te snel medelijden zullen krijgen met bepaalde betrokkenen; geen idee. Wat mij wel opvalt is dat moeders veel vaker dan vaders onderzoek plegen naar of het gaspitje uit is. Mocht dat statistisch gezien standhouden dan nog, zou het voor wat betreft het onderhavige kunnen gaan om (geconverteerde), passende zorgvuldigheid.

Heb jij trouwens wel eens over dit soort zaken nagedacht?

#16:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: ma 19 mei 2008 8:09
    —
Goedemorgen,

Ik ben ook door naar het voorgesprek. De analytische test was prima gegaan, dus dat geeft hoop. Smile Nu lees ik hier dat ze vragen waarom je mee gaat doen als je nog zo jong bent. Wat was jullie antwoord daarop en leken ze daar tevreden mee? (Ik denk namelijk zelf gewoon: ik wil het heel graag doen, dus waarom zou ik daar nog een aantal jaren mee wachten?)

#17: Re: Gehaald! Auteur: sannekoumans BerichtGeplaatst: ma 19 mei 2008 10:35
    —
LindavdS schreef:

Nu wordt het goed voorbereiden voor de assesment, ben wel heel benieuwd hoe zo'n dag zal gaan.

Groetjes,
Linda


Hallo Linda, had je de assessment de 16e of de 21e pas? Indien de 16e, hoe is het gegaan?

Groetjes Sanne

#18:  Auteur: GodPigeon BerichtGeplaatst: ma 19 mei 2008 21:45
    —
abraxes schreef:
Zijn vrouwen in het algemeen niet wat te emotioneel voor dit vak?


Het grappige is dat een absolute meerderheid van de raio's vrouw is Smile. De reden hiervoor blijft giswerk, maar de praktijk doet anders vermoeden abraxas.

#19:  Auteur: abraxes BerichtGeplaatst: ma 19 mei 2008 23:54
    —
GodPigeon schreef:
abraxes schreef:
Zijn vrouwen in het algemeen niet wat te emotioneel voor dit vak?


Het grappige is dat een absolute meerderheid van de raio's vrouw is Smile. De reden hiervoor blijft giswerk, maar de praktijk doet anders vermoeden abraxas.


Wellicht ter compensatie i.v.m. het trachten te bereiken van een zeker (intellectueel) evenwicht.

Uiteraard doel ik op de wenselijke weerspiegeling van de samenleving en de daarmee samenhangende emancipatoire inhaalslag.

#20:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: di 20 mei 2008 12:47
    —
Hoi Sanne,

Ik heb mijn assesment morgen dus ben erg benieuwd! En jij?

Op de vraag waarom ik zo jong meedoe heb ik ook aangegeven 'wie niet waagt, wie niet wint' en verder aangegeven waarom ik mezelf volwassen genoeg vond maar ik denk dat, dat voor iedereen anders is.. Succes!

gr.
Linda

#21:  Auteur: abraxes BerichtGeplaatst: di 20 mei 2008 17:51
    —
LindavdS schreef:
Hoi Sanne,

Ik heb mijn assesment morgen dus ben erg benieuwd! En jij?

Op de vraag waarom ik zo jong meedoe heb ik ook aangegeven 'wie niet waagt, wie niet wint' en verder aangegeven waarom ik mezelf volwassen genoeg vond maar ik denk dat, dat voor iedereen anders is.. Succes!

gr.
Linda

Heb je echt 'wie niet waagt, wie niet wint' gezegd? Of probeer je soms wat potentiële kandidaten uit te schakelen? Clown

#22:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 15:17
    —
Ik heb het echt gezegd en ben door dus..

#23:  Auteur: abraxes BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 16:05
    —
Nou, dan heb je het 'alles overwegende' tenminste goed genoeg gedaan. Alle lof uiteraard, vergis je niet. Toch kan ik me niet voorstellen dat de betreffende opmerking de beslissing positief beïnvloedt. Er zijn maar 2 mogelijkheden binnen dit kader om deel te nemen aan de RAIO. Geen gokspelletje dus. De opmerking zal anderzijds wellicht in een bepaalde context moeten worden begrepen (bijvoorbeeld binnen een zeker profiel en beoogd carrière perspectief).

#24:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 18:02
    —
Ik vermoed dat de selectiecommissie de opmerking beter heeft kunnen plaatsen dan abraxes.

(En gefeliciteerd!)

#25:  Auteur: abraxes BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 18:12
    —
Begrijp ik het goed dat jij denkt dat de informatievoorziening van Linda voor zover het dit forum betreft, (onoverkomelijk) gebrekkig is?

#26:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 18:32
    —
Beslist niet. LindavdS drukt zich naar mijn mening volkomen helder uit.

#27:  Auteur: abraxes BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 20:29
    —
bona fides schreef:
Beslist niet. LindavdS drukt zich naar mijn mening volkomen helder uit.


In dat geval heb je naar mijn idee waarschijnlijk eens ongelijk door te vermoeden dat de commissie de opmerking beter heeft kunnen plaatsen. Als werkelijk zonder meer is gerepliceerd 'wie niet waagt, wie niet wint' dan denk ik dat de commissie dit antwoord echt heeft beschouwd als een minpuntje. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat de commissie daar geënthousiasmeerd van wordt.

Daarom verwacht ik dat Linda niet voorziet in noodzakelijke contextgegeven en/of dat de commissie 'alles afwegende' groen licht heeft gegeven. In de zin van tenminste 1 slecht antwoord doet er niets aan af dat het al met al wel goed zit. Maar het gaat even niet om Linda. Linda geldt even als voorbeeld voor het geven van advies aan een andere participant van de voorselectie.

Zou je denken dat het een goed advies is, 'wie niet waagt, wie niet wint' te bezigen als antwoord op de jong van leeftijd vraag?

#28:  Auteur: sannekoumans BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 20:58
    —
Over Linda gesproken...

Hoe is het gegaan vandaag? Wanneer hoor je wat?

#29:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 21:39
    —
Ah, ik zie dat mijn felicitatie wat voorbarig was.

#30:  Auteur: abraxes BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 21:48
    —
Dat verklaart het een en ander.

#31:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 10:01
    —
LindavdS, hoe is je assessment gegaan? Kunnen we je feliciteren? Smile

Als iemand wat meer zou willen vertellen over zijn/haar voorgesprek, dan zou ik dat heel fijn vinden. Draait het bijvoorbeeld alleen om mijn persoonlijkheid, wat ik tot nu toe heb gedaan en mijn motivatie?

#32: Raio Auteur: Rajaa BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 15:08
    —
anne.roodenburg schreef:
Hey allemaal,

Ik heb gister mijn voorgesprek gehad en ik ben ook door naar het assessment. Ook bij mij was het eerste wat ze vroegen waarom ik het zo jong al probeerde (ik word in juni 23). Verder vroegen ze bij mij of ik ook nog 'rare' dingen had gedaan naast de andere, universiteitgerelateerde, nevenactiviteiten. Ik vond het wel moeilijk daar goed op te reageren, maar goed, dat is kennelijk wel gelukt want ik mag door met de procedure!

Ben erg benieuwd hoe het assessment zal zijn!

groet Anne



Hoe lang heeft je gesprek geduurd? Wat hebben ze nog meer gevraagd? Ik heb binnenkort ook een voorgesprek en ik ben nogal zenuwachtig. Graag tips ! Groeten, Rajaa

#33:  Auteur: anne.roodenburg BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 19:44
    —
Bericht verwijderd

Laatst aangepast door anne.roodenburg op za 05 nov 2022 8:06, in totaal 1 keer bewerkt

#34:  Auteur: anne.roodenburg BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 19:49
    —
Bericht verwijderd

Laatst aangepast door anne.roodenburg op za 05 nov 2022 8:06, in totaal 1 keer bewerkt

#35:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 8:58
    —
Ik kan me aansluiten bij Anne. Mijn gesprek duurde een kleine 20 minuten en ze hadden ong. 2 minuten nodig om tot het oordeel te komen dat ik evenwichtig overkwam en goede communicatieve vaardigheden heb.

De opmerking 'wie niet waagt, wie niet wint' moet natuurlijk in context gezien worden: ik heb daar een persoonlijk verhaal bij gehouden waar ze positief en glimlachend op reageerden (het was dus geen minpuntje want ze waren er erg snel over uit dat ik door mocht naar de assesment). Verder verschillen de gesprekken volgens mij erg want ze vroegen bij mij niks over mijn CV of over de opleiding, enkel over mezelf en mijn reacties op bepaalde situaties. Bovendien vroegen ze of ik weleens teleurgesteld was en of ik zelf ooit mensen teleur hebben moeten stellen.

De assesment dag was inderdaad best zwaar maar ook erg leuk. Het advies van Anne is prima: ben gewoon jezelf dan krijg je ook het resultaat waarin je, jezelf herkent. Ook voor mij overigens een positief advies dus nu nog even wachten op het oordeel van de selectiecommissie... Spannend!

#36:  Auteur: Michèle BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 11:05
    —
Ik vind het goed om te horen dat jullie positief zijn over deze assessments en testen. (Nou ja, jullie zijn dan ook 'door', wellicht hebben anderen er minder goede ervaringen mee Wink )
Je hoort namelijk nog wel eens dat mensen echt gepsychologiseerd worden en de 'deskundigen' er allemaal conclusies uit trekken waar mensen zich niet in herkennen. Nou kan dit natuurlijk ook aan die mensen zelf liggen, maar toch heb ik wel eens de indruk dat de psychologen in al hun wijsheid nogal kunnen doordraven.
Dus het is goed om te weten dat de mensen bij de RAIO sollicitaties in ieder geval hun vak lijken te verstaan.

@ Linda en Anne, is het nu klaar voor jullie? Of volgen er nog meer rondes?

#37:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 11:14
    —
Er zijn in totaal vier rondes, de assessment dag was de derde ronde. Bij een positief advies, zoals bij mij en Anne, wordt het rapport naar de selectiecommissie gestuurd en de commissie beslist dan of we door zijn naar de laatste ronde. Als dat goed gaat zijn we officieel aangenomen!

#38:  Auteur: Michèle BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 11:18
    —
Spannend! En wat houdt die 'laatste ronde' dan in?

#39:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 11:21
    —
En wat houdt de vierde ronde in?

edit: @Michèle: Laughing

#40:  Auteur: Michèle BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 11:29
    —
Quick-quicker-quickestest!! Razz

#41:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 11:31
    —
Voorzover ik hier heb gelezen: een gesprek met de selectiecommissie (SRM, 4 personen) dat bestaat uit twee delen:

1. Over je maatschappelijke belangstelling en motivatie e.d.
2. Over je juridische kennis. Bij dat gesprek moet je dan vantevoren een casus uitkiezen en die oplossen en dan met hen van mening wisselen over je antwoorden..

Ik heb die ronde natuurlijk zelf nog niet gehad dus ik spreek niet uit ervaring maar herhaal wat ik op dit forum heb gelezen en van een contact-RAIO (elke rechtbank heeft er één) heb gehoord.

#42:  Auteur: Michèle BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 13:16
    —
LindavdS schreef:
... dus ik spreek niet uit ervaring maar herhaal wat ik op dit forum heb gelezen en van een contact-RAIO (elke rechtbank heeft er één) heb gehoord.


Ah.. ik dacht misschien heb je al inside-info Wink

#43:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 13:18
    —
Nee, helaas...

#44:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: ma 26 mei 2008 10:59
    —
Bedankt voor de info Anne en Linda!

Ik heb morgen het voorgesprek. Surprised

#45:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: ma 26 mei 2008 13:39
    —
Heel veel succes morgen en laat je weten hoe het ging?

#46:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: ma 26 mei 2008 13:50
    —
Natuurlijk! En jij ook hè? Smile

#47:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: di 27 mei 2008 14:33
    —
Ik ben door. Smile

Ze vroegen echt vanalles, over m'n eigenschappen, werksituaties, privedingen, studie e.d. Maar 't is prima gegaan. En dan nu weer op naar het assessment volgende week!

#48:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: di 27 mei 2008 15:42
    —
Gefeliciteerd!

Ik heb vandaag de definitieve bevestiging gekregen dat ik op 10 juni het laatste gesprek met de commissie heb: spannend!!

Succes bij de assessment.

#49:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: di 27 mei 2008 18:09
    —
Oh wat goed, gefeliciteerd! En succes dan ook maar gelijk. Smile Dan is het na 10 juni hoe dan ook allemaal afgelopen, da's ook wel lekker na al dat gewacht en steeds weer een nieuwe ronde...

#50:  Auteur: anne.roodenburg BerichtGeplaatst: wo 28 mei 2008 10:32
    —
Bericht verwijderd

Laatst aangepast door anne.roodenburg op za 05 nov 2022 8:07, in totaal 1 keer bewerkt

#51:  Auteur: TC BerichtGeplaatst: wo 28 mei 2008 11:01
    —
Ik heb gister het voorgesprek gehad en ben door. Nu heb ik volgende week het assessment. Ik vroeg mij af of iemand mij iets meer kan vertellen over het assessment. Wat voor soort rollenspel krijg je? Waar gaat het gesprek met de adviseur over? Etc.

#52:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: do 29 mei 2008 9:05
    —
Heb je 't ook 5 juni TC?

#53:  Auteur: TC BerichtGeplaatst: do 29 mei 2008 12:39
    —
Ik ben 6 juni aan de beurt. Jij dus 5 juni? Alvast succes dan.

#54:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 8:39
    —
Gefeliciteerd allemaal!

Het assessment bij mij bestond uit 5 vragenlijsten, een gesprek met de adviseur, een rollenspel waarbij je iets gedaan moest krijgen van een collega (15 min. voorbereiding en 15 min. gesprek) en een adviesgesprek waarbij je een dossier van ong. 60 pagina's door moet nemen (45 min. voorbereiding) en waarna je in 5 min. je keuze moest presenteren. Bij mij ging dat adviesgesprek om de locatie van een circus, waarbij je kon kiezen uit 3 opties. Over de twee beste opties kreeg ik de meeste vragen (na de presentatie krijg je 10 min. een gesprek waarin ze je keuze aan de tand voelen). Als dat allemaal achter de rug is moet je, je advies bovendien op papier zetten waarbij spelling en correct Nederlands e.d. belangrijk is.
Voor alles geldt: blijf jezelf, let op de signalen van de acteur, vraag goed door en toon inlevingsvermogen en overtuigingskracht. Het boekje van De Jongh e.a. (Assessment doen, hoe werkt het voor jou?) geeft goede tips.

Succes!!

#55:  Auteur: TC BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 10:26
    —
Hee Linda,

Heel erg bedankt voor alle informatie. Nu weet ik tenminste een beetje wat ik kan verwachten.

#56:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 10:43
    —
graag gedaan, ik vond het zelf ook erg fijn om te weten wat ik bij elke ronde kon verwachten.

Nogmaals succes en laat je weten hoe het ging?

#57:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: za 07 jun 2008 19:46
    —
En? Hoe is de assesment bij jullie gegaan?

#58:  Auteur: TC BerichtGeplaatst: zo 08 jun 2008 18:54
    —
LindavdS schreef:
En? Hoe is de assesment bij jullie gegaan?


Het ging wel aardig. Al vind ik het moeilijk om in te schatten wat zij ervan vonden. Woensdag krijg ik te horen hoe ik het gedaan heb, dus ik moet nog even geduld hebben.

#59:  Auteur: anne.roodenburg BerichtGeplaatst: di 10 jun 2008 11:22
    —
Bericht verwijderd

Laatst aangepast door anne.roodenburg op za 05 nov 2022 8:08, in totaal 1 keer bewerkt

#60:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: di 10 jun 2008 14:41
    —
Ik heb straks de bespreking met de psycholoog, dus ik zal het vanavond of morgen even komen melden.

Linda, ik ben ook heel benieuwd hoe het is gegaan!

Anne, jij veel succes morgen!

#61: uitslag! Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2008 9:26
    —
Ik heb net gehoord dat ik aangenomen ben!!!
Ben echt ontzettend blij!!

Anne: het gesprek is best ontspannen. Je moet eerst (30 min.) een juridische vraagstelling oplossen (meer inzicht dan kennis dus niet teveel zorgen over maken want dat heb ik onterecht wel gedaan) en daarna krijg je twee verschillende gesprekken (volgorde afhankelijk want je bent er tegelijk met iemand anders):
1. Gesprek over de casus en je sociaal-maatschappelijke belangstelling (dus of je vrijwilligerswerk hebt gedaan en waarom wel/niet, waar je je aan stoort in de maatschappij e.d.)
2. Gesprek over jezelf en je sollicitatie. Kan over verschillende dingen gaan, bv. over negatieve punten tijdens eerste ronden, je referenties, hoe je de functies voor je ziet en je motivatie en hobby's e.d.

Heel veel succes!

Andere twee: hebben jullie de uitslag al?

#62:  Auteur: TC BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2008 10:52
    —
@ Linda, gefeliciteerd!!

@ Anne, succes morgen.

Helaas heb ik net gehoord dat ik een negatief advies krijg na mijn assessment. De adviseur vond dat ik nog niet aan de norm voldoe op het domein kracht. Dus de selectie eindigt hier voor mij hoogstwaarschijnlijk. Iedereen die nog in de procedure zit, succes!

#63:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2008 11:28
    —
Jammer zeg.. Gelukkig is het domein kracht wel iets waar je meer van krijgt naarmate je meer ervaring hebt en ouder wordt denk ik en dan kan je het later misschien nog eens proberen.

In elk geval goed dat je toch zo ver gekomen bent en succes met je verdere loppbaan!

#64:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2008 14:12
    —
@ Linda, van harte met deze overwinning! Wat zal dat een fijn gevoel zijn... Smile

Het advies nav mijn assessment was, net als bij TC, negatief. Maar ik moet zeggen dat ik nog wel een beetje hoop heb, aangezien ik ben "afgewezen" op een punt waar mijn referenten juist erg enthousiast over zijn en het rapport verder erg positief is. Dus da's een beetje tegenstrijdig. Maar goed, ik wacht het wel even af, ik ga er maar even vanuit dat het nu is afgelopen. Maar stiekem hoop ik dat ze me toch nog uitnodigen.

#65:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2008 14:26
    —
Dank je wel, is inderdaad een erg goed gevoel!

Wat vreemd dat ze je afwijzen terwijl het verder overwegend positief is. Ik geloof dat het dan ook afhankelijk is van je referenties (ik denk specifiek m.b.t. het punt dat minder goed is).
Ik hoop voor je dat het alsnog lukt maar ik zou er inderdaad voorlopig vanuitgaan dat het afgelopen is, anders is de teleurstelling misschien nog groter.

#66:  Auteur: abraxes BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2008 17:56
    —
Quote:
Ik heb net gehoord dat ik aangenomen ben!!!
Ben echt ontzettend blij!!




Gefeliciteerd LindavdS, ik vind het echt heel goed van je!!

#67:  Auteur: anne.roodenburg BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2008 18:12
    —
Bericht verwijderd

Laatst aangepast door anne.roodenburg op za 05 nov 2022 8:09, in totaal 1 keer bewerkt

#68:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2008 20:01
    —
@ abraxas: Bedankt!

Anne, nogmaals succes, hoop je in oktober te ontmoeten!

#69:  Auteur: anne.roodenburg BerichtGeplaatst: vr 13 jun 2008 9:17
    —
Bericht verwijderd

Laatst aangepast door anne.roodenburg op za 05 nov 2022 8:09, in totaal 1 keer bewerkt

#70:  Auteur: GJudge BerichtGeplaatst: vr 13 jun 2008 9:45
    —
@anne.roodenburg: gefeliciteerd! Zit er tenminste een Nijmeegse studente bij Very Happy
En beter laat dan nooit: uiteraard ook LindavdS gefeliciteerd!
Succes met de opleiding, is nog pittig zat! (zo werd mij verteld door een Raio die al aan zn vierde stage bij het OM is).

#71:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: vr 13 jun 2008 9:50
    —
Gefeliciteerd Anne!
Leuk dat we elkaar nu in oktober ook gaan zien. Weet je al welke standplaatsen je op gaat geven?
Ik in elk geval Den Bosch en Breda, de derde weet ik nog niet.

Tot oktober!!

Groetjes

#72: Over inhoud van de rondes Auteur: deniseh BerichtGeplaatst: vr 13 jun 2008 15:03
    —
Met dank aan anderen, heb ik HIER flink wat informatie over de selectierondes verzameld.

Met jullie ervaringen hier lijkt het goed overeen te komen, dus voor volgende kandidaten wellicht handig.

#73:  Auteur: GodPigeon BerichtGeplaatst: za 14 jun 2008 15:49
    —
anne.roodenburg: Ook gefeliciteerd! Ik zie je graag als collega op 1 oktober Smile.

Uiteraard Linda ook gefeliciteerd, maar dat had ik al gedaan Wink

#74:  Auteur: anne.roodenburg BerichtGeplaatst: zo 15 jun 2008 12:44
    —
Bericht verwijderd

Laatst aangepast door anne.roodenburg op za 05 nov 2022 8:11, in totaal 1 keer bewerkt

#75:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: ma 16 jun 2008 9:38
    —
Dordrecht is redelijk in de buurt (klein uur met de trein) maar Breda en Den bosch zijn dichter bij en die rechtbanken vind ik mooier en het arrondisement lijkt me interessanter..
Die tips zijn wel handig ja, als iemand de heeft...

#76:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: ma 16 jun 2008 11:47
    —
Anne, jij ook van harte gefeliciteerd! Leuk dat jullie elkaar nu gaan zien in oktober. Smile

Bij mij is het nog niet afgelopen. Ik kreeg een brief dat ze gaan bekijken of ze me alsnog uitnodigen voor het gesprek. Geen idee wanneer ik de uitslag kan verwachten, in ieder geval "zo spoedig mogelijk".

#77:  Auteur: anne.roodenburg BerichtGeplaatst: ma 16 jun 2008 13:27
    —
Bericht verwijderd

Laatst aangepast door anne.roodenburg op za 05 nov 2022 8:12, in totaal 1 keer bewerkt

#78:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: ma 16 jun 2008 17:25
    —
Volgens mij is het gebruikelijk hoor, dat ze 't na een negatief advies niet gelijk afkappen.
(Neemt natuurlijk niet weg dat ik inderdaad goede referenties heb Wink )

#79:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: di 17 jun 2008 9:23
    —
Ik ben benieuwd, ik zal ook voor je duimen!

#80:  Auteur: anne.roodenburg BerichtGeplaatst: do 19 jun 2008 10:01
    —
Bericht verwijderd

Laatst aangepast door anne.roodenburg op za 05 nov 2022 8:12, in totaal 1 keer bewerkt

#81:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: do 19 jun 2008 15:21
    —
Daar ben ik ook heel benieuwd naar.. mijn gesprek is pas op 1 juli dus zou je misschien willen laten weten hoe het ging?

Succes in elk geval!

#82:  Auteur: GodPigeon BerichtGeplaatst: za 21 jun 2008 15:57
    —
Mijn gesprek is aanstaande donderdag, net er tussen in Wink

Ik verwacht informatie over Spaarloon/Levensloop, evt. verhuisvergoeding, salaris, pensioen, opzet van de 6 jaar ect.

Onderhandelen zit er niet in; dit is allemaal vastgesteld door de politiek. Wel zijn ze dacht ik verplicht je salaris over te nemen van hetgeen je nu verdient (indien relevant).

Als iedereen nou de uitkomst van zijn gesprek laat weten, doe ik het ook Smile.

#83:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: zo 22 jun 2008 16:30
    —
Prima, ik vind het geen probleem de uitkomst te delen. Ik las wel dat in de brief staat 'indien er overeenstemming bestaat over het salaris', ik dacht daarom dat je altijd kon onderhandelen maar dat zal inderdaad wel niet dan. Hebben jullie gezien dat het salaris sinds 1 april 2406euro is?

Succes allebei aanstaande week!

#84:  Auteur: anne.roodenburg BerichtGeplaatst: zo 22 jun 2008 17:36
    —
Bericht verwijderd

Laatst aangepast door anne.roodenburg op za 05 nov 2022 8:13, in totaal 1 keer bewerkt

#85:  Auteur: abraxes BerichtGeplaatst: zo 22 jun 2008 19:15
    —
Quote:
Salaris ziet er idd wel prima uit!


Nooit meer zeggen! Je tekent al snel voor jaren zonder opslag. Laughing

#86:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2008 9:36
    —
De loonsverhogingen zijn ook al vastgelegd in een CAO dus elk jaar vast 2% plus de verhogingen vanwege het overgaan naar een hogere schaal.

Succes dinsdag Anne!

#87:  Auteur: GodPigeon BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2008 12:10
    —
LindavdS schreef:
Prima, ik vind het geen probleem de uitkomst te delen. Ik las wel dat in de brief staat 'indien er overeenstemming bestaat over het salaris', ik dacht daarom dat je altijd kon onderhandelen maar dat zal inderdaad wel niet dan. Hebben jullie gezien dat het salaris sinds 1 april 2406euro is?

Succes allebei aanstaande week!


Ik las het meer als 'indien je instemt met het door ons voorgestelde salaris'. Zover ik weet is er geen onderhandelingsruimte, maar dat is van horen zeggen van andere raio's. Ik had inderdaad gelezen van de verhoging van het salaris. Dit verdien ik nu ook als griffier, dus vind ik niet meer dan logisch.

abraxes schreef:
Quote:
Salaris ziet er idd wel prima uit!


Nooit meer zeggen! Je tekent al snel voor jaren zonder opslag. Laughing


Heh. Ik denk dat zij bedoeld dat het salaris er voor één jaar prima uit ziet. Toch anne Wink?

#88:  Auteur: anne.roodenburg BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2008 13:45
    —
...

Laatst aangepast door anne.roodenburg op di 24 jun 2008 15:30, in totaal 1 keer bewerkt

#89:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2008 15:18
    —
En ik wacht nog steeds geduldig op de uitslag van de commissie.... Smile

TC, heb jij al iets gehoord?

Trouwens Anne, met jouw nickname (die neem ik aan je echte naam is) ben je denk ik wel makkelijk te vinden met google. Ik denk niet dat de commissie je door de zoekmachine gaat halen, maar 't lijkt me persoonlijk toch niet zo prettig.

Zou je trouwens ook geen onderhandelingsruimte hebben als je niet direct van de universiteit komt? Stel dat Godpigeon, met zijn werkervaring als griffier, toevallig net wat meer zou verdienen dan het startsalaris. Zou het dan echt zo zijn dat hij er op achteruit gaat?

En Godpigeon, wordt de opleiding bij jou misschien een beetje ingekort? Ik las ergens op internet dat iemand anders met griffierservaring een paar maanden "korting" had gekregen.

#90:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: di 24 jun 2008 11:42
    —
FAM: ik heb ook relevante juridische werkervaring (bijna een jaar als juridisch medewerker op een adovcatenkantoor) en ik heb gelezen dat het dan wel mogelijk is om een paar maanden korting te krijgen op de buitenstage. Ik ben benieuwd of dat bij mij ook het geval zal zijn maar dat zal ik volgende week wel horen!

#91:  Auteur: AnneAR BerichtGeplaatst: di 24 jun 2008 13:32
    —
Bericht verwijderd

Laatst aangepast door AnneAR op za 05 nov 2022 8:27, in totaal 2 keer bewerkt

#92:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: di 24 jun 2008 14:45
    —
Leuk!
Het salaris was dus inderdaad ongeveer 2400euro? En nog leuke secundaire arbeidsvoorwaarden? En moet je iets tekenen?

Hebben ze verder niks gezegd over je standplaats en hoe groot de kans is dat je ver weg wordt geplaatst?

Ik zal ook laten weten hoe mijn gesprek ging. Smile

#93:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: di 24 jun 2008 15:13
    —
Leuk om alles zo te horen! Smile
Welke argumenten heb je aangedragen voor je voorkeursplaatsen?

#94:  Auteur: AnneAR BerichtGeplaatst: di 24 jun 2008 15:27
    —
Bericht verwijderd

Laatst aangepast door AnneAR op za 05 nov 2022 8:27, in totaal 1 keer bewerkt

#95:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: di 24 jun 2008 15:35
    —
Leuk allemaal zeg! Ik heb er echt zin in!

Ik heb ongeveer dezelfde argumenten als jij om in de buurt te blijven: ik heb 2 maanden geleden een huis gekocht met mijn vriend en hij werkt in Eindhoven. Ik heb verder een nichtje (kindje van mijn broer) van 3 jaar die ik elke week 1 à 2 x zie en al mijn familie woont in de buurt van Eindhoven. Verhuizen zou mij dus ook niet erg trekken (buiten het feit dat het dan veel geld kost omdat we pas net een huis hebben gekocht).
Ik wacht het verder wel af allemaal!

#96:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: di 24 jun 2008 15:36
    —
O, 1 vraagje nog: mag je de uren die je spaart ook gewoon opnemen als vakantie?

#97:  Auteur: AnneAR BerichtGeplaatst: di 24 jun 2008 15:38
    —
Bericht verwijderd

Laatst aangepast door AnneAR op za 05 nov 2022 8:28, in totaal 1 keer bewerkt

#98:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: di 24 jun 2008 15:40
    —
Ja, leuk zo'n toga op maat. Overigens zou ik, mocht het ooit zo ver komen, dezelfde argumenten aandragen als jullie; koophuis, vriend met vaste baan. Ik zou het opzich niet erg vinden om te verhuizen naar de andere kant van het land, maar mijn vriend heeft een baan waarvan je niet zo makkelijk weer een andere vindt zeg maar dus dat zou in mijn geval wel zwaar wegen.

Ze zorgen in ieder geval goed voor je, maar dat idee had ik eigenlijk al. Smile

#99:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: vr 27 jun 2008 18:55
    —
Hoe ging jouw gesprek GodPigeon?

#100:  Auteur: GodPigeon BerichtGeplaatst: ma 30 jun 2008 17:38
    —
LindavdS schreef:
Hoe ging jouw gesprek GodPigeon?


Sorry, helemaal nog geen tijd gehad om te reageren.

Mijn gesprek ging prima. Het stelde eigenlijk niet zoveel voor omdat de meeste dingen ik al had gehoord toen ik aan het werk ging bij de rechtbank Den Haag (vervoersopties, levensloop, spaarloon, ambtsjubileum ect).

Wat voor mij goed uitkwam is dat ik in een schaal hoger begin omdat ik iets meer verdien dan de standaard beginschaal als raio. Dan nemen ze dat over en zit ik dus in een schaal hoger dan je normaal begint. Het gesprek duurde ongeveer drie kwartier, maar dat kwam vooral omdat ik het meeste al wist. Reken op een uur tot anderhalf. Ik kwam trouwens, omdat ik niet wist wat ik moest verwachten, zwaar overdressed in pak. Het is echt een informatief gesprek en ga zoals je je prettig voelt.

Mijn standplaats mocht ik toelichten, echter was dat maar een summier onderdeel. Helaas moest ik mijn derde keus schrappen (Den Haag), omdat ik daar nu werk. Ik mag nog een andere derde keus doormailen.

#101:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: wo 02 jul 2008 8:28
    —
Ik heb mijn gesprek inmiddels ook gehad, bij mij duurde het maar een half uur (hij praatte heel snel) en was het eigenlijk hetzelfde als bij Anne, hij heeft me niets extra's verteld. Ik mocht mijn standplaatsvoorkeur eigenlijk helemaal niet toelichten, als ik dat wilde moest ik het via e-mail doen, hij heeft alleen genoteerd dat we pas een koophuis hebben gekocht omdat ik dat uit mezelf vertelde.

Het ging verder prima en was inderdaad erg informeel: hij had een spijkerbroek aan! En Ook ik begon onderaan de inschaling en zonder korting.

Tot oktober!

#102:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: wo 02 jul 2008 10:50
    —
Ik ben uitgenodigd voor het eindgesprek. Very Happy

#103:  Auteur: AnneAR BerichtGeplaatst: wo 02 jul 2008 11:26
    —
hey FAM, wat goed, gefeliciteerd! Wanneer moet je?

#104:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: wo 02 jul 2008 13:01
    —
Dank je! Ik moet eind augustus pas. Doordat het allemaal was uitgelopen door dat negatieve assessmentadvies, kwam onze vakantie in de knel. Maar omdat ik pas eind augustus aan de beurt ben, betekent het wel dat ik niet meer ga voor de lichting van oktober maar voor april. Maar goed, dat maakt me niet zoveel uit. Smile

#105:  Auteur: TC BerichtGeplaatst: wo 02 jul 2008 15:20
    —
Gefeliciteerd FAM! Ik ben ook net gebeld, en ik ben ook uitgenodigd voor het eindgesprek Very Happy. Ik heb mijn gesprek eind augustus, en dat is inderdaad voor de lichting van april.

#106:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: wo 02 jul 2008 23:55
    —
Gefeliciteerd! Ik dacht dat bij een negatieve assessment de kans heel erg klein was dat je werd uitgenodigd maar 2 van de 2 is zeker niet slecht!
Ontzettend goed van jullie, die referenties waren vast erg goed.

Heel veel succes alvast allebei en laat weten hoe het ging!

#107:  Auteur: TC BerichtGeplaatst: do 03 jul 2008 10:07
    —
Bedankt. Ik vond het ook erg onverwacht dat ik toch ben uitgenodigd. Maar ben er erg blij mee! Nu ik toch naar het eindgesprek ga, vroeg ik me af of iemand nog tips heeft. Hoe lang duurden beide gesprekken, wat voor casus kregen jullie, hoe lang mag je die schriftelijk voorbereiden, wat voor vragen werden er gesteld, etc.

Alvast bedankt!

#108:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: vr 04 jul 2008 7:08
    —
Eerder op dit onderwerp hebben Anne en ik daar al wat over gezegd: Je krijgt twee gesprekken van elk ongeveer 3kwartier tot een uur. De casus moet je voor de gesprekken beantwoorden en daar heb je een half uur de tijd voor (meer inzicht dan kennis vragen en je kan uit drie vragen kiezen).
De inhoud van de gesprekken is heel verschillend maar gaat bv. over de mindere punten van de vorige rondes, maatschappelijke belangstelling (wat zou je veranderen, waar stoor je je aan etc.) en juridisch inzicht. Bovendien ging het bij mij ook over wat je wist van de RAIO en van het zijn van rechter en OvJ.

Nogmaals alvast veel succes!

#109:  Auteur: GodPigeon BerichtGeplaatst: za 05 jul 2008 17:03
    —
Succes TC!

#110:  Auteur: TC BerichtGeplaatst: di 22 jul 2008 11:51
    —
Nog bedankt voor de succeswensen. Hebben jullie al nieuws over de standplaats?

#111:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: di 22 jul 2008 12:37
    —
Nee, 31 juli worden we allemaal gebeld.. Spannend!

#112:  Auteur: GodPigeon BerichtGeplaatst: di 22 jul 2008 16:39
    —
Erg spannend Smile.

Ik houd jullie op de hoogte over mijn uitkomst!

#113:  Auteur: fraunhofer BerichtGeplaatst: do 24 jul 2008 20:29
    —
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje met belangstelling mee over jullie ervaringen met de Raio-procedure, aangezien ik zelf waarschijnlijk ook een poging waag na mijn afstuderen.

Wat ik me nog afvroeg was, of je inderdaad tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek al een arbeidscontract o.i.d. moet ondertekenen (LindavdS vroeg ook al zoiets)? Ik bedoel, moet je al iets tekenen voordat je weet wat je standplaats gaat worden?

Alvast bedankt voor een reactie.

Groeten, Fraun

PS: degenen die 'erdoor' zijn: gefeliciteerd!

#114:  Auteur: TC BerichtGeplaatst: za 26 jul 2008 10:57
    —
Inderdaad spannend dat jullie nu bijna je standplaats te horen krijgen! Very Happy

Wat ik me nog afvroeg, wisten jullie voor het opgeven van je standplaatsvoorkeur hoeveel plaatsen er bij elke rechtbank beschikbaar waren voor Raio's?

#115:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: wo 30 jul 2008 8:43
    —
TC, jij ook alsnog gefeliciteerd! Heb jij al een uitnodiging ontvangen? Ik nog niet namelijk. Al weet ik wel welke dag ik moet, omdat mij dat over de telefoon is verteld.

#116:  Auteur: TC BerichtGeplaatst: wo 30 jul 2008 10:28
    —
FAM, ik heb nog geen uitnodiging ontvangen. Ik heb inderdaad ook al gehoord welke dag ik moest. Ik heb wel even naar de Raad voor de Rechtspraak gebeld, omdat mij was gezegd dat ik binnen een week een uitnodiging zou ontvangen. Daar zeiden ze dat de uitnodiging er nog aankwam, ik kreeg het idee dat ze het nogal druk hadden. Daar zou ik me dus niet te druk om maken, hij komt eraan. Er staat trouwens ook in met wie je een gesprek hebt. Dat vind ik wel leuk om te weten.

#117:  Auteur: GodPigeon BerichtGeplaatst: wo 30 jul 2008 12:51
    —
Ik ben net gebeld over mijn standplaats, en het is Leeuwarden geworden. Ik moet zeggen dat het even slikken is want het komt niet eens in de buurt van mijn voorkeuren (Haarlem, Utrecht, Amsterdam ipv Den Haag omdat ik er nu werk).

Dus ik zal Fries moeten gaan leren en mij gaan richten op een nieuwe woning. Gelukkig is Leeuwarden behoorlijk crimineel, dus mijn strafstage is ieder geval prima interessant Smile.

Hoe is het met de rest?

#118:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: wo 30 jul 2008 13:50
    —
Oeh, dat ligt inderdaad behoorlijk uit de route zeg! Daar zou ik ook wel even aan moeten wennen.... Slechter had je 't haast niet kunnen treffen.

TC, bij mij hadden ze inderdaad ook gezegd dat ik de brief binnen een week zou krijgen. Aangezien we nu al zo'n 3 weken verder zijn, dacht ik dat 't misschien niet goed was gegaan, maar als jij ook nog niks hebt dan wacht ik nog even rustig af. Smile

#119:  Auteur: TC BerichtGeplaatst: wo 30 jul 2008 15:38
    —
Jee, Leeuwarden is inderdaad niet echt in de buurt. Weet je ook waarom je niet bij je voorkeur kon worden geplaatst?

FAM, ik had inderdaad ook pas na zo'n 3 weken gebeld over waar die uitnodiging bleef. Ik moet op 28 augustus. Jij?

#120:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: vr 01 aug 2008 9:30
    —
Jeetje, Godpigeon, dat was zeker een tegenvaller? Jij hebt dan dus nu een verhuisplicht? Vind je dat niet vervelend?

Voor mij is het Roermond geworden, mijn 3e voorkeur. Ik woon in Eindhoven dus het is 30 minuten met de trein en geen verhuisplicht. Daar ben ik erg blij mee want ik woon net een maand in ons nieuwe koophuis.

De vraag over het arbeidsvoorwaardengesprek: je tekent niks, je krijgt allee formulieren om in te vullen en informatie en nadat je, je standplaats hebt gehoord ontvang je een plaatsingsbesluit en daarna moet er iets getekend worden denk ik.

Waar ben jij geplaatst Anne?

#121:  Auteur: GodPigeon BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 14:46
    —
FAM schreef:
Oeh, dat ligt inderdaad behoorlijk uit de route zeg! Daar zou ik ook wel even aan moeten wennen.... Slechter had je 't haast niet kunnen treffen.


Nou...er zijn een aantal rechtbanken die ik erger had gevonden, maar Leeuwarden zit wel voor mij qua afstand bij de slechtste vijf Smile.

TC schreef:
Jee, Leeuwarden is inderdaad niet echt in de buurt. Weet je ook waarom je niet bij je voorkeur kon worden geplaatst?


Nee, dat zeggen ze niet. Je tekent van tevoren voor het geval dat het kan gebeuren dat je ergens anders heen moet. Er zal toch een Raio naar Leeuwarden moeten, en kennelijk waren er geen voorkeuren voor Leeuwarden in mijn lichting.

LindavdS schreef:
Jeetje, Godpigeon, dat was zeker een tegenvaller? Jij hebt dan dus nu een verhuisplicht? Vind je dat niet vervelend?

Voor mij is het Roermond geworden, mijn 3e voorkeur. Ik woon in Eindhoven dus het is 30 minuten met de trein en geen verhuisplicht. Daar ben ik erg blij mee want ik woon net een maand in ons nieuwe koophuis


Tja...dat was inderdaad een tegenvaller. Ik wil het te graag, dus ik doe het wel maar het was zeker even slikken. Ik zal toch moeten verhuizen naar het noorden van het land. Het vervelendste is nog wel dat mijn vriendin in Utrecht woont en dat is gewoon een end weg. Ik vind ook dat ik erg zielig ben, dus jullie moeten maar extra aardig voor mij zijn tijdens onze introductieweek Wink

#122:  Auteur: AnneAR BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 16:29
    —
Bericht verwijderd

Laatst aangepast door AnneAR op za 05 nov 2022 8:24, in totaal 1 keer bewerkt

#123:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 18:22
    —
Ja, inderdaad. Echt balen, zeker als je ook nog een vriendin hebt waar je dan erg ver vanaf moet gaan wonen.

Ik ben benieuwd of je de enige uit onze lichting bent die zal moeten verhuizen. Ik ben echt benieuwd naar de introductieweek!

#124:  Auteur: AnneAR BerichtGeplaatst: zo 03 aug 2008 15:00
    —
Bericht verwijderd

Laatst aangepast door AnneAR op za 05 nov 2022 8:24, in totaal 1 keer bewerkt

#125:  Auteur: GodPigeon BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2008 14:24
    —
Ik heb ook erg zin in de introductieweek! Hoewel ik jullie dus nog niet gezien heb, is het wel leuk om toch een paar collega's 'gesproken' te hebben. Mijn papieren ga ik vanavond invullen en morgen maar eens mijn toga bestellen. Ik ben nu vooral druk met dingen regelen voor de verhuizing. Aangezien ik minder dan 2 maanden heb zit daar wel enige druk achter. Zo leer ik zelfs nu al hoe je als Raio onder druk moet werken Wink

En Anna en Linda, leuk voor jullie dat jullie goed geplaatst zijn! Ik kan niet wachten om te beginnen en te zien hoe Leeuwarden gaat zijn.

#126:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2008 15:15
    —
Ik heb de formulieren ook gisteren opgestuurd en ga deze week mijn toga bestellen.

Godpigeon: ik dacht dat je binnen een half jaar na aanvang op minder dan 30 minuten moest gaan wonen? Dat zeiden ze tenminste tegen mij. Heb je er al meer info over gekregen?

Succes alvast met verhuizen.

Tot oktober allebei!

#127:  Auteur: GodPigeon BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2008 22:22
    —
LindavdS schreef:
Ik heb de formulieren ook gisteren opgestuurd en ga deze week mijn toga bestellen.

Godpigeon: ik dacht dat je binnen een half jaar na aanvang op minder dan 30 minuten moest gaan wonen? Dat zeiden ze tenminste tegen mij. Heb je er al meer info over gekregen?

Succes alvast met verhuizen.

Tot oktober allebei!


Grappig dat ze mijn een compleet ander verhaal vertelde. Ik hoorde dat er een verhuisverplichting is en dat je moest gaan wonen binnen 60 minuten met de trein van je standplaats. Over een half jaar heb ik niks gehoord (misschien alleen een verhaal voor mensen met een koophuis?).

#128:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: di 05 aug 2008 9:31
    —
Nee, dat denk ik niet want het was op een ander moment in het gesprek, toen had ik nog niet gezegd dat ik een koophuis heb geloof ik. Hij zei dus dat je binnen een half jaar op 30 minuten afstand moest gaan wonen en dat, als het voor je van toepassing was, je er meer informatie over zou krijgen (die heb je dus nog niet gehad?)

Ik zou SSR anders even bellen/mailen als ik jou was.

Succes met huizen kijken!

#129:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: ma 11 aug 2008 10:23
    —
TC, heb jij de brief al ontvangen? Ik nog steeds niet. 'Binnen een week' is inmiddels bijna 6 weken geworden, dus ik ga deze week maar eens bellen.

#130:  Auteur: TC BerichtGeplaatst: ma 11 aug 2008 17:37
    —
FAM schreef:
TC, heb jij de brief al ontvangen? Ik nog steeds niet. 'Binnen een week' is inmiddels bijna 6 weken geworden, dus ik ga deze week maar eens bellen.


Ik ben net terug van vakantie, maar ik zag inderdaad nog geen post van de Raio. Laat je even weten wat ze zeggen als je gebeld hebt?

#131:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: wo 13 aug 2008 10:47
    —
TC, omdat we nu in de ronde van april zitten, wachten ze de uitslagen van de personen die nu assessments moeten doen af en dan worden onze uitnodigingen gelijk met die van hen verstuurd. De uitslagen worden één dezer dagen verwacht en daarna komen dus onze uitnodigingen!

#132:  Auteur: GodPigeon BerichtGeplaatst: do 14 aug 2008 12:50
    —
Hebben jullie al de papieren opgestuurd van het RAIO-congres? En een eenpersoonskamer genomen of niet?

Ik heb maar een eenpersoonskamer aangevraagd. Ik ken nog niemand en mijn vriendin vond het ook geen slecht idee nadat ze hoorde dat van de RAIO's altijd 90% vrouw is Wink.

#133:  Auteur: AnneAR BerichtGeplaatst: vr 15 aug 2008 10:43
    —
Bericht verwijderd

Laatst aangepast door AnneAR op za 05 nov 2022 8:25, in totaal 1 keer bewerkt

#134:  Auteur: GodPigeon BerichtGeplaatst: vr 15 aug 2008 15:24
    —
AnneAR schreef:
Ik heb me ook al voor het congres aangemeld, maar geen eenpersoonskamer genomen. Vond het gewoon zonde om daarvoor bij te betalen, en eigenlijk lijkt het me ook wel leuk dan weer een nieuw iemand te leren kennen.

Zouden ze daar eigenlijk sowieso geen rekening mee houden, dat ze zoveel mogelijk proberen mannen bij mannen te zetten en vrouwen bij vrouwen?


Geen idee, zou best kunnen. Lijkt me inderdaad logisch. Nou ja, ik vind het sowieso wel prima welke optie het dan ook wordt.

#135:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: ma 18 aug 2008 9:23
    —
Ik heb me ook al aangemeld, ook zonder eenpersoonskamer. Het leek mij inderdaad ook leuk om zo meteen iemand te leren kennen.

Ik zag op de deelnemerslijst dat 6 van de 28 mensen man zijn dus ik neem ook aan dat ze rekening houden met de indeling. Ik verwacht ook dat ze eerst wel vragen of je er geen problemen mee hebt bij een man op de kamer te slapen (dat zag mijn vriend namelijk ook niet zitten). Bij de introductieweek zullen we immers ook op tweepersoonskamers slapen?

Zijn jullie trouwens al naar jullie rechtbank geweest om kennis te maken? Tegen mij werd aan de telefoon toen gezegd dat, dat de bedoeling was maar ik heb er niks meer over gehoord..

Wel leuk dat we het cursusmateriaal al gekregen hebben. Er zit alleen een boekje bij terwijl er nergens staat dat we dat voor een specifiek deel van de cursus moeten lezen?!

#136:  Auteur: AnneAR BerichtGeplaatst: ma 18 aug 2008 13:54
    —
Bericht verwijderd

Laatst aangepast door AnneAR op za 05 nov 2022 8:22, in totaal 1 keer bewerkt

#137:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: wo 20 aug 2008 10:01
    —
Ik heb ook een afspraak gemaakt, ik ga er a.s. maandag naar toe. Inderdaad ook een afspraak met de directeur en verder waarschijnlijk met de opleider en andere mensen van de strafsector en daarna ook lunchen met alle RAIO's. Ik ben echt benieuwd!

#138:  Auteur: MotoGuzzi BerichtGeplaatst: wo 20 aug 2008 11:50
    —
Beste Raio'ers,

Leuk om over jullie ervaringen te lezen.

Ik ga binnenkort solliciteren naar een plek op de Raio en heb een vraag over referenties. Ik las dat referenten gebruik moeten maken van een referentieformulier en vraag me af hoe zo'n formulier eruiziet: moet de referent b.v. specifieke vragen over de kandidaat beantwoorden, of is het een 'open' formulier?

Het is nl. zo dat iig één van de mensen die ik wil benaderen dit nog nooit heeft gedaan en het lijkt me goed dat ik hem van te voren iets meer in detail kan vertellen wat er van hem verwacht wordt.

Misschien kan iemand hier iets over zeggen?

Groeten

#139:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: wo 20 aug 2008 12:47
    —
MotoGuzzi,

bij je aanmeldingsformulieren moet je ook de gegevens van je referenten opgeven. Vervolgens krijg je referentenformulieren opgestuurd, die je ná het voorgesprek (dus na de tweede ronde) naar de commissie moet opsturen.

Het is een standaardformulier, waarbij je referenten je moeten beoordelen op;
- integriteit
- oordeelsvorming
- juridisch inzicht
- maatschappelijke belangstelling
- schriftelijke en mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
- zelfvertrouwen
- iets vertellen over werkstijl (tempo, inzet e.d.)
- overige opmerkingen.
(Er staan verder geen vragen of iets dergelijks, je mag geheel naar eigen inzicht je mening geven onder het betreffende kopje)

#140:  Auteur: MotoGuzzi BerichtGeplaatst: wo 20 aug 2008 13:20
    —
Hé FAM,

Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie!

Groeten,
MG

#141:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: wo 20 aug 2008 15:50
    —
Ik heb daar niks aan toe te voegen, klopt helemaal!

Eén van mijn referenten had het ook nog nooit gedaan maar het formulier spreekt eigenlijk voor zich vond zij.

Alvast heel veel succes met je sollicitatie.

#142:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: wo 20 aug 2008 22:31
    —
Vandaag dan de uitnodiging voor het eindgesprek ontvangen. Op het oog een 'leuke' commissie, aangezien er drie rechter dan wel ovj zijn. Over een paar dagen maar eens kijken hoe ik me ga voorbereiden. (Vorige rondes zijn alweer zo lang geleden, ik ben er een beetje uit Smile )

#143:  Auteur: MotoGuzzi BerichtGeplaatst: do 21 aug 2008 8:04
    —
Bedankt Linda. En FAM: veel succes gewenst!

#144:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: do 21 aug 2008 9:15
    —
Wanneer moet je FAM? Ik ben benieuwd.

Echt voorbereiden is lastig hoor, gewoon weer echt jezelf zijn en goed voor ogen hebben wat je wilt zeggen. De beste tip die ik heb gekregen was dat het lijkt op het tweede gesprek alleen dan veel uitgebreider.

Succes!

#145:  Auteur: GodPigeon BerichtGeplaatst: do 21 aug 2008 9:21
    —
LindavdS schreef:
Wanneer moet je FAM? Ik ben benieuwd.

Echt voorbereiden is lastig hoor, gewoon weer echt jezelf zijn en goed voor ogen hebben wat je wilt zeggen. De beste tip die ik heb gekregen was dat het lijkt op het tweede gesprek alleen dan veel uitgebreider.

Succes!


Dat klinkt als een goede tip! Waar heb je die vandaan Wink.

Veel succes FAM!

#146:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: do 21 aug 2008 12:57
    —
haha, zegt de auteur Wink

#147:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: zo 24 aug 2008 11:14
    —
A.s. donderdag heb ik het eindgesprek.

Er is mij aangeraden om even wat juridische tijdschriften door te lezen, zodat ik weet wat er het afgelopen jaar op de rechtsgebieden - waarin ik niet afstudeer - heeft gespeeld. Maar dit was me dus al aangeraden voor het voorgesprek en dat bleek ook overbodig. Ik heb het idee dat het nu ook niet echt nodig is?

Verder zal ik niets anders doen dan ik bij het voorgesprek heb gedaan. Smile

#148:  Auteur: AnneAR BerichtGeplaatst: zo 24 aug 2008 22:09
    —
Bericht verwijderd

Laatst aangepast door AnneAR op za 05 nov 2022 8:22, in totaal 1 keer bewerkt

#149:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 6:59
    —
Echt juridische tijdschriften allemaal globaal doorspitten vond ik echt overbodig: je onthoudt dan toch niet echt genoeg om er concreet naar te verwijzen (maar dat geldt voor mij, was voor Anne misschien anders, ik had er ook geen tijd voor omdat ik mijn tentamenperiode zat).

Ze hebben bij mij niks expliciet gevraagd naar actuele zaken maar ik gebruikte soms wel voorbeelden van (straf)zaken die de media hadden gehaald (Godpigeon gaf mij als tip dat hij vragen kreeg over Holleeder). Ik heb bijvoorbeeld de Schiedamse Parkmoord aangehaald omdat, dat bij mij relevant leek (bij mijn casus).

Volgens mij ligt het er ook aan of ze nog veel andere dingen willen weten, i.v.m. de tijd. Bij mij is het namelijk ook veel over levenservaring enzo gegaan (omdat ik pas 21 was) en minder over juridische ervaring omdat die al uit mijn CV duidelijk bleek. Dus ik denk dat ze vooral willen praten over opvallende dingen bij jouw procedure (bv. de negatieve dingen). Ik zou als ik jou was de assesment nog een paar keer goed lezen en er goed over nadenken waar je het wel en niet mee eens bent en hoe je het kan ontwikkelen etc.

Heel veel succes in elk geval. Laat je iets weten?

@ TC: wanneer mag jij??

#150:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 7:01
    —
@ Anne, ik zie dat ik jouw reactie verkeerd las: jij had het ook over zaken in de kranten enzo. Sorry voor de verwarring.

Heb jij nog vakantie voor oktober?

Ik ben afgelopen week op kennismaking geweest, was echt heel leuk en iedereen was aardig en erg behulpzaam. Ik ben dus erg benieuwd naar 1 oktober!

#151:  Auteur: AnneAR BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 9:31
    —
Bericht verwijderd

Laatst aangepast door AnneAR op za 05 nov 2022 8:20, in totaal 1 keer bewerkt

#152:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 9:37
    —
Ik ben nog druk aan het afstuderen. Ik wil proberen in twee richtingen af te studeren. Mijn privaatrecht is nu bijna af en met strafrecht ben ik nu druk bezig. Voor 1 oktober zal het privaatrecht in elk geval klaar zijn en ik hoop het strafrecht ook.
Ik vind het wel jammer om bijna geen vakantie te hebben maar we hebben pas een huis gekocht waar we twee maanden mee bezig zijn geweest dus toen heb ik weinig aan colleges/scripties gedaan. Ik hoop dat ik in december een weekje of misschien twee vrij kan nemen.

Tot oktober!

#153:  Auteur: AnneAR BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 9:44
    —
Bericht verwijderd

Laatst aangepast door AnneAR op za 05 nov 2022 8:21, in totaal 1 keer bewerkt

#154:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 10:25
    —
Ja, het moet voor 1 oktober af zijn want daarna gaat het niet meer (formeel heb je dan je diploma en dan kan je niet nog een accent doen omdat alle vakken dan bij het eerste accent zijn geteld)

Als ik begin bij de Rechtbank moet ik dus hoe dan ook klaar zijn en als de tweede richting/accent dan niet gelukt is moet ik die laten zitten en gewoon de vakken als extra op mijn lijst laten zetten.

Ik ben benieuwd of het allemaal gaat lukken, maar het is inderdaad druk.

Jij een fijne vakantie!

#155:  Auteur: GodPigeon BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 9:25
    —
@ Linda: Wow, ik dacht dat ik een drukke september had. Veel succes met alles afronden, en anders met ieder geval afstuderen Wink.

Misschien kan Anne wat vakken voor je afronden? Die heeft toch niks te doen met haar vakantie Smile.

Ik heb pas 23 september mijn kennismakingsgesprek. Ik werk nu nog op de rechtbank in Den Haag dus voor mij is het iets moeilijker om even langs te komen in Leeuwarden. Gelukkig heb ik nogal wat vakantiedagen over en heb ik even rust voordat het 1 oktober gaat beginnen.

#156:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 10:29
    —
Wow Linda, dat is zeker druk! Hebben ze daar verder niks over gezegd? Bij mij begonnen ze in mijn voorgesprek namelijk wel even over dat het misschien wat aan de krappe kant was allemaal en of ik dacht dat ik dat ging redden. Nu maakt het allemaal niks meer uit, omdat ik ben doorgeschoven naar de ronde van april. Smile

Ik ben dan wel benieuwd of het morgen bij mij zal gaan over mijzelf of meer over de maatschappelijke kwesties. Wat voor juridische casus kregen jullie eigenlijk?

#157:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 10:45
    —
Nee, ze hebben er eigenlijk niet echt iets over gevraagd. Ze vroegen me wel of ik, met twee richtingen en destijds 20u per week werken nog wel een sociaal leven had maar toen ik aangaf dan ik eigenlijk nooit 's avonds of in het weekend aan mijn studie werk (moet ik in september misschien wel helaas Sad ), stelde dat ze wel gerust geloof ik.

Het is wel druk allemaal maar goed, nu niks meer aan te veranderen!
Ik hoef nu gelukkig alleen nog mijn eerste versie van de ene scriptie te verbeteren en opnieuw in te leveren en dan de tweede verder afmaken en daarmee aan de slag. Als het goed is het ik de 12e september mijn eerste verdediging dus als ik één richting heb afgerond ben ik in elk geval wat geruster want die tweede is geen verplichting. Smile

M.b.t. de casus: je mag uit drie dingen kiezen en het zijn naar mijn mening meer inzichtvragen dan echte kennisvragen. Ik heb een vraag gekozen over dissenting opinions en of het goed was als rechtbanken en hoven meer openbaarheid naar elkaar betrachten om zo van elkaars fouten te leren (i.v.m. de rechterlijke dwalingen zoals de Schiedammer Parkmoord).

Komt vast goed! Succes

#158:  Auteur: MotoGuzzi BerichtGeplaatst: do 28 aug 2008 16:51
    —
Ik heb nog een vraag over de eerste selectieronde (mss is dit al eens ter sprake geweest, maar ik kon het niet terugvinden): mag je kladpapier gebruiken/meenemen? Tijdens het oefenen met syllogismen, merkte ik dat ik het tekenen van cirkels (zoals geadviseerd door Kok&De Jongh) heel handig vond Very Happy!

#159:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: do 28 aug 2008 17:37
    —
Er is kladpapier. Ik ben ook druk bezig geweest met allerlei cirkeltjes. Smile

Ik had vanochtend m'n eindgesprek en ik ben helaas niet aangenomen. De exacte redenen hoor ik nog in een nagesprek.

#160:  Auteur: MotoGuzzi BerichtGeplaatst: do 28 aug 2008 19:15
    —
Da's waar ook FAM, je had verteld dat je vandaag moest. Balen, zeg. Je gaat je nu op een plan-B concentreren, neem ik aan? Veel succes iig met wat je gaat doen!

O ja, en natuurlijk bedankt voor je antwoord.

#161:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: do 28 aug 2008 19:53
    —
Wat jammer zeg. Wat raar trouwens dat je meteen de uitlsag kreeg?
Bij mij was het tenminste zo dat iedereen de volgende dag om 9 uur moest bellen voor de uitslag.

Hoe ging het precies? Wat zeiden ze?

En wat zijn je plannen nu? Veel succes met 'plan B' als je dat hebt.

#162:  Auteur: MotoGuzzi BerichtGeplaatst: do 11 sep 2008 9:35
    —
Hallo,

Ik heb nog een vraag over de referenten. De referenten die ik inmiddels bereid heb gevonden, komen uit de juridische 'sfeer' (o.a. studie). Nu denk ik erover om nog iemand te vragen. Deze persoon kent mij uit een werkomgeving en zal daarom zeker het een en ander over mijn eigenschappen en werkstijl kunnen zeggen, maar die werkomgeving ligt wel buiten de juridische wereld.

Hoe hebben jullie dat gedaan, alleen 'juridische' referenten, of ook wel iemand erbij die jou vanuit een andere invalshoek heeft meegemaakt?

En trouwens, hoeveel referenten hebben jullie opgegeven, het minimum van drie, of meer?

#163:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: do 11 sep 2008 14:47
    —
Ik heb er vier opgegeven, wel allemaal uit de juridische sfeer maar één was geen meester in de rechten maar psycholoog (onderwijsdeskundige en mijn baas).

Drie is in principe gewoon genoeg, zorg er voor dat je zeker weet dat ze ook met name je positieve kanten belichten en vraag een kopie van het formulier zodat je voorbereid bent voor je eventuele eindgesprek.

Wanneer is je eerste ronde of heb je die al gehad? En zo ja, wat was de uitslag (voldoende, ruimschoots voldoende?)

Succes verder

#164:  Auteur: FAM BerichtGeplaatst: do 11 sep 2008 16:45
    —
Ik had 6 referenten. 3 van de universiteit en 3 van m'n werk (juridisch). Maar goed, dat heeft dus niet mogen baten. Wink Ik heb in ieder geval gehoord dat ook mensen die niet in de juridische wereld werken, referent kunnen zijn. Al kunnen ze dan natuurlijk geen mening geven over je juridische vaardigheden. Maar goed, de referenten van mijn werk konden ook alleen maar oordelen over mijn strafrechtelijke vaardigheden.

Linda, beetje late reactie maar wij kregen de uitslag 's middags al omdat die meneer de dag daarna vrij was. Overigens heb ik niet lang hoeven treuren, want ik begin maandag bij het OM. Smile

#165:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: do 11 sep 2008 17:10
    —
Wat fijn, gefeliciteerd!

Als parketsecretaris?

#166:  Auteur: MotoGuzzi BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2008 8:55
    —
Bedankt voor jullie reacties.

Linda, momenteel leg ik de laatste hand aan mijn sollicitatieformulier. Ik heb nu drie referenten, ik denk nog even na over de evt. vierde. Goeie tip trouwens, om een kopie te vragen van die formulieren.

FAM, gefeliciteerd met je baan!

#167: mannen vs vrouwen Auteur: deniseh BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2008 8:59
    —
Dus deze lichting is de verhouding 6 mannen rest vrouwen?
Dat was de vorige lichting nog iets extremer...
2 mannen en de rest was vrouw.

Overigens slaap je tijdens de introductieweek gewoon op je eigen kamer.

#168:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2008 9:27
    —
Zo, dat is inderdaad extreem.

Dus iedereen krijgt een eigen kamer?
Heb jij zelf een introductieweek meegemaakt en/of kan je er misschien iets meer over vertellen (de mensen, de ervaringen e.d.)?

Motoguzzi: dus jij gaat voor de ronde van april? Succes alvast met de eerste ronde.

#169:  Auteur: deniseh BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2008 9:34
    —
Ik niet, maar een vriendin van mij wel.
Zij vond het erg leuk allemaal. Maar dat is allemaal weer een tijdje geleden.

#170:  Auteur: MotoGuzzi BerichtGeplaatst: di 16 sep 2008 18:38
    —
Klopt Linda, ik ga voor april. Bedankt voor de goede wensen.

#171:  Auteur: Cobus19 BerichtGeplaatst: do 18 sep 2008 22:57
    —
Ook ik ben mij aan het voorbereiden op de selectieronde van april, en ook ik heb een vraag over de referenten. Ik heb een half jaar in de V.S. gestudeerd. Kan ik een van mijn Amerikaanse professoren opgeven als referent?

Alvast bedankt!

#172:  Auteur: Cobus19 BerichtGeplaatst: do 18 sep 2008 22:57
    —
Ook ik ben mij aan het voorbereiden op de selectieronde van april, en ook ik heb een vraag over de referenten. Ik heb een half jaar in de V.S. gestudeerd. Kan ik een van mijn Amerikaanse professoren opgeven als referent?

Alvast bedankt!

Edit: Hmm ben duidelijk nieuw hier op het forum, per ongeluk berichtje dubbel geplaatst en krijg m nu niet meer weg.. Embarassed

#173:  Auteur: AnneAR BerichtGeplaatst: za 20 sep 2008 13:45
    —
Bericht verwijderd

Laatst aangepast door AnneAR op za 05 nov 2022 8:18, in totaal 1 keer bewerkt

#174:  Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: vr 26 sep 2008 10:24
    —
Ik sluit me aan bij Anne: ik weet het ook niet en het navragen lijkt me de beste optie.

@ Anne: Ik ben twee weken geleden privaatrechtelijk afgestudeerd en gisteren strafrechtelijk en toen heb ik ook mijn diploma gekregen dus sinds gisteren ben ik ook eindelijk Meester in de Rechten! Voelt wel super, dat alles nu afgerond en dat ik het nu een paar dagen wat rustiger heb totdat we volgende week beginnen. Heb je er al zin in? En hoe was jouw kennismaking? Hebben ze iets gezegd over wat we die eerste 3 dagen zullen moeten doen?

Tot schrijfs en over 1,5 week tot ziens!

#175:  Auteur: deniseh BerichtGeplaatst: di 18 nov 2008 12:32
    —
Ik ken iemand die een Belgische werkgever heeft opgegeven. Dat heeft niet tot problemen/vragen geleid. Maar zekerheid krijg je natuurlijk pas als je het bij de selectiecommissie navraagt...

Cobus19 schreef:
Ook ik ben mij aan het voorbereiden op de selectieronde van april, en ook ik heb een vraag over de referenten. Ik heb een half jaar in de V.S. gestudeerd. Kan ik een van mijn Amerikaanse professoren opgeven als referent?

Alvast bedankt!

Edit: Hmm ben duidelijk nieuw hier op het forum, per ongeluk berichtje dubbel geplaatst en krijg m nu niet meer weg.. Embarassed

#176:  Auteur: Ramonkey BerichtGeplaatst: di 02 dec 2008 21:54
    —
Ik reageer maar even in dit topic....

Ik ben vroeger actief geweest op deze site en ik heb gedurende mijn sollicitatie voor de Raio weer geregeld op de site gekeken. Ik vond de verhalen en tips goed bruikbaar dus laat ik hierbij mijn dankbaarheid uiten [/insert dankbaarheid] aan allen die mij in dit topic voor zijn gegaan en die hun ervaringen met de rest hebben gedeeld. Verder vroeg ik mij af er of er hier misschien nog meer stille getuigen aanwezig zijn die, net als ik*, zijn aangenomen voor de lichting Raio's van april 2009?




*(vanmiddag om 14.00 mijn casus+eindgesprekken gehad en om 17.45 werd ik gebeld met de boodschap dat ik positief was bevonden door de selectiecommissie en dus april 2009 als Raio aan de slag ga)

#177:  Auteur: abraxes BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2008 12:36
    —
Erg knap gedaan, proficiat!

#178:  Auteur: Liselot BerichtGeplaatst: di 09 dec 2008 16:48
    —
Gefeliciteerd Ramonkey! Ik ben nieuw op de site, veel nuttige info. Ik ben bezig met de selectie voor april. Inmiddels wat rondes door en donderdag laatste gesprekken.... Ramonkey, kun je me aangeven wat ik kan verwachten? Wetboeken-werk of meer algemeen? Waar gaan de gesprekken verder over, eigenschappen met toelichting etc?

#179:  Auteur: Ramonkey BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 12:12
    —
Liselot,

heb je even een prive bericht gestuurd met een uitgebreide reactie.

#180: Eindgesprek RAIO Auteur: Maria van Andel BerichtGeplaatst: do 11 dec 2008 0:09
    —
Ook ik ben bezig met de RAIO selectie. Volgende week heb ik mijn eindgesprek. Spannend! Romonkey, heb je toevallig nog tips voor mij? Iedereen die gaat beginnen in april: heel veel plezier en succes.

#181:  Auteur: Cobus19 BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 15:04
    —
@Ramonkey: gefeliciteerd!

Ook ik heb volgende week mijn eindgesprek. Ben vooral erg nieuwsgierig naar de casus. Ik weet nog niet helemaal hoe ik me daar het best op kan voorbereiden. Ramonkey, LindavdS, AnneAR, anyone: tips?

Om nog even de door mijzelf gestelde vraag te beantwoorden: ik heb op verzoek een Engelstalig referentieformulier ontvangen, geen probleem dus.

#182:  Auteur: Ramonkey BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 18:29
    —
Doe je nog mee voor april?Smile

Nou die casus...ik moet zeggen dat ze er bij mij 3 seconden naar gekeken hebben en toen geloofden ze het wel. Ze vroegen wel waarom ik voor deze casus had gekozen. Je kunt kiezen uit 3 casusjes...heel uitgebreid waren ze bij mij niet...en ze gingen ook niet heel erg de diepte in. Ik heb ter voorbereiding wat NJB's gelezen, met wat mensen gepraat die in diverse rechtsgebieden actief zijn om te vragen of zij nog bijzondere ontwikkelingen hebben gezien op hun rechtsgebied en verder veel nieuws gevolgd.

Verder zul je ongetwijfeld gevraagd worden naar jouw motivatie, zitten of staan en het assessmentrapport

succes! en als je nog meer wilt weten...roep maar


Laatst aangepast door Ramonkey op za 13 dec 2008 20:41, in totaal 1 keer bewerkt

#183:  Auteur: Cobus19 BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 20:32
    —
Ja, ik solliciteer nog net voor de ronde van april..

Uit wat voor casus mocht je kiezen? Straf, civiel en bestuurs of iets dergelijks?

Ik begreep dat je de casus ook schriftelijk moet uitwerken. Wordt in het gesprek daarbij aangeknoopt?

#184:  Auteur: Ramonkey BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 20:44
    —
Ik had 1 straf, 1 civiel en 1 algemene casus. Je begint inderdaad met het schriftelijk uitwerken van die casus. Je krijgt daar 30 min. voor. Die neemt de betreffende subcommissie wel door, maar goed bij mij gingen ze eigenlijk niet echt op de casus in. Weet niet hoe dat bij de anderen ging.

Op welke dag heb je het gesprek?

#185:  Auteur: Maria van Andel BerichtGeplaatst: zo 14 dec 2008 16:27
    —
Ik doe ook nog mee voor de opleiding in april. Aanstaande donderdag is de beslissende dag! Als het goed begrijp is het voldoende als je het nieuws hebt bijgehouden en verder je assessmentrapport goed doorleest? Ik ben benieuwd!

#186:  Auteur: Silke BerichtGeplaatst: di 16 dec 2008 16:22
    —
Hoi allemaal,

Al een tijdje lees ik met veel belangstelling dit forum.
Gefeliciteerd degene die al zijn toegelaten! Cool

Ik vroeg me een paar dingen af:
- Moet je veel studeren voor de eerste analytische testen? Of zou ik dit bijv. nog naast de studie kunnen doen?
- Wat vonden jullie het moeilijkste gedurende de selectieprocedure?
- Gaat het vooral om juridische kennis of juist meer om sociale vaardigheden?
- Waarom denk je dat jij bent toegelaten voor de Raio? Wat denk je dat het belangrijkste wordt gevonden gedurende de selectie?
- Op welk rechtsgebied zijn jullie afgestudeerd? Ik heb begrepen dat dit in principe geen rol speelt, maar dat ze wel aanraden om privaatrechtelijke blokken te volgen aan gezien deze het moeilijkste zijn gedurende de Raio?
- Hoe oud zijn jullie en denken jullie dat leeftijd een grote rol speelt?
- Degene die al aan de Raio zijn begonnen, hoe gaat het?

Groetjes

#187:  Auteur: de Webmeester BerichtGeplaatst: di 16 dec 2008 16:43
    —
Graag nieuwe vragen die een afzondelijk onderwerp aansnijden in een nieuw onderwerp. Thanks.

#188: lichting april 2009 Auteur: Christian W. BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 17:17
    —
Ramonkey schreef:
Ik reageer maar even in dit topic....

Ik ben vroeger actief geweest op deze site en ik heb gedurende mijn sollicitatie voor de Raio weer geregeld op de site gekeken. Ik vond de verhalen en tips goed bruikbaar dus laat ik hierbij mijn dankbaarheid uiten [/insert dankbaarheid] aan allen die mij in dit topic voor zijn gegaan en die hun ervaringen met de rest hebben gedeeld. Verder vroeg ik mij af er of er hier misschien nog meer stille getuigen aanwezig zijn die, net als ik*, zijn aangenomen voor de lichting Raio's van april 2009?




*(vanmiddag om 14.00 mijn casus+eindgesprekken gehad en om 17.45 werd ik gebeld met de boodschap dat ik positief was bevonden door de selectiecommissie en dus april 2009 als Raio aan de slag ga)


Ramonkey: gefeliciteerd met je selectie!
Ik ben eind augustus geselecteerd voor april 2009. Ik heb met dit forum exact hetzelfde gedaan als jij tijdens mijn sollicitatie procedure Smile. Ik kijk alvast uit naar april, maar het is nog even wachten...

@ Maria van Andel: succes donderdag!!

#189: eindgesprek Auteur: Christian W. BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 17:23
    —
Cobus19 schreef:
@Ramonkey: gefeliciteerd!

Ook ik heb volgende week mijn eindgesprek. Ben vooral erg nieuwsgierig naar de casus. Ik weet nog niet helemaal hoe ik me daar het best op kan voorbereiden. Ramonkey, LindavdS, AnneAR, anyone: tips?

Om nog even de door mijzelf gestelde vraag te beantwoorden: ik heb op verzoek een Engelstalig referentieformulier ontvangen, geen probleem dus.


Cobus19: ook jij succes (als ik nog op tijd ben)
Op de casus kun je je niet voorbereiden, daarvoor kunnen de vraagstellingen veel te divers zijn. Er is wel altijd de keus uit 3 rechtsgebieden, en voor elk rechtsgebied zijn de vragen zo algemeen dat je overal wel iets op kunt vinden geloof ik.
Bij mij is er wel een tijdje op ingegaan, maar dat kan ook zijn geweest omdat er meteen werd ingehaakt op mijn maatschappelijke belangstelling.

#190:  Auteur: Ramonkey BerichtGeplaatst: do 18 dec 2008 14:48
    —
Hey Christian!

Leuk om weer een toekomstig collega te "ontmoeten". Het is inderdaad nog even wachten tot april. Ik heb dinsdag het arbeidsvoorwaardengesprek. Met name van belang is per wanneer ik mijn huidige baan kan/moet opzeggen. Weet jij al welke datum de boel van start gaat?

groet,

Ramon

#191:  Auteur: Ramonkey BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2008 12:02
    —
hoe zijn de gesprekken gegaan cobus en maria?

#192:  Auteur: Cobus19 BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 20:31
    —
Ik had afgelopen vrijdag mijn eindgesprek. Het was vrij pittig maar is goed verlopen: ik mag in april aan de slag! Very Happy

@ Christian & Ramonkey: leuk om jullie dan te zien! Weten jullie al waar je bent geplaatst?

@ Maria: Hoe is het bij jou gegaan?

#193:  Auteur: Liselot BerichtGeplaatst: di 30 dec 2008 11:24
    —
Leuk, steeds meer collega's voor de ronde van april! Ramon, hoe is het gesprek gegaan de 23e? Meer duidelijk over wanneer baan opzeggen en waar je geplaatst zal gaan worden?

#194:  Auteur: Ramonkey BerichtGeplaatst: di 30 dec 2008 23:38
    —
Start is op 1 april...dat is een woensdag. De week erop hebben wij dan de introductieweek in het schilderachtige Zutphen Wink
Verder gewoon leuk gesprek. Weinig nieuws als je al werkende bent. Ze nemen het salaris dat je nu verdient gewoon over. Standplaats horen we de laatste dag van januari Smile

groet en een fijn 2009

#195: woon- en standplaatsen Auteur: Christian W. BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2009 14:06
    —
@Cobus19, Liselot en Ramonkey:
allereerst maar de allerbeste wensen voor 2009 Smile!! Dat de eerste stage maar met een C'tje of beter wordt afgesloten zeg maar.

Het begint langzaamaan wel spannend te worden wie waar naartoe gaat. Maar ik zie dat Ramonkey ook te horen heeft gekregen dat we voor eind januari niets hoeven te verwachten Confused. Jammer, want verhuizen in twee maanden is m.i. best aan de korte kant.
Ik heb gezien dat jullie allemaal in (de omgeving van) Amsterdam wonen, betekent dat dat jullie ook het liefst daar geplaatst worden? Of gaat de voorkeur toch uit naar een kleinere rechtbank?

#196: late reactie Auteur: LindavdS BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2009 11:02
    —
hoi allemaal,

ten eerste: van harte gefeliciteerd met jullie toelating!!

Ik heb enige tijd, vanwege privé omstandigheden, niet meer op het forum gekeken. Ik zag dat er weer erg veel gebeurd is en dat sommige vragen nog openstaan (met name over hoe het bevalt als raio).

Zoals jullie misschien al weten ben ik raio in Roermond. Het bevalt me echt super en de rechtbanksfeer is ook erg leuk en informeel.

Ik zag wat vragen staan die ik maar even per vraag zal beantwoorden.

- Moet je veel studeren voor de eerste analytische testen? Of zou ik dit bijv. nog naast de studie kunnen doen?
Ik vond het meevallen. Ik heb het naast mijn studie en een verhuizing gedaan en dat was goed te doen. Je leest het boekje, oefent met die opgaven en met opgaven via internet en meer kun je niet doen.

- Wat vonden jullie het moeilijkste gedurende de selectieprocedure?
Lastig. Ik denk het laatste gesprek, omdat je dan al zo ver gekomen bent. Het lijkt me erg vervelend om dan net op het laatste gesprek stuk te lopen. Die middag is ook best intensief en je hebt twee gesprekken met steeds drie personen. Bij mij speelt ook mee dat ik die ochtend tentamen had, dus misschien dat de dag daarom zwaarder leek. De tweede ronde vond ik het minst moeilijk, omdat het maar een gesprek van 20 minuten betreft en je jezelf daar ook niet echt op kunt voorbereiden.

- Gaat het vooral om juridische kennis of juist meer om sociale vaardigheden?
Volgens mij wordt aan beide vaardigheden erg veel belang gehecht. Het is juist de combinatie van maatschappelijke betrokkenheid en juridische kennis (m.i. meer juridische vaardigheid/analytisch vermogen) die je geschikt maakt als raio.

- Waarom denk je dat jij bent toegelaten voor de Raio? Wat denk je dat het belangrijkste wordt gevonden gedurende de selectie?
Weet ik echt niet. Er wordt eigenlijk niet gezegd waarom je bent toegelaten.
Ik kreeg de indruk dat het analytisch vermogen erg belangrijk was en dat het ook belangrijk was dat je niet wereldvreemd bent.

- Op welk rechtsgebied zijn jullie afgestudeerd? Ik heb begrepen dat dit in principe geen rol speelt, maar dat ze wel aanraden om privaatrechtelijke blokken te volgen aan gezien deze het moeilijkste zijn gedurende de Raio?
Privaatrecht en strafrecht. Het verhaal gaat dat bij civiel inderdaad de meeste mensen struikelen. Ik denk dat dat niet alleen aan het rechtsgebied ligt maar ook aan het feit dat je dan zelf vonnissen schrijft en zittingen doet en dus al veel meer verantwoordelijkheid hebt en zelfstandig vonnissen moet schrijven/oordelen, dan bij straf.

- Hoe oud zijn jullie en denken jullie dat leeftijd een grote rol speelt?
Ik ben 22. Ik ben de jongste van onze lichting. Ik denk dat het wel een rol speelt, want ze vroegen er bij mij in het eerste gesprek erg veel over. Met name waarom ik op die leeftijd al solliciteerde en waarom ik niet eerst ging werken. De leeftijd varieert bij ons tussen begin twintig en eind dertig dus wat dat betreft zijn er geen echte leeftijdseisen.

- Degene die al aan de Raio zijn begonnen, hoe gaat het?
Het gaat goed. Straf is erg leuk en ik heb het erg goed naar mijn zin. Overigens krijg je bij je strafstage geen officiele beoordeling (tenzij je een A of B krijgt). Je weet dus niet of je een C of D hebt aan het einde.

Ik hoop dat ik jullie vragen een beetje heb beantwoord. Ik ben benieuwd wie er in Roermond terecht komt!

Veel succes alvast allemaal en als iemand vragen heeft; mailen kan altijd.

groetjes,
Linda

#197:  Auteur: Ramonkey BerichtGeplaatst: do 29 jan 2009 20:38
    —
Update van mijn kant mbt de plaatsing...ik ga naar mijn tweede keus, Utrecht. Niet verkeerd.

#198: plaatsing Auteur: Christian W. BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 10:45
    —
Ik ben geplaatst in Arnhem. Gezien mijn woonplaats 's-Hertogenbosch is dat niet ongunstig (lees: ik hoef niet te verhuizen). Hoeveel opleidingsplaatsen heeft Arnhem eigenlijk, een of twee?

#199: Plaatsing/ruilen Auteur: SvdH BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 12:30
    —
Ha! Ook ik zit in de lichting voor april 2009. Alleen ik ben in Leeuwarden geplaatst (en ik woon in Den Haag!!!). Is er iemand die heel graag naar Leeuwarden wil en wil ruilen?
Ciao!

#200: plaatsing Auteur: SylviaK BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 12:40
    —
Hallo mede RAIO's!

Ook ik mag op 1 april aan mijn RAIO opleiding gaan beginnen. Ik heb gister mijn plaatsing te horen gekregen: Haarlem. Ik woon zelf in Leiden en Haarlem was mijn tweede keus, dus ik ben super blij!
Helaas voor SvdH: geen ruilmateriaal hier.

Tot de introductieweek allemaal!

#201:  Auteur: Ramonkey BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 12:55
    —
hoi Sylvia en Sanne!
Ik heb ook geen ruilmateriaal helaas...


Laatst aangepast door Ramonkey op vr 30 jan 2009 14:20, in totaal 1 keer bewerkt

#202: raio-plaatsing Auteur: Christian W. BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 14:10
    —
Ai, naar Leeuwarden vanuit Den Haag is wel een bittere pil...
Ik kan je niet gelukkiger maken met Arnhem helaas. Weet je wat nu? Ga je nu snel huisvesting daar zoeken?

#203:  Auteur: Liselot BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 16:04
    —
Oe jee, Sanne dat is niet niks! Confused
Wat ga je doen inderdaad?

(overigens: ken je toevallig Amel?)

Ik heb meer geluk, ik mag naar Amsterdam!

#204:  Auteur: Cobus19 BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 22:44
    —
Liselot, we gaan elkaar veel zien; ik ben ook in Amsterdam geplaatst! Ik prijs me zeer gelukkig; vanaf april fietsend naar mn werk.

Oef Sanne, Leeuwarden zal wel een tegenvaller voor je zijn. Niet bepaald binnen een uur reisafstand.. Confused

#205:  Auteur: SvdH BerichtGeplaatst: za 31 jan 2009 12:21
    —
Zeker een bittere pil. Mijn voorkeuren waren A'dam, R'dam of Den Haag. Dit is ietsje pietsje uit de richting. Ik ga bezwaar maken en heb, hoe moeilijk ook, besloten om iig niet naar Leeuwarden te gaan.

Hopelijk ontmoet ik jullie allemaal in Zutphen maar ik vrees het ergste. Confused

Ciao!

#206:  Auteur: Cobus19 BerichtGeplaatst: za 31 jan 2009 12:46
    —
Heftig zeg, ik heb met je te doen. Overigens begreep ik dat je na 2 jaar, voorafgaand aan je parketstage, een verzoek tot overplaatsing kan doen.

Sterkte in ieder geval!

#207: raio lichting april Auteur: Josien BerichtGeplaatst: za 31 jan 2009 17:35
    —
hoi mede raio's,

Leuk om al iets te horen van lichtingsgenootjes.
Ik begin ook in april in haarlem mn eerste keuze. Dus Sylvia wij zullen elkaar veel gaan zien.
Ik heb er in elk geval heel veel zin in!!

#208:  Auteur: Hannie BerichtGeplaatst: zo 19 apr 2009 12:42
    —
Ik heb een vraagje over die analytische test:

zitten er ook van die getallenreeksen bij?

#209:  Auteur: Silke BerichtGeplaatst: ma 20 apr 2009 15:29
    —
Hoi.

Inmiddels zijn er al een aantal van jullie al een paar weken bezig aan de opleiding, hoe bevalt het jullie? Ik ben erg benieuwd!

En SvdH, hoe is het nog afgelopen? Heeft je bezwaar nog geholpen? Ik hoop het voor je, want het lijkt me heel jammer als je nu niet aan de opleiding bent kunnen beginnen.

Is het trouwens van belang voor de selectieprocedure om er voor te zorgen dat je over kennis van alle rechtsgebieden beschikt? Ik zelf heb me het afgelopen jaar namelijk voornamelijk bezig gehouden met strafrecht en zal dus niet meer alle privaatrechtelijke en bestuursrechtelijke kennis helemaal paraat hebben...
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes



Rechtenforum.nl -> Stage / Praktijk ervaringen

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl