gewetensbezwaren
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina Vorige  1, 2  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Pro - Contra

#16:  Auteur: chrisderuiter BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 17:34
    —
Wat bona fides hierboven zegt klopt wel, dat een ambtenaar van de overheid geen beroep mag doen op grondrechten. Want grondrechten zijn er juist vóór de burger tégen de overheid. En verder houd ik me even op de vlakte, en lees ik gewoon wat anderen zeggen haha.

#17:  Auteur: LeChat BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 17:40
    —
Dat kun je niet zo in zijn algemeenheid stellen: wat te denken van de horizontale werking van de grondrechten?

#18:  Auteur: Michaelm BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 17:53
    —
LeChat schreef:
Dat kun je niet zo in zijn algemeenheid stellen: wat te denken van de horizontale werking van de grondrechten?


Hoe moet ik dat zien dan ?
Collega's met dezelfde bevoegdheid ?

Is die ambtenaar die de trouwerij moet doen dan net zo bevoegd als de wet of zie ik dat nu verkeerd ?

#19:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 18:39
    —
Horizontale werking van grondrechten wil zeggen de werking van grondrechten tussen burgers onderling (in tegenstelling tot hoe grondrechten in beginsel bedoeld waren: om burgers te beschermen tegen de overheid), het probleem van deze horizontale werking is dat je vaak conflicterende grondrechten krijgt (bijv. wanneer je iemand beledigt kan er een conflict ontstaan tussen jouw vrijheid van meningsuiting enerzijds en het verbod van discriminatie voor de ander, of in dit geval de vrijheid van godsdienst van de ambtenaar en het recht om te huwen van de homo).
Edit: Het is dan ook geen uitgemaakte zaak óf en in hoeverre er een horizontale werking van grondrechten bestaat..

#20:  Auteur: LeChat BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 19:07
    —
Michaelm schreef:
LeChat schreef:
Dat kun je niet zo in zijn algemeenheid stellen: wat te denken van de horizontale werking van de grondrechten?


Hoe moet ik dat zien dan ?
Collega's met dezelfde bevoegdheid ?

Is die ambtenaar die de trouwerij moet doen dan net zo bevoegd als de wet of zie ik dat nu verkeerd ?


Ik reageerde op de posting van chrisderuiter, die stelde dat grondrechten er vóór de burger tégen de overheid zijn. Dat kun je niet in zijn algemeenheid stellen.
Als burger kun je je wel degelijk tegen een andere burger beroepen op één van de grondrechten. Bijvoorbeeld jegens een werkgever die jou discrimineert vanwege geloofsovertuiging of ras, om maar iets te noemen. Als je meer wilt weten over de horizontale werking van grondrechten in zijn algemeenheid en de daarmee samenhangende problemen (zoals inderdaad botsende grondrechten), dat voert immers te ver in dit topic, moet je deze Nota Grondrechten in een pluriforme samenleving van het MinBzk eens lezen.

#21:  Auteur: Michaelm BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 19:11
    —
Bedankt voor jullie uitleg !
Het is me nu een stuk duidelijker Smile

#22:  Auteur: komodo BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 21:00
    —
bona fides schreef:
komodo schreef:
bona fides schreef:
Een ambtenaar is in zijn verhouding tot burgers bij de uitoefening van zijn ambt m.i. direct gebonden aan de Grondwet. Tegenover de burger kan hij zich daarbij niet beroepen op zijn vrijheid van godsdienst. Iedere klacht tegen een weigerende ambtenaar moet dan ook gegrond worden verklaard, lijkt me.

Lijkt me niet redelijk. De ambtenaar is ook een privé persoon die aanspraak kan maken op zijn grondrechten.

Maar als ambtenaar niet ten opzichte van een burger. Grondrechten werken weliswaar verticaal, maar slechts in 1 richting.


Dat is wel zo, maar de ambtenaar kan nog steeds zijn grondrechten inroepen tegen de overheid en die heeft daar maar een mouw aan te passen. En volgens mij kan de burger ook niet zijn grondrechten inroepen tegen een individuele ambtenaar, alleen tegen het orgaan. De ambtenaar neemt geen beslissing, het orgaan doet dat. Dat daarmee een ambgtenaar op enig moment een verkeerde beslissing zal hebben genomen, doet daaraan niet af. (ik begeef me op wat voor mij lastig terrein, daar ik nog niet erg ver gevorderd ben in mijn studie dus ik doe ff een gooi Wink )

bona fides schreef:

Quote:
Bijvoorbeeld de vrijheid van meningsuiting geld in principe ook voor de ambtenaar, terwijl de overheid in principe geen beroep kan doen daarop.

Tussen ambtenaar en overheid, niet tussen ambtenaar en burger.


Klopt. Maar ook niet tussen burger en ambtenaar, alleen tussen burger en bestuursorgaan.

bona fides schreef:

Quote:
bona fides schreef:
Misschien kan de ambtenaar zich tegen sancties van de gemeente verdedigen door een beroep te doen op de vrijheid van godsdienst. Maar hoe dan ook lijkt de gemeente me verplicht om zo'n weigerende ambtenaar van zijn taak te ontheffen.

Dat lijkt me nogal ver gaan. Het zou betekenen dat ambtenaren als robotten de wet dienen uit te voeren.

Het is de logische consequentie Wink. Maar het betekent niet dat een ambtenaar als een robot zijn taak moet uitvoeren, hij kan ook een andere taak krijgen.

Maar goed, ik geef toe dat zolang de burger niet ondervindt dat een ambtenaar hem anders behandelt ivm zijn seksuele geaardheid, er niet zo snel aanleiding zal zijn voor een klacht. (Hoe gaat dat als je trouwt, mag je zelf een ambtenaar prikken? Smile)


Ja, je mag zelf bepalen door wie je getrouwd wordt. Althans in Gouda mag het (en ik ben ervan overtuigd dat het homohuwelijk hier weleens een probleem kan worden gezien het aantal gereformeerde kerken in Gouda).

#23:  Auteur: komodo BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 21:07
    —
Michaelm schreef:
komodo schreef:
Maar in het verleden mocht men wel homo's vergelijken met dieven (denk aan Leend van Dijke van de CU). Het non-discriminatie beginsel is dus niet absoluut.


Een zwarte bladzijde voor Nederland en een schoolvoorbeeld van hoe godsdienstvrijheid boven alles staat.


Dat godsdienstvrijheid boven alles staat is niet waar, blijkens ondermeer het arrest "Zusters van Sint Walburga". Wink
Maar godsdienstvrijheid is in Nederland wel een belangrijk grondrecht, ja. Gelukkig maar anders zou het zomaar kunnen gebeuren dat je je moet bekeren tot "de enig ware Godsdienst".



Rechtenforum.nl -> Pro - Contra

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina Vorige  1, 2  Laat alle berichten zien
Pagina 2 van 2

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl