Samenwonen en schulden
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Samenwonen en schulden Auteur: AlexH BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2007 0:50
    —
Beste mensen,

Ik heb een aantal vraagjes en heb er alle vertrouwen in dat dit de aangewezen plek is om een eerlijk en duidelijk antwoord te krijgen.

Ik ben sinds vorig jaar gaan samenwonen met mijn vriendin en nu blijkt dat deze in het verleden de nodige mistappen heeft gemaakt. Zo heeft zij met een exvriend geprobeerd een huis te kopen en heeft zij na het tekenen van het (voorlopige)koopcontract zich terug getrokken als koper. Zij hadden niets geregeld ten aanzien van een samenlevingscontract en waren ook niet getrouwd. Zij heeft afgezien van de koop omdat zij ondekte dat haar toenmalige vriend aan de harddrugs was en ook het huis met valse salarisstrookjes en inkomsten papieren probeerde te kopen. Helaas is dit laatste niet te bewijzen doormiddel van stukken. Zij heeft toentertijd een advocaat in de armen genomen om haar zaken te behartigen alleen heeft deze naar mijn mening het niet geheel gunstig aangepakt. Zo is hij niet aanwezig geweest op de zitting en is zij nu bij verstek veroordeeld tot het voldoen van deze schuld. Al met al de schuldeiser heeft zich netjes aan de procedure gehouden en is er inmiddels een deurwaarder aangesteld om de schuld te innen. Mijn vriendin heeft reeds twee kinderen en inmiddels een derde kind van ons beide.

Nu heeft de deurwaarder gesteld dat mijn inkomen en eigendommen ook vallen onder deze vordering. Wel na enige navraag is dit onjuist en zijn wij voor de wet vreemde en kan de deurwaarder geen aanspraak maken op mijn inkomen en eigendommen(Als iemand hier een aantal wet artikels kan opnoemen waarin dit is staat vermeld, hoor ik deze graag). Nu is inkomen niet lastig te bewijzen welke van mij is en welke van haar(Zij heeft nauwelijks een inkomen), goederen ligt wat lastiger. Wij zijn niet getrouwd of hebben een geregistreerd partnerschap laten vastleggen.

Wat heb ik nodig om aan te tonen dat bepaalde goederen mijn eigendom zijn en misschien weet iemand welke wet artikelen mijn inkomen en eigendommen beschermen tegen eventuele in beslag name?

En weet iemand wat ik zou moeten doen als de deurwaarder toch mijn spullen in beslag neemt?

Nu heb ik me laten vertellen dat er zoiets bestaat als een beslaglegginggrens en dat er voorwaarden zijn voor beslaglegging zodra er spraken is van een pasgeboren kind. Maar ik weet niet of dit werkelijk zo is en welke bedragen of periodes horen hierbij?

Overigens mijn vriendin heeft altijd aangegeven wat ook blijkt uit brieven naar de advocaat om de schuld doormiddel van aflossing te voldoen waarom dit is tegengehouden is mij een raadsel maar nu heeft ze inmiddels een regeling getroffen welke is gebaseerd op haar inkomen. De deurwaarde is het hier niet mee eens en wil mij dus mee laten betalen, hier ben ik overigens niet echt van gediend gezien de vordering niet op mij slaat.

Ik hoop dat jullie mij hierin duidelijkheid kunnen geven in ieder geval alvast bedankt voor de genome moeite.

Alex

#2:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2007 8:47
    —
Een bijzonder nare situatie. Ik kan me zo voorstellen dat er inderdaad een beslagleggingsgrens is. Over de hoogte daarvan kan ik vrij weinig zeggen, maar ik kan me zo voorstellen dat de wetgever in ieder geval heeft geregeld dat de schuldenaar een bepaald minimum inkomen dient te behouden om van te kunnen leven.

En daar speelt uw inkomen dan een rol. Doordat u ook inkomen geniet en uw partner met u samenwoont, kan zij meer betalen aangezien u (even cru gezegd) ervoor zorgt dat zij een dak boven haar hoofd heeft en te eten heeft. Uw inkomen speelt op die wijze een rol bij het bedrag dat betaald dient te worden, maar er zal geen beslag op uw inkomen gelegd kunnen worden.

Dat op uw goederen geen beslag gelegd kan worden, vloeit simpelweg voort uit het feit dat het uw eigendom is en u niet degene bent die een schuld heeft. Beslag dient gelegd te worden op het eigendom van de schuldenaar. Bewijsrechtelijk levert dit echter de nodige problemen op, want hoe toont u aan dat de televisie van u is en niet van u samen... Het is dus in ieder geval verstandig om bonnetjes van alle waardevolle goederen te bewaren (en deze bij voorbaat niet te betalen vanaf een gezamenlijke rekening).

#3:  Auteur: JetKroket BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2007 10:05
    —
Heb je hier iets aan?

#4:  Auteur: AlexH BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2007 14:22
    —
Bedankt voor jullie snelle reactie...

Flash hartelijk dank voor u antwoord eigenlijk bevestigd het wat ik eigenlijk al wist...maar desalniettemin voor mij een waardevol antwoord

JetKroket bedankt voor de link hier kan ik vrijwel alle informatie ophalen welke ik nodig heb.

Very Happy Very Happy

#5:  Auteur: AlexH BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2007 19:53
    —
Beste mensen,

Na een schrijven van onze kant aan de deurwaarde heeft deze niets anders kunnen doen dan ons gelijk geven in de stelling dat huisgenoten niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor schulden van schuldenaar.

Toch nu moet ik op een correcte wijze voorbereiden dat mijn eigendommen ook daad werkelijk mijn eigendommen zijn. Graag ontvang ik een aantal tips wat ik het beste kan doen om wettelijk te kunnen aantonen wat mijn eigendomen zijn.

Alvast bedankt voor jullie tip, ik hoor graag van jullie

Mvg.

Alex

#6:  Auteur: annemiekewp BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2007 22:56
    —
bonnen overleggen, bankafschriften waarop de bedragen staan van de aanschaf van de goederen, verklaring van familie/vrienden dat bepaalde zaken kado zijn gedaan. het is even werk maar lukt je vast wel!

#7:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2007 23:28
    —
Misschien kan een ondertekende verklaring van je vriendin, dat de goederen in huis jouw eigendom zijn, helpen? Wel naar waarheid opstellen natuurlijk.

Het lijkt mij dat het dan aan de deurwaarder/schuldeiser is om het tegendeel te bewijzen, of om anders te bewijzen dat jouw vriendin je bepaalde goederen heeft geschonken om haar schuldeisers te benadelen. En dat zal nooit lukken als het niet zo is.

#8:  Auteur: PcDealer BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007 12:06
    —
Is de verstekveroordeling niet meer aan te vechten? Is de betreffende "advocaat" niet aan te pakken?

#9:  Auteur: Tukker BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007 14:18
    —
Beste PcDealer,
Leuk dat je mee doet op het forum maar dan niet tevens in de hoedanigheid van reclame maken.

#10:  Auteur: Yetl BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007 16:19
    —
bona fides schreef:
Misschien kan een ondertekende verklaring van je vriendin, dat de goederen in huis jouw eigendom zijn, helpen? Wel naar waarheid opstellen natuurlijk.

Het lijkt mij dat het dan aan de deurwaarder/schuldeiser is om het tegendeel te bewijzen, of om anders te bewijzen dat jouw vriendin je bepaalde goederen heeft geschonken om haar schuldeisers te benadelen. En dat zal nooit lukken als het niet zo is.


Volgens de geldende jurisprudentie heeft een deurwaarder een zeer beperkte onderzoeksplicht aangaande de eigendomsrechten van huisgenoten. Alleen wanneer iets evident niet van de schuldenaar is, kan hij besluiten daar geen beslag op te leggen. Een verklaring die is opgesteld door een huisgenoot heeft wat dat betreft weinig bewijskracht en al helemaal geen derdenwerking.

#11:  Auteur: Tukker BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007 16:52
    —
Het risico van beslaglegging op goederen die niet in eigendom toebehoren aan de schuldenaar blijft natuurlijk bij degene die de titel heeft verkregen. De deurwaarder voert enkel de executie uit.

#12:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007 17:27
    —
Ok, dus de deurwaarder tegenhouden valt niet mee, maar de schuldeiser erop wijzen dat hij niets kan bewijzen zou wellicht kunnen helpen?

#13:  Auteur: JetKroket BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007 19:02
    —
Quote:
En weet iemand wat ik zou moeten doen als de deurwaarder toch mijn spullen in beslag neemt?


3. Wanneer u noch schuldenaar noch schuldeiser bent en ten onrechte op uw goederen beslag wordt gelegd:

Het is mogelijk dat u betrokken wordt in een beslagprocedure daar waar u noch de oorspronkelijke schuldeiser noch de oorspronkelijke schuldenaar bent meer bepaald wanneer beslag wordt gelegd op goederen die uw eigendom zijn.

De met het beslag gelaste gerechtsdeurwaarder is immers gerechtigd om beslag te leggen op alle roerende goederen die zich in de domicilie van de schuldenaar bevinden.

Zo zullen bijvoorbeeld in het geval van samenwonende de goederen die de woning stofferen geacht worden aan de concubinerende in onverdeeldheid toe te behoren wanneer het eigendomsrecht niet duidelijk vaststaat.

Degene die eigenaar is op het ogenblik van het beslag en geen schuldenaar is van de beslaglegger kan zich tegen het gelegde beslag op de goederen die zijn / haar eigendom zijn verzetten.

Zulks dient te gebeuren bij dagvaarding in revindicatie.

Deze revindicatieprocedure dient derhalve gevoerd en ook bekostigd te worden door diegene die beweert eigenaar te zijn van de in beslag genomen goederen zonder dat hij of zij schuldenaar is van de beslaglegger.

Samen met dit dagvaardingsexploot dienen alle bewijsstukken van eigendom zoals bijvoorbeeld facturen of andere bewijzen van verkrijging van de in beslag genomen goederen te worden voorgebracht.

Voor verdere nadere specificatie en toelichting en concrete behandeling van uw vragen staan wij uiteraard ter uwer beschikking.

bron
------------------
Mijn huisgenoot heeft schulden en nu wordt er gedreigd met beslag op mijn goederen. Kan ik dat voorkomen?
Om beslag op uw goederen te voorkomen, moet u rechtsgeldig kunnen aantonen dat die goederen uw eigendom zijn.

#14:  Auteur: JetKroket BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007 19:48
    —
...een notariële akte waarin beschreven staat wat van wie is, maar soms ook met aankoopbonnen of garantiebewijzen op naam. Een zelf opgestelde lijst is vaak niet voldoende.
Even door naar beneden..
------
Wat levensnoodzakelijk is mag niet in beslag genomen worden. Alzo worden in de wet opgesomd:
- bed en beddengoed, persoonlijke klederen en linnengoed voor het gezin en de meubelen nodig om deze op te bergen.
- een wasmachine en strijkijzer.
- de nodige verwarmingstoestellen.
- tafel en stoelen nodig voor een gemeenschappelijke maaltijd.
- strikt noodzakelijk vaatwerk en huishoudgerei en het meubel om dit op te bergen.
- toestel om warme maaltijden te bereiden.
- toestel om voedingsmiddelen te bewaren.
- één verlichtingstoestel per bewoonde kamer.
- voorwerpen nodig voor gehandicapte gezinsleden.
- voorwerpen te gebruiken door inwonende kinderen ten laste.
- de gezelschapsdieren ( behalve dan dure rashonden ).
- voorwerpen voor lichaamsverzorging en voor onderhoud van de vertrekken.
- gereedschap voor tuinonderhoud.
- de boeken en andere voorwerpen voor de studies of de beroepsopleiding van een gezinslid.
- de goederen die absoluut nodig zijn voor het beroep van de beslagene tot een waarde van 2.500 Euro.
- voorwerpen voor de uitoefening van een eredienst.
- levensmiddelen en brandstof voor één maand.
- één koe, of twaalf schapen of geiten, en varken en 24 dieren van het hoenderhof, met het stro, voeder en graan voor het vee gedurende één maand.
bron
Even door naar beneden...

Dit lees ik niet allemaal in het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering c.a., art. 447 en 448.

#15:  Auteur: Tukker BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007 20:18
    —
Helder, maar het probleem ontstaat op het moment dat niet in eigendom van de schuldenaar toebehoren goederen verkocht worden door de deurwaarder.
Dit zonder dat de eigenaar zich voordien gemeld heeft.



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 1 van 3

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl