Maatschappelijk, geplaatst en gestort kapitaal
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

#1: Maatschappelijk, geplaatst en gestort kapitaal Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2006 23:03
    —
Kan iemand mij concreet uitleggen wat het maatschappelijk, geplaatst en gestort kapitaal is? Het wordt overal genoemd, maar nergens precies uitgelegd wat het is, ik kan het ook nergens duidelijk vinden Confused

#2:  Auteur: annemiekewp BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2006 23:33
    —
Er zijn drie soorten aandelenkapitaal:
Gestort kapitaal: de hoeveelheid geld die de aandeelhouders aan de vennootschap betaalden voor hun aandelen.
Geplaatst kapitaal: het bedrag waarvoor de vennootschap aan aandelen heeft uitgegeven.
Maatschappelijk kapitaal: het maximale bedrag dat de vennootschap volgens de statuten aan aandelenkapitaal mag uitgeven.

#3:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2006 23:54
    —
En hoe zit precies dat verschil tussen gestort en geplaatst kapitaal? Is het bedrag dat ze aan aandelen hebben uitgegeven niet hetzelfde als het bedrag dat ze voor de aandelen hebben ontvangen?

En wat is het volstorten?

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 0:30
    —
Je kunt zo'n geplaatst aandeel kopen maar nog niet betalen. Dan heeft de BV of NV een vordering op je. Zodra je betaalt is het aandeel volgestort.

Boek 2 BW heeft wat artikelen die bepalen hoe "scheef" de verhoudingen tussen gestort, geplaatst en maatschappelijk kapitaal mogen zijn (en nog veel meer natuurlijk Wink).

#5:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 7:19
    —
Duidelijk Very Happy

Enne, hoe wordt het maatschappelijk kapitaal vastgesteld? (want de hoogte daarvan staat vast doordat het in de statuten staat? kan dit ook naar behoeve gewijzigd worden? is het slechts natte vingerwerk waarmee de hoogte van het maatschappelijk kapitaal wordt vastgesteld?)

#6:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 10:55
    —
Ik neem aan dat de hoogte is aan te passen dmv een wijziging van de statuten. Ik weet niet wat voor vuistregel gebruikelijk is om de hoogte van het maatschappellijk kapitaal vast te leggen, maar de wet stelt zoals gezegd wel limieten aan hoe laag het geplaatst kapitaal kan zijn tov het maatschappelijk kapitaal.

Misschien weten anderen hier meer vanaf...

#7:  Auteur: RemcoJansen BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 11:01
    —
MiriamvL schreef:
En hoe zit precies dat verschil tussen gestort en geplaatst kapitaal? Is het bedrag dat ze aan aandelen hebben uitgegeven niet hetzelfde als het bedrag dat ze voor de aandelen hebben ontvangen?

En wat is het volstorten?


Er wordt zelfs nog een onderscheid gemaakt tussen gestort en opgevraagd vermogen! Hier zit de zgn 'vermogensklem' op. Ik verwijs je naar Van Schilfgaarde/Winter.

#8:  Auteur: LM BerichtGeplaatst: za 02 dec 2006 17:25
    —
Maatschappelijk kapitaal wordt m.i vastgesteld o.b.v de groei de verwacht wordt. Je wil niet bij het aantrekken van nieuw kapitaal direct weer naar de notaris dus houdt je in de statuten al rekening met extra ruimte. Aan de andere kant ga je ook niet te hoog zitten omdat de boek 2 een % stelt van het maatschappelijk kapitaal dat minimaal moet zijn volgestort. (absoluut minimum is voor de BV € 18.000)

Overigens is er meen ik een ontwikkeling binnen de EU om het onderscheid los te laten.

#9:  Auteur: Ageena BerichtGeplaatst: vr 03 jun 2011 14:42
    —
Zie voor berekening maximum maatschappelijk kapitaal blz 77 van Schilfgaarde. Succes met het tentamen.

#10:  Auteur: hilde12 BerichtGeplaatst: vr 03 jun 2011 15:54
    —
Ageena schreef:
Succes met het tentamen.


Topic is al 5 jaar oud Very Happy



Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl