Verjaringstermijnen: algemeen, contractueel, consumentenkoop
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Verjaringstermijnen: algemeen, contractueel, consumentenkoop Auteur: AlexZ BerichtGeplaatst: za 30 dec 2006 0:54
    —
Wie kan mij iets vertellen over verjaringstermijnen van 'financiële vorderingen' ?

Begrijp ik het goed dat er sprake is van een verjaringstermijn van 20 jaar, als er een rechter tussenbeide is geweest en er een vonnis is uitgesproken?

Dat bij een contractuele verjaringstermijn, 5 jaar, bijv. sprake is van een debiteur van Vodafone, die een rekening open heeft staan, en na 5 jaar die nog steeds niet betaald heeft?

En bij 2 jaar, iets gekocht bij bv. Wehkamp, en nooit meer betaald?

Vooral het eerste termijn wil ik graag weten (Algemene verjaring), wanneer die geldig is.

#2: CJIB Auteur: AlexZ BerichtGeplaatst: za 30 dec 2006 4:03
    —
Wat ik ook nog graag zou willen weten, is of er een verjaringstermijn op boetes van het CJIB zit, als er geen uitspraak van de rechter is.
Wel dwangbevelen van OvJ en bevelen van deurwaarder.

Bijv. snelheidsovertredingen, parkeerovertredingen e.d. Wet-Mulder overtredingen zijn dat meen ik.

#3: Re: Verjaringstermijnen: algemeen, contractueel, consumenten Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 30 dec 2006 4:15
    —
AlexZ schreef:
Vooral het eerste termijn wil ik graag weten (Algemene verjaring), wanneer die geldig is.

Het antwoord lijkt mij:
art 3:306 BW schreef:
Indien de wet niet anders bepaalt, verjaart een rechtsvordering door verloop van twintig jaren.

Ik denk dat het hier alleen gaat om verjaring van rechtsvorderingen gebaseerd op het BW, maar daar durf ik geen gif op in te nemen. Geen idee of het recht op executie van een verkregen vonnis ook zo kan verjaren.

#4: Re: CJIB Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 30 dec 2006 4:35
    —
AlexZ schreef:
Bijv. snelheidsovertredingen, parkeerovertredingen e.d. Wet-Mulder overtredingen zijn dat meen ik.

Dit zijn bestuursrechtelijke boetes. Ik weet niet of deze op dit moment kunnen verjaren. Wel lijkt dit het geval te zijn na invoering van de Vierde tranche Algemene wet bestuursrecht, zie art 4.4.3.1 en verder (5 jaar na het verstrijken van de betalingstermijn, met mogelijkheid van stuiting).



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl