Commentaar op gedachtengoed van Aristoteles
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina Vorige  1, 2  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Rechtsfilosofie en rechtstheorie

#16:  Auteur: abraxes BerichtGeplaatst: za 08 dec 2007 1:13
    —
cia76 schreef:
Ik bedoel dat als je te letterlijk opvat wat Aristoteles zegt zoals: "De mens moet zijn natuurlijke neigingen ontplooien" Je dan tot verkeerde conclusies kunt komen. Als je dit in het juiste licht beziet zit er wat in maar als je letterlijk zegt: ok dan moeten pedofielen ook de gelegenheid krijgen om hun natuurlijk neigingen te ontplooien, dan sla je m.i. de plank mis.

Een weerlegging kan zijn, dat de neiging die pedofielen hebben geen natuurlijke neiging is zoals Aristoteles bedoelde.

Maar dan is de volgende vraag: wat zijn dan wel en wat zijn dan niet natuurlijke neigingen die ontplooid mogen worden?? Een westers iemand zal tot hele andere conclusies komen als een Afrikaan.



Ik ga hieronder heel simplistisch benoemen hetgeen naar mijn idee tenminste speelt.

Ik denk dat natuurlijke neiging ontplooien eerst betrekking heeft op het ontwikkelen van 'de vermogens van de ziel'. In het bijzonder moet de mens het vermogen ontwikkelen waarmee hij zich onderscheidt van andere wezens: het intellect.

Quote:
Als eerste entelechie van wat potentieel leven bezit is de ziel zo verantwoordelijk voor een aantal vermogens die vervolgens, in een soort tweede entelechie, al dan niet geactiveerd kunnen worden. Niet alle levende wezens hebben immers dezelfde psychische vermogens:
1 vermogen tot zelfvoeding en voortplanting
2 het waarnemingsvermogen
3 vermogen om verlangens te hebben
4 vermogen tot bewegen
5 voorstellingsvermogen (phantasia)
6 het intellect (nous)

Georganiseerd functioneren is onderdeel van de in de natuur aanwezige teleologie: ze functioneren volgens een van nature gegeven plan: de mens moet dus al zijn vermogens ontwikkelen wil hij functioneren zoals de natuur dat bedoeld heeft, vooral het intellect. Notie van natuurlijke zelfontplooiing.


Natuurlijk wordt hier niet mee ontkracht, hetgeen jij dacht. Maar is er meer nodig, om invulling te geven, zodat ook jij een en ander anders zult gaan beleven? Die invulling, daar heeft Aristoteles zeker aan gewerkt, voor nu, is slechts van belang, dat jij het bemerkt. Zoals ik het zie, betreft de aangehaalde zinsnede, primair deze materie. De status mens in 2e entelechie wordt in belangrijke mate geijkt, indien men het vermogen ‘intellect’ heeft bereikt. Concretisering van wat ethisch verantwoord wordt geacht blijkt behoorlijk accuraat, uit onder meer eerder genoemde in deze draad. Het gaat te ver alle materie te reproduceren, ik raad je aan om bij interesse, zelf een en ander te gaan bestuderen. Laughing

#17:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 08 dec 2007 1:18
    —
abraxes schreef:
Ik denk dat natuurlijke neiging ontplooien eerst betrekking heeft op het ontwikkelen van 'de vermogens van de ziel'. In het bijzonder moet de mens het vermogen ontwikkelen waarmee hij zich onderscheidt van andere wezens: het intellect.

Mee eens. Een aanwijzing hiervoor lijkt mij ook het stukje
Quote:
De mens is op de eerste plaats een sociaal wezen, aangewezen op de samenwerking met anderen. Ten tweede is de mens ook een rationeel wezen. Hij kan er d.m.v. zijn redelijke vermogens achter komen waarin zijn natuurlijke bestemming ligt. Vervolgens is hij in staat om deze op eigen kracht te verwezenlijken.



Rechtenforum.nl -> Rechtsfilosofie en rechtstheorie

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina Vorige  1, 2  Laat alle berichten zien
Pagina 2 van 2

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl