Jaarlijkse verhoging Alimentatie
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: Jaarlijkse verhoging Alimentatie Auteur: Nura BerichtGeplaatst: za 15 sep 2007 23:37
    —
Dag,

Rechter's uitspraak betreft de alimentatie verzoek was dat de vader een bedrag van 280 euro voor mijn kinderen moet gaan betalen vanaf november 2006.

Hoe hoog wordt de alimentatie per maand in 2007? 280x1.025=287??? Op basis van 2,5% inflatie (of zoiets)

Ik zou graag ook willen weten op welke basis worden deze bedragen berekend. En hoe wordt het bedrag in 2008 bepaald?

Mocht je een link naar een website of een document met meer info posten, dan stel ik zeer op prijs.

Alvast dank voor de reacties.

#2:  Auteur: komodo BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2007 0:04
    —
Hoi Nura,

Hoewel ik zelf te weinig weet van deze materie om je verder te helpen, wijs ik je op het bestaan van de website: alimentatiewijzer

Misschien heb je er iets aan.

#3:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2007 0:10
    —
Rekenmodule indexering alimentatie

Voor 2007 bedraagt de indexering kennelijk 1,8% (niet 2,5%). Omdat de alimentatie in jouw geval pas in november 2006 is vastgesteld, is het de vraag of al in 2007 wordt geïndexeerd of pas voor het eerst in 2008. Voor de berekening moet je dit invullen (het veld "eerste jaar na vaststelling ook indexeren"). De alimentatiebeschikking geeft op dit punt wellicht duidelijkheid.

De rekenmodule werkt niet voor 2008. Ik vermoed dat de indexering voor 2008 nog niet bekend is.

#4:  Auteur: Nura BerichtGeplaatst: di 16 okt 2007 13:01
    —
Dank je voor de informatie.

Inmiddels heb ik op een website de volgende gelezen:

Het Ministerie van Justitie heeft het indexeringspercentage voor 2006 bekend gemaakt. Met ingang van 1 januari 2007 wordt de alimentatie met 1,8% verhoogd. Dit geldt zowel voor kinderalimentatie als partneralimentatie.
De indexeringsverhoging is wettelijk en geldt voor iedereen tenzij uitdrukkelijk in de rechterlijke uitspraak of in een convenant van de verhoging per 1 januari 2006 is afgeweken.

De laatste heb ik niet echt begrepen.

#5:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2007 11:38
    —
Nura schreef:
De indexeringsverhoging is wettelijk en geldt voor iedereen tenzij uitdrukkelijk in de rechterlijke uitspraak of in een convenant van de verhoging per 1 januari 2006 is afgeweken.

De laatste heb ik niet echt begrepen.

In de uitspraak of het convenant kan zijn vastgelegd dat de eerstvolgende jaarlijkse verhoging wordt overgeslagen.

Dat lijkt mij niet zo vreemd als de uitspraak in november is, want dan kan de rechter de eerstkomende verhoging alvast in het alimentatiebedrag verwerken.

In jouw geval was de uitspraak in november 2006. Per 1 januari 2007 had het bedrag moeten worden verhoogd met 1,8%, tenzij de uitspraak zegt dat die eerste verhoging wordt overgeslagen (dwz al in het bedrag is verwerkt).

Per 1 januari 2008 wordt in ieder geval wel verhoogd.



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl