Successierechten
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

#1: Successierechten Auteur: Smulsmurf BerichtGeplaatst: zo 14 okt 2007 4:23
    —
Ik heb een belangrijke vraag, misschien weet iemand nog iets of heeft iemand een hint of een tip.

Ik heb onlangs geerfd van mijn wijlen vader, was een onnoemelijke hoop geld, o.a. de opbrengst koophuis. Nou ligt hier de successieaangifte die ik de notaris heb laten maken en ik word daar beroerd van. Ik moet een ton afdragen aan de fiscus, ik zie het als een soort boete na overlijden. Confused Ergens weet ik wel dat ik daar erg weinig tegenin kan brengen.

De ellende is dat er bij leven nooit belastingvrij geschonken is en kwam er later als executeur pas achter hoeveel er was. Zijn er nog truckjes want ik vind het te betalen bedrag (daar is al IB over betaald) schandalig hoog voor 1e lijns kind. Ik vind het schofterig. Nou is dit rechtsgebied niet m'n speciaiteit, maar ik hoop dat er iemand is op dit forum die me een beetje op weg kan helpen. Wink
Na wat ik heb geleerd vrees ik het ergste, maar misschien heeft iemand nog een goed advies. Met zo'n advies zou ik heel blij zijn.

Dank u wel.

#2:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: zo 14 okt 2007 8:13
    —
Nee, is niets meer aan te doen. De enige troost is dat u er zelf geen IB over heeft hoeven te betalen en dat de wet überhaupt de ruimte laat voor verkrijging door vererving.

#3:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 14 okt 2007 10:38
    —
StevenK schreef:
dat de wet überhaupt de ruimte laat voor verkrijging door vererving.

Ik vermoed problemen met artikel 1 1e Protocol EVRM als dit anders zou zijn.

#4:  Auteur: Smulsmurf BerichtGeplaatst: zo 14 okt 2007 17:58
    —
StevenK schreef:
Nee, is niets meer aan te doen. De enige troost is dat u er zelf geen IB over heeft hoeven te betalen en dat de wet überhaupt de ruimte laat voor verkrijging door vererving.


Dank u wel voor uw antwoord en voor wat u hier op dit forum ging zeggen daar was ik helaas al erg bang voor.

#5:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 14 okt 2007 20:29
    —
Ik kan me vergissen, maar ik dacht niet dat je bij leven zo gek veel belastingvrij kon schenken. Het grootste deel van wat er nu naar de belasting gaat zou er volgens mij toch wel heen zijn gegaan. Afgezien dan van de mogelijkheid van schimmige constructies.

#6:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: zo 14 okt 2007 21:31
    —
bona fides schreef:
Ik kan me vergissen, maar ik dacht niet dat je bij leven zo gek veel belastingvrij kon schenken. Het grootste deel van wat er nu naar de belasting gaat zou er volgens mij toch wel heen zijn gegaan. Afgezien dan van de mogelijkheid van schimmige constructies.


Door een aantal kunstgrepen in het testament en een actief schenkingsbeleid kun je redelijk wat besparen op successierechten, maar na het overlijden kan er inderdaad niets meer worden bespaard.

#7:  Auteur: FFP-er Aby BerichtGeplaatst: di 11 dec 2007 8:33
    —
Als je een 100.000 als kind moet betalen aan successierechten in tariefgroep 1 voor de successiewet heb je een behoorlijke erfenis gehad!

Tijdens leven kan je wel met bepaalde trucjes successierechtenbesparen.
Dat willen de meeste mensen alleen niet gebruiken vaak.

Helaas ik vind persoonlijk het ook waanzin dat je als erfgenaam belasting moet betalen over geld waar in de meeste gevallen al 52% belasting is over betaald!!!


Sterkte en succes.

A



Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl