Helicopters voor politietaken en gewondentransport
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina Vorige  1, 2  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Criminologie

#16:  Auteur: Leo Beek BerichtGeplaatst: di 16 okt 2012 20:15
    —


Stationeer politiehelikopters verspreid over heel Nederland, en liefst aan de rand van grote steden. Dat vergroot de kans dat politiehelikopters tijdig ter plaatse kunnen komen voor opsporing of achtervolging van verdachten.

Kleine onbemande politievliegtuigjes kunnen standaard worden vervoerd in de achterbak van een deel van de politieauto's.


Laatst aangepast door Leo Beek op di 11 dec 2012 0:00, in totaal 1 keer bewerkt

#17:  Auteur: Leo Beek BerichtGeplaatst: wo 07 nov 2012 17:58
    —


Stationeer tien militaire transporthelikopters verspreid over Nederland, op kosten van de luchtmacht. Die helikopters moeten de politie, brandweer, boswachters, kustwacht en ambulancediensten zonodig ondersteunen en moeten 24/7 paraat zijn.

Dit plan kost de overheid weinig extra, want helikopters en defensiepersoneel moet tóch worden betaald en militairen moeten tóch oefenen. Ook kan onnodige provocatie hierbij worden voorkomen door dergelijke helikopters zonodig op enige afstand van een geweldsdreiging te laten wachten, bijvoorbeeld in een naburig weiland, of zwevend achter een rij bomen.

Beman die heli's elk met een piloot en co-piloot, ambulanceverpleegkundige met aanvullende politietraining, politiehondengeleider plus politiehond, een arrestatieteam-commandant, een ME-commandant en vier militaire commando's met aanvullende politietraining en ME-training.

Afhankelijk van het incident kan de bemanning ME-uitrusting kiezen of arestatieteam-uitrusting, die beide in de helikopter worden meegevoerd.

De bemanning van deze helikopters kan ter plaatse snel afdalen langs lijnen, zonder dat de helikopters hoeven te landen. De politiehond kan afdalen in een korf via een elektrische lier en een dunne staalkabel. Via deze lier kunnen ook twee mountainbikes worden neergelaten voor achtervolging van een verdachte te voet.

Deze multifunctionele helikopters kunnen ook worden ingezet voor gewondentranport. En met een puur militaire bemanning kunnen deze zelfde helikopters zonodig worden ingezet voor militaire missies.

Een bijkomend voordeel van deze helikopter-ondersteuneing voor de politie is denk ik een psychologisch afschrikkingseffect op criminelen en relschoppers, en een veilig gevoel voor politieagenten.

Want met dit helikoptersysteem kan de politie overal in Nederland rekenen op snelle en effectieve ondersteuning, met of zonder gebruik van automatische vuurwapens.

Vaak zal één van deze helikopters binnen tien minuten aanwezig kunnen zijn bij een incident en de overige van deze tien helikopters kunnen ook direct aanvliegen zonodig.

De totale parate capaciteit 24/7 is 10 man maal 10 helikopters is totaal 100 man. Bovendien kunnen deze helikopters zonodig na het afleveren van hun bemanning, naar kazernes en politibureaus vliegen om snel meer militairen en politiemensen op te halen.

Een dergelijk systeem van helikopterondersteuning had denk ik bij bijvoorbeeld de recente rellen in Haren en Hoek van Holland een belangrijk verschil kunnen maken in het voordeel van de politie.

Ook bij een terroristische aanslag of een ramp, zoals een grote overstroming of indertijd de Bijlmer-ramp, kunnen dergelijke parate militaire helikopters met bemanning een nuttige rol vervullen.

Bij grote rampen of andere incidenten in omliggende landen kunnen dergelijke teams ook daar snel worden ingezet. Het zou in het kader van onderlinge hulp wenselijk zijn als ook onze buurlanden dergelijke multifunctionele parate helikopterteams organiseren.


Laatst aangepast door Leo Beek op di 11 dec 2012 0:19, in totaal 2 keer bewerkt

#18:  Auteur: Leo Beek BerichtGeplaatst: wo 07 nov 2012 18:43
    —


Foto: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/61/Brazilian_navy_visit%2C_board%2C_search_and_seizure_%28VBSS%29_team.jpg

Foto's: Westland-Lynx helikopter

De Westland Lynx is mogelijk een geschikte helicopter voor het systeem dat ik in mijn vorige bericht beschreef. Deze militaire helikopter kan een bemanning van twee à drie man vervoeren, plus ongeveer 8 passagiers.

http://en.wikipedia.org/wiki/Westland_Lynx#Specifications_.28Super_Lynx_Series_100.29


Laatst aangepast door Leo Beek op di 07 mei 2013 8:42, in totaal 1 keer bewerkt

#19:  Auteur: Leo Beek BerichtGeplaatst: wo 07 nov 2012 20:05
    —

#20:  Auteur: jpst BerichtGeplaatst: do 08 nov 2012 1:56
    —
Even zonder gekheid, hoe ga je zonder weinig extra kosten dit gebruiken?
Je gaat al de mist in met je berekening van 10 man maal 10 helikopters als je 24/7 paraat wilt zijn. 3 per shift is wat weinig lijkt mij. Dus dat worden dan al snel 30 man. Nog los van iets of iemand dat ze moet coordineren/begeleiden, of gaan we maar lukraak wat rondvliegen?
Verder is bij veelvuldig gebruik ook meer onderhoud en inspectie gewenst, wie gaat dat betalen?

Hoe had je een helikopter stiekem op de achtergrond gehouden? Zo'n ding maakt lawaai en als 1 iemand het opmerkt is dat nieuws zo verspreid, net als met je legervoertuigen in het andere topic.

Er valt best iets voor te zeggen om het leger wat ondersteunende taken te geven, echter ik denk dat je je er flink op verkijkt wat er voor jouw ideeen allemaal bij komt kijken en dat het op dit moment financieel (en praktisch) niet zo haalbaar zal zijn.

#21:  Auteur: Leo Beek BerichtGeplaatst: do 08 nov 2012 2:36
    —
jpst schreef:
hoe ga je zonder weinig extra kosten dit gebruiken? Je gaat al de mist in met je berekening van 10 man maal 10 helikopters als je 24/7 paraat wilt zijn. 3 per shift is wat weinig lijkt mij. Dus dat worden dan al snel 30 man. Nog los van iets of iemand dat ze moet coordineren/begeleiden, of gaan we maar lukraak wat rondvliegen?


Je opmerking over de kosten is terecht. Het moet een goed gecoördineerde en doelmatige organisatie worden en er moeten ook mensen zijn voor ondersteunende taken, zoals onderhoud, secretariaat, P&O, ICT, enz.

Mijn voorstel is dat alle kosten daarvoor worden ingehouden op defensie en politie, omdat deze helicopters en een deel van de bemanning ook kunnen worden ingezet voor defensietaken en omdat deze civiele acties ook een goede oefening zijn voor bepaalde militaire missies. Dus dan komen er bijvoorbeeld wat minder straaljagers en minder politiemanagers op politiebureaus. En dit hele project moet daardoor per saldo budgetneutraal zijn voor de overheid. Dat bedoelde ik eigenlijk.

Hoe het plan er uiteindelijk uit komt te zien moet worden ontwikkeld in overleg met de betrokkenen en op basis van financiële en politieke haalbaarheid.

Ik heb slechts een voorbeeld willen geven van hoe dit systeem vorm kan worden gegeven in de praktijk. Maar er zijn talloze invullingen van een dergelijk plan mogelijk en ik nodig iedereen uit om daarover creatief mee te denken. Kostenbeheersing moet in elk geval een leidend principe zijn.

Het zou bijvoorbeeld ook al nuttig zijn als er slechts vijf van dergelijke parate multifunctionele heli-teams komen. En als je uitgaat van vijf shifts, dan heb je qua bemanning totaal ongeveer 10 x 5 x 5 = 250 man nodig.

En daarbovenop komen dan de genoemde ondersteunende functies, zoals management en technisch onderhoud.

jpst schreef:
Verder is bij veelvuldig gebruik ook meer onderhoud en inspectie gewenst, wie gaat dat betalen?


Ook dat moet in mindering worden gebracht op het huidige budget voor defensie en politie. Daar staat wel tegenover dat deze heli's ook kunnen worden ingezet voor gewondenvervoer en als ondersteuning bij politeachtervolgingen, opsporing, search&rescue, enz... En misschien kunnen we de huidige traumaheli's laten vervallen om kosten te besparen.

jpst schreef:
Hoe had je een helikopter stiekem op de achtergrond gehouden? Zo'n ding maakt lawaai en als 1 iemand het opmerkt is dat nieuws zo verspreid, net als met je legervoertuigen in het andere topic.


Een militaire helikopter kan zeer snel aanvliegen door zijn hoge topsnelheid en doordat hij niet gehinderd wordt door wegen, bruggen, files, enz. Dus zo'n heli kan onopvallend enkele kilometers verder in een weiland staand stil wachten achter een bomenrij en dan zonodig razendsnel ter plaatse komen.

En als iemand die heli zou zien wachten en dat zou doorbellen aan relschoppers betekent dat denk ik nog niet dat daardoor automatisch de vlam in de pan slaat bij een dreigende rel. En in sommige gevallen kan het tonen van een of meer van zulke helicopters de relschoppers vermoedelijk ontmoedigen om te gaan escaleren, omdat ze dan weten dat ze er niet ongestraft mee mee weg komen. Maar dat hangt sterk af van de specifieke situatie. En al dergelijke aspecten moeten proefondervindelijk worden getest en ontwikkeld.

En ook de huidige Mobiele Eenheid-bussen blijven nu vaak een paar straten verderop wachten, tot ze nodig zijn bij een dreigende situatie. En dat wordt denk ik niet veel anders voor militaire voertuigen met militairen erin.

jpst schreef:
Er valt best iets voor te zeggen om het leger wat ondersteunende taken te geven, echter ik denk dat je je er flink op verkijkt wat er voor jouw ideeen allemaal bij komt kijken en dat het op dit moment financieel (en praktisch) niet zo haalbaar zal zijn.


Ik vind het onbegrijpelijk dat er veel te weinig experimenten worden gedaan op dit gebied. Natuurlijk zijn er zeer veel hindernissen te overwinnen bij de samenwerking tussen defensie en politie, en veel meer hindernissen dan door één persoon op dit rechtenforum kunnen worden geïnventariseerd. Maar dat systeem kan wel worden ontwikkeld door speciale werkgroepen in samenspraak met de defensiestaf, politieofficieren en andere beleidsmakers.

En die hindernissen mogen geen reden zijn om die experimenten gemakzuchtig uit de weg te gaan. Want de politie is nu totaal overbelast en heeft dringend betaalbare ondersteuning nodig. Dat is in het belang van de vele kwetsbare slachtoffers van rellen, intimidatie, brandstichting, geweld, vandalisme en diefstal.

#22:  Auteur: Leo Beek BerichtGeplaatst: za 10 nov 2012 15:02
    —
Het filmpje hieronder is vermoedelijk van eind jaren negentig. Je ziet hierin Nederlandse BBE-mariniers snel afdalen langs een touw, vanuit een Westland-Lynx helikopter.

Ze gebruiken hier de snelle techniek van fast roping, die word gebruikt als er risico is dat men beschoten wordt. Hierbij kunnen meerdere touwen tegelijk gebruikt worden vanuit één helicopter.

Abseilen oftewel rappelling is op zich een veiliger techniek om af te dalen, maar is iets minder snel.

http://www.youtube.com/watch?v=KhFEzO-QuY0

#23:  Auteur: Leo Beek BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2012 19:01
    —


Foto: Infraroodbeeld in het donker vanuit helikopter

Video over een politieachtervolging met behulp van een helikopter. Mede door de infrarood-camera in de helikopter kan de verdachte in het donker worden achtervolgd en opgespoord, ook nadat hij te voet is gevlucht en zich heeft verstopt.

Omaha Police Chase - Helicopter Assisted!

http://www.youtube.com/watch?v=XdDBtPHSy3M


Laatst aangepast door Leo Beek op di 11 dec 2012 0:38, in totaal 1 keer bewerkt

#24: Video: Heli-achtervolging (Franstalig) Auteur: Leo Beek BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 0:12
    —
Video: Heli-achtervolging (Franstalig)

'Audi achtervolging in Amerikaanse stijl in België'

http://www.autojunk.nl/2011/05/audi-achtervolging-in-amerikaanse-stijl-in-belgie

#25:  Auteur: Leo Beek BerichtGeplaatst: do 09 mei 2013 20:33
    —
VIDEO'S

Burglary Suspects, High Speed Chase South LA | 2-26-2013
http://www.youtube.com/watch?v=lbJCWYupkqQ&feature=fvwp&NR=1

Woman Steals Two Police Cars in Wild Pursuit
http://www.youtube.com/watch?v=QsYgir-2lUY

#26:  Auteur: Leo Beek BerichtGeplaatst: zo 12 mei 2013 6:44
    —












Rechtenforum.nl -> Criminologie

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina Vorige  1, 2  Laat alle berichten zien
Pagina 2 van 2

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl