rechtsfiguur
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtsfilosofie en rechtstheorie

#1: rechtsfiguur Auteur: ella BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2008 13:50
    —
Wat is de definitie van "rechtsfiguur"?

#2:  Auteur: annemiekewp BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2008 23:12
    —
ik vermoed: vorm waarin het recht zich kan voordoen.

#3:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2008 23:45
    —
Ik zou zeggen een noemer waaronder in de literatuur een onderdeel van een rechtsgebied wordt behandeld. Bijvoorbeeld de figuur van de onrechtmatige daad, de figuur van de onverschuldigde betaling, de figuur van de strafbare deelneming, de figuur van de formele rechtskracht, de figuur van de rechtstreekse werking.

Het lijkt mij meer een didactische term dan een juridische term. De term wordt soms wel gebezigd door de Hoge Raad, bijv. in NJ 1996, 215:
Quote:
Het Hof heeft overwogen dat Roco moet worden vereenzelvigd met "de voordien door Rouwenhorst geëxploiteerde onderneming". De Hoge Raad gaat ervan uit dat het Hof hiermee niet tot uitdrukking heeft willen brengen dat de rechtspersoon Roco moet worden vereenzelvigd met de (vroegere) onderneming van Rouwenhorst, maar dat deze laatste onderneming en de door Roco geëxploiteerde onderneming in feite één en dezelfde (voortgezette) onderneming zijn, en dat (...)
Het Hof heeft aldus een rechtsfiguur gehanteerd die niet past in het geldende privaatrechtelijke stelsel betreffende de overgang van in het kader van een onderneming ontstane schulden op een ander dan de schuldenaar (vgl. HR 12 juni 1953, NJ 1953, 635 en HR 15 januari 1988, NJ 1988, 889).

en ook in NJ 2003, 629:
Quote:
3.6.5. Evenmin voor redelijke twijfel vatbaar is dat de in Nederland ontwikkelde rechtsfiguur van de formele rechtskracht in een geval als het onderhavige niet in strijd is met het gemeenschapsrecht. Deze rechtsfiguur houdt, voorzover thans van belang, immers in wezen niet meer in dan dat de burgerlijke rechter, indien in een voor hem aanhangig geding de geldigheid van de heffing van omzetbelasting in geschil is, in de eerste plaats onderzoekt of de belastingheffing wegens het niet of niet tijdig dan wel zonder succes aanwenden van de daartegen openstaande rechtsgang onherroepelijk vaststaat.



Rechtenforum.nl -> Rechtsfilosofie en rechtstheorie

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl