Parkeren op invalidenparkeerplaats
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#16:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 26 apr 2007 18:39
    —
Johann van der Veere schreef:
Ook die uitspraak neem ik natuurlijk mee. Echter, en nu wil ik me vanzelfsprekend niet hoger plaatsen dan de Hoge Raad, uiteindelijk zijn ze - naast een gerespecteerd rechtscollege - net als jij en ik ook maar mensen van vlees en bloed, kunnen ook zij toch fouten maken?

De Hoge Raad legt de wet uit. Die uitleg kan bijna per definitie niet fout zijn. (Even afgezien van zaken waar nog een 'hogere' instantie speelt als het Europese Hof voor de Rechten van de Mens, hier niet aan de orde.) Het is weliswaar zo dat de uitleg van de HR in andere zaken niet bindend is voor de lagere rechter, maar als je op een simpel punt als dit denkt dat je het zelf met evenveel "recht" beter kunt weten, dan vergis je je.

Quote:
Een kruis, naast het E6 bord, staat er niet voor niets en mocht dat zo zijn dan vraag ik me af waarom ze dan die regel hebben bedacht.

Waar in de wet vind je dan zo'n regel?

#17:  Auteur: JBA BerichtGeplaatst: do 26 apr 2007 19:31
    —
Zoals jullie weten heb ik nog steeds geen internet, vandaar mijn late reactie.

Het bord alleen is voldoende en kan eventueel voorzien worden van een onderbord. Een wit kruis is wettelijk gezien niet verplicht. deze tekens worden gewoonweg niet genoemd in de bijlage van het RVV en zijn daarom niet rechtsgeldig, dit geldt bijv. ook voor de nog steeds veel gebruikte "NP" beschilderingen op het wegdek. Als deze bedoeld zijn om een parkeerverbod te verduidelijken is er niets aan de hand, maar verder is het gewoon een schilderij op het wegdek. Mocht ik zo tijd hebben dan zal ik de wet er even op naslaan wat exact de wettelijke eisen zijn aan een invalidenparkeerplaats, als deze al afzonderlijk genoemd zijn.

Groeten,

Jerry

#18:  Auteur: JBA BerichtGeplaatst: do 26 apr 2007 20:23
    —
Nou, even de (digitale) wetboeken ingedoken.

De BABW moet natuurlijk zijn rechtsgeldigheid uit een wet halen, daarom begin ik bij de WVW. Deze bepaalt al vrij veel m.b.t. parkeerplaatsen in het algemeen (voor invalidenparkeerplaatsen is niets in het bijzonder geregeld).

Art. 14 geeft recht aan het BABW.
Art. 15, lid 1 spreekt over borden die een gebod of een verbod inhouden, hiervoor moet een verkeersbesluit worden genomen. Daar is in dit geval geen sprake van, was dat wel zo geweest dan zegt de wet dat de gemeente in dit geval zo'n besluit moet nemen op particulier terrein en ook alleen de borden mag plaatsen.
Lid 2 is wat mij betreft niet bedoelt voor deze situatie en dus niet van toepassing.

Art. 16, lid 2 geeft voor dit geval de bevoegdheid aan de eigenaar van de weg.

De particuliere wegbeheerders mogen deze borden dus plaatsen, in tegenstelling met datgene dat ik eerder beweerde, dat geldt dus alleen bij verbods en gebodsborden.

Art. 6, lid 2 bepaalt dat o.a. ter geleiding van het verkeer, ter herinnering aan de ter plaatse geldende maximumsnelheid en ter aanduiding van andere omstandigheden verkeerstekens op het wegdek mogen worden geplaatst, anders dan opgenomen in het BABW (lid 1).

Lid 1 bepaalt geen kruis op het wegdek, en wat mij betreft voldoet dit ook niet aan de eisen van lid 2.

Artikel 7 bepaalt dat andere verkeerstekens dan bepaald in dit besluit niet worden geplaatst.

Ik denk dat bovenstaande duidelijk bepaalt (zoals al gezegd) dat de borden gewoon geplaatst mogen worden op particulier terrein. Daarmee is eigenlijk de vraag in deze topic beantwoord.

Ik vraag me dit gezlen hebbende af of het kruis gezien moet worden als een verkeersteken. Want dan zou het niet mogen worden geplaatst. aangezien wegbeheerders zoals gemeenten op sommige plaatsen kruisingsvlakken ook voorzien van kruisen om weggebruikers te attenderen op het vrijhouden van het kruisingsvlak denk ik dat dit niet gezien moet worden als verkeersteken. Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Zoals ik al eerder aangaf zijn de kruisen in ieder geval zeker geen verplichting, eerder nog ongewenst, omdat je dan dit soort discussies krijgt.

#19:  Auteur: Johann van der Veere BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2007 19:06
    —
JBA schreef:
Zoals jullie weten heb ik nog steeds geen internet, vandaar mijn late reactie.

Het bord alleen is voldoende en kan eventueel voorzien worden van een onderbord. Een wit kruis is wettelijk gezien niet verplicht. deze tekens worden gewoonweg niet genoemd in de bijlage van het RVV en zijn daarom niet rechtsgeldig, dit geldt bijv. ook voor de nog steeds veel gebruikte "NP" beschilderingen op het wegdek. Als deze bedoeld zijn om een parkeerverbod te verduidelijken is er niets aan de hand, maar verder is het gewoon een schilderij op het wegdek. Mocht ik zo tijd hebben dan zal ik de wet er even op naslaan wat exact de wettelijke eisen zijn aan een invalidenparkeerplaats, als deze al afzonderlijk genoemd zijn.

Groeten,

Jerry
Dat van het 'beschilderen' kan allemaal wel waar zijn, maar onlangs reed ik op een weg waar met witte koeienletters op het asfalt: HIER 30 KM stond, met even verderop een flitspaal, zonder dat met een verkeersbord dezelfde maximum snelheid was aangegeven. Hoe moet een 'argeloze' weggebruiker dat dan interpreteren als na overschrijding een vette prent op de deurmat ligt?

#20:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2007 20:27
    —
Die schilderijtjes kunnen natuurlijk wel nuttige informatie geven. Ze helpen de bestuurder waar hij een verkeersbord gemist heeft.

Als jij die prent krijgt op een weg waar in het geheel geen verkeersbord met een maximumsnelheid te bekennen is, dan zul je een beroep tegen die prent wel winnen. Je hoeft je, voor zover ik in het RVV kan vinden (zie art 76 t/m 81 RVV), niet aan de op de weg geschilderde maximumsnelheidsaanduiding te houden, maar wel aan de verkeersborden.

Je moet je bijvoorbeeld wel aan haaietanden houden (art 80 RVV), ook als een verkeersbord zou ontbreken. Maar je moet je ook aan het verkeersbord B6 houden waar haaietanden ontbreken.

#21:  Auteur: Johann van der Veere BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2007 22:47
    —
bona fides:

"De Hoge Raad legt de wet uit. Die uitleg kan bijna per definitie niet fout zijn."


Bespeur ik nu toch enige onzekerheid over dit rechtscollege? Wink

Kreeg onlangs een '(on)aardig' boekje binnen met de titel "Kwade zaken? - de moraal van het juridisch beroep" van Ars Aequi Libri. Denk dat ik daar binnenkort maar eens in ga duiken. Lijkt me heel leerzaam.

#22:  Auteur: EgoClash BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 0:12
    —
Johann,

Ik volg dit topic tot nu toe zonder enige vorm van commentaar. Maar onderhand kan ik het niet laten een eenvoudige opmerking te plaatsen.

Waarom heb jij je auto geparkeerd op een parkeerplaats voor invaliden? Ik ben zelf gehandicapt (Multiple Sclerose) en ik parkeer nog niets eens op die plekken terwijl ik dat wel mag (invaliden parkeerkaart). Ik gun een andere invalide ook de gelegenheid om de bestemming zo ongehinderd mogelijk te bereiken.

Is het niet gewoon een kwestie van fatsoen en respect voor je gehandicapte medemens om die parkeerplaats vrij te laten. Los van alle wetteksten, wel of geen openbare weg etc. Het is mijns inziens heel eenvoudig: als je geen invaliden parkeerkaart hebt en je ontneemt op die manier een andere gehandicapte de gelegenheid daar te parkeren, ben je terecht beboet. Dat je daar een probleem mee hebt vind ik triest. Je moet je kapot schamen!

#23:  Auteur: abraxes BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 0:36
    —
Nou ja, als iederen 'home made' verkeersbordjes gaat maken wordt het toch een andere zaak.

#24:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 1:34
    —
Als het E6 borden zijn, zijn ze gewoon geldig voor zover ik begrijp. Blijkbaar mag de politie die borden handhaven, ook wanneer ze op eigen, maar voor het openbaar verkeer toegankelijk, terrein zijn geplaatst door de eigenaar van dat terrein.

Het lijkt me overigens erg onwaarschijnlijk dat de plaatselijke supermarkt de eigen parkeerplaats geheel zal vullen met dergelijke borden. Geen reden voor paniek dus.

(We hebben het dus niet over particuliere grapjassen die zelf verkeersborden op de openbare weg ipv op eigen terrein plaatsen.)

#25:  Auteur: Johann van der Veere BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 1:44
    —
EgoClash schreef:
Johann,

Ik volg dit topic tot nu toe zonder enige vorm van commentaar. Maar onderhand kan ik het niet laten een eenvoudige opmerking te plaatsen.

Waarom heb jij je auto geparkeerd op een parkeerplaats voor invaliden? Ik ben zelf gehandicapt (Multiple Sclerose) en ik parkeer nog niets eens op die plekken terwijl ik dat wel mag (invaliden parkeerkaart). Ik gun een andere invalide ook de gelegenheid om de bestemming zo ongehinderd mogelijk te bereiken.

Is het niet gewoon een kwestie van fatsoen en respect voor je gehandicapte medemens om die parkeerplaats vrij te laten. Los van alle wetteksten, wel of geen openbare weg etc. Het is mijns inziens heel eenvoudig: als je geen invaliden parkeerkaart hebt en je ontneemt op die manier een andere gehandicapte de gelegenheid daar te parkeren, ben je terecht beboet. Dat je daar een probleem mee hebt vind ik triest. Je moet je kapot schamen!
Pardon? Ik kaart hier iets aan wat ook mij werd voorgeschoteld en wordt nu door jou beticht van onfatsoen? Ondanks de terechte overtreding, laat daar geen misverstand over bestaan, probeer ik alleen voor de belanghebbende uit te zoeken of de verbalisering geheel volgens de bestaande regelgeving is uitgevoerd. Niets meer of minder. Is dat duidelijk?

#26:  Auteur: Johann van der Veere BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 2:08
    —
abraxes schreef:
Nou ja, als iedereen 'home made' verkeersbordjes gaat maken wordt het toch een andere zaak.



bona fides vervolgens:

"Als het E6 borden zijn, zijn ze gewoon geldig voor zover ik begrijp. Blijkbaar mag de politie die borden handhaven, ook wanneer ze op eigen, maar voor het openbaar verkeer toegankelijk, terrein zijn geplaatst door de eigenaar van dat terrein.

Het lijkt me overigens erg onwaarschijnlijk dat de plaatselijke supermarkt de eigen parkeerplaats geheel zal vullen met dergelijke borden."



En dat wordt thans uitgezocht. Daarnaast, zo blijkt uit foto's, overtreed het bedrijf zelf ook de (schijnbaar) door hun (in)gestelde regel voor het in- en uitladen van goederen. Tenzij ze natuurlijk ontheffing hebben...

#27:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 2:18
    —
Johann van der Veere schreef:
En dat wordt thans uitgezocht.

De vraag of de verbalisering volgens de regels is verlopen is zeker terecht.

Maar intussen is die vraag toch ook wel afdoende beantwoord? Of is er nog een relevant verschil met de situatie beschreven in het door tikSimone aangehaalde commentaar op het arrest van de HR? Ik zie slechts overeenkomsten.

Quote:
Daarnaast, zo blijkt uit foto's, overtreed het bedrijf zelf ook de (schijnbaar) door hun (in)gestelde regel voor het in- en uitladen van goederen. Tenzij ze natuurlijk ontheffing hebben...

Kan zijn, maar heeft niets met deze draad te maken.

#28:  Auteur: Johann van der Veere BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 2:59
    —
EgoClash schreef:
Ik ben zelf gehandicapt (Multiple Sclerose) en ik parkeer nog niets eens op die plekken terwijl ik dat wel mag (invaliden parkeerkaart). Ik gun een andere invalide ook de gelegenheid om de bestemming zo ongehinderd mogelijk te bereiken.

EgoClash,

Bezijden deze heikele topic, je zult moeten begrijpen dat in de rechtspleging vaak kwesties ter sprake komen welke bij sommigen de haren recht overeind zal doen staan, begrijp ik volkomen je ergernis ten opzichte van de rechten voor minder validen. Vooral als het gaat om bereikbaarheid (zoals parkeerplaatsen, drempels in winkels, doorgangen en openbaar vervoer) zal er voor hen de komende jaren nog veel werk verzet moeten worden. Maar dat kan niet zonder de bestaande regelgeving naar de menselijke maat toe te passen, voor zowel mindervaliden als validen. Voor beiden, en al hoef ik het persoonlijk niet altijd met ze eens te zijn, heb ik oog en oor.

#29:  Auteur: Johann van der Veere BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 3:10
    —
bona fides schreef:
Johann van der Veere schreef:
En dat wordt thans uitgezocht.



Maar intussen is die vraag toch ook wel afdoende beantwoord?
Voorlopig. Voor straks: fijne 'oranje'dag Smile

#30:  Auteur: Ron-2 BerichtGeplaatst: di 08 mei 2007 0:25
    —
wat dacht u van de reden:
om de niet oplettende bestuurder te helpen opmerken dat er een bord E6 staat is het handig als er een standaard markering wordt toegepast (in de vorm van een wit kruis).
Om te voorkomen dat elke gemeente of bedrijf dat dan weer wel en dan weer niet doet is enige standaardisatie en verplichting deze waarschuwing aan te brengen wel zo handig.
m.vr. gr.
een technicus wegenbouw.

NB: vergelijk de haaietand en het driehoek voorrangsbord.
het bord is het formele, de tanden een hulpmiddel.
in het laatste geval w.s. zo sterk dat als het bord bij toeval even weg is, je je toch moet houden aan de voorrangsregel. (de andere bestuurder hoeft tenslotte niet te kijken naar de af of aanwezigheid vd borden op de dwarsweg).
een kruis wordt voor meer dingen toegepast dus de vergelijking gaat niet volledig op maar de intentie moet voor ieder helder zijn.



Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 2 van 3

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl