Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 17:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

15.000 euro betalen..!! Hellup!!
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ilona40

Ilona40

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2006 13:00    Onderwerp: 15.000 euro betalen..!! Hellup!! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aloha,

Ik ben net nieuw hier en heb direct een brandende vraag....

Mijn echtgenoot is allimentatieplichtig, hij moet dus 12 jaar lang buigen voor zijn ex. Daar hebben wij vrede mee omdat de wet dat zo bepaald.

MAAR...

De jaarlijkse indexering heeft mijn ega al een jaar of wat niet meer betaald. Omdat de lasten bijna niet meer te dragen zijn. Nou heeft zijn ex daar die jaren niet naar gevraagd, dat is mijn inziens een stilzwijgend accoord...Totdat zij vorig jaar erom begon te emmeren...Afgesproken is toen dat zij ging berekenen wat ze tekort kwam en dat wij dat met terugwerkende kracht zouden betalen....Het zou ongeveer op 90 euro per maand extra komen....In afwachting van dat telefoontje, kregen we gisteren een fijne brief waarin door de advokaat vriendelijk maar toch dringend werd verzocht om 15.000 euro op te hoesten....Het gevoel van een volle vuistslag in het gezicht was het gevolg...

Mijn ega heeft bij de scheiding een paar fouten gemaakt, zo heeft ie 1 advokaat genomen samen met z'n ex. Daarbij heeft ie het zwart-werk van zijn ex verzwegen, zodat mevrouw een extraatje had bovenop de allimentatie...Nou, haar dank is erg groot....blijkens..

Maar nu mijn vraag...

We weten (inmiddels) dat mevrouw nooit de moeite heeft genomen om werk te zoeken, daar zij nog arbeidsplichtig was, tevens doet ze vrijwilligers werk hetgeen een jaarlijkse toelage opleverd.

Kunnen wij hier iets mee?? We zijn niet uit op bloed, maar we willen ook ons recht...Het betalen van de allimentatie is een rechtelijk feit, maar de vraag naar 15.000 euro gaat ons te ver!!!

Bijvoorbaat dank..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: do 27 apr 2006 11:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp dat er een betalingsregeling is overeengekomen. Dit staat mogelijk aan rechtsverwerking in de weg. Enige jaren? Hoeveel jaar? Verjaring? De betalingsregeling is in beginsel van kracht. Mocht de ex het hier niet mee eens zijn dan zal daar over gesproken moeten worden. Eens kijken wat de rechter meent rechtens juist te zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 27 apr 2006 16:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Ik begrijp dat er een betalingsregeling is overeengekomen. Dit staat mogelijk aan rechtsverwerking in de weg.

Bedoel je dat rechtsverwerking mogelijk in de weg staat aan toewijzing van de nieuwe vordering?

Ik heb het idee dat er een betalingsregeling is, die van jaarlijkse indexering uitgaat. Het punt is dat die indexering niet heeft plaatsgehad, en dat daar nu opeens over geklaagd wordt.

Er lijkt me geen sprake van rechtsverwerking alleen omdat er niet eerder om indexatie gevraagd is. Voor het "verjaren" van zo'n aanspraak hebben we immers al de verjaringsregeling. Voor rechtsverwerking is m.i. meer nodig dan enkel zwijgen. Anders zou rechtsverwerking een wel heel machtig wapen zijn en zijn verjaringstermijnen niet meer nodig.

Het zou wel kunnen dat de alimentatieregeling iets nader specificeert over hoe de indexatie tot stand komt (automatisch volgens de gegevens van het CBS of in onderling overleg?).

Ik neem aan dat de verjaringstermijn ook in een geval als dit 5 jaar is. Dan hoeft het te weinig betaalde over de periode daarvoor dus niet meer betaald te worden. Of de jaarlijkse indexering over die periode wel moet worden doorberekend is wat lastiger, ik denk het eigenlijk wel, maar misschien zegt de alimentatieregeling hier iets over, en ik zou het in ieder geval aanvechten.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: do 27 apr 2006 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mee eens. Ook een niet doen kan vertrouwen wekken, Nu er echter een betalingsregeling is, kan dit niet meer als uitgangspunt dienen voor wat betreft de ene variant van rechtsverwerking. De andere lijkt me al helemaal kansloos.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: do 27 apr 2006 17:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een indexering zal enkele procenten per jaar zijn. Het lijkt me sterk dat dat op kan lopen tot € 15.000,--.
Heeft de wederpartij hier nog een goede onderbouwing van gegeven?
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 27 apr 2006 18:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zat ik me ook al af te vragen. 12 x 90 is Eur 1080 voor een jaar, dus eh ..... waar bestaat die claim eigenlijk uit?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 27 apr 2006 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De advocaat moet ook eten Wink
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 27 apr 2006 23:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, die heeft dan zeker enorme honger .... poeh ...
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 03 mei 2006 1:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik twijfel nu aan mijn eerdere reactie dat van rechtsverwerking geen sprake kan zijn.

Mijn oog viel vandaag op art 6:89 BW. De schuldeiser moet binnen een bekwame tijd nadat hij/zij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijze had moeten ontdekken, bij de schuldenaar protesteren.

Dat geen indexering heeft plaatsgevonden had de ex redelijkerwijze al een paar jaar geleden moeten ontdekken, zou je zeggen. Bekwame tijd lijkt iets van 6 weken te zijn.

Helemaal lekker zit me dit niet. Dit lijkt wel erg vaak van toepassing te zijn. Misschien weet iemand hier meer van?

Komt deze zaak voor de rechter, dan lijkt me een beroep op deze bepaling in ieder geval de moeite waard!

Aanvulling: ik denk nu dat 6:89 BW toch niet op dit soort gevallen ziet. Ik lees namelijk
Quote:
Veel rechterlijke uitspraken illustreren, dat in ons recht niet een algemene regel bestaat dat een vorderingsrecht vervalt indien het niet met voortvarendheid geldend wordt gemaakt. Het enkele tijdsverloop is niet voldoende voor rechtsverwerking. De verjaringstermijnen tonen aan dat dat niet zo is.

Dit sluit goed aan bij mijn eerdere reactie. Art 6:89 BW is vermoedelijk van toepassing wanneer de schuldenaar er geen idee van hoefde te hebben dat hij niet goed nakwam.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ilona40

Ilona40

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: do 04 mei 2006 21:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lieve mensen,

Bedankt voor het reageren...We hebben 1 troef in handen en dat is een overeenkomst nummer 2 na de uitspraak van de rechter mbt de hoogte van de allimentatie, welke is ondertekend door beide partijen bij de advokaat. De hoogte van de allimentatie is toen gedaald naar een aanvaardbare hoogte. Deze overeenkomst ligt dus vast. Mijn ega zijn ex zegt dat deze overeenkomst nooit gemaakt is, maar wij hebben die toch echt in handen. Nou groeien de kansen dus dat mevrouw het echt bij het verkeerde eind heeft. Tevens vallen wij over het feit dat ze nu met zo'n geintje komt terwijl mijn man jaren lang geen last van haar heeft gehad.

Dan rijst bij mij nu een vraag: Als dit gedoe ten einde is, kunnen wij de gemaakte kosten voor het inzetten van een advokaat, bij haar verhalen???Uiteraard hebben wij een advokaat moeten inschakelen daar mevrouw niet voor commentaar beschikbaar is en zich op dit moment verstopt. (niet reageren op telefoontjes en de deur dicht laten)
_________________
Zero tolerance
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 04 mei 2006 22:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ilona40 schreef:
Dan rijst bij mij nu een vraag: Als dit gedoe ten einde is, kunnen wij de gemaakte kosten voor het inzetten van een advokaat, bij haar verhalen???

Haar verzoek om verhoging van de alimentatie lijkt me geen onrechtmatige daad, ook al heeft ze misschien geen gelijk. Dus mijn antwoord is nee, die kosten kun je niet verhalen.

Als het tot een rechtzaak zou komen en ze krijgt ongelijk, dan zal ze wel in de kosten worden veroordeeld. Maar dat bedrag zal alleen gelden ter vergoeding van de kosten die je voor de procesvoering hebt gemaakt, dus ook niet van deze kosten vooraf. Bovendien zal het bedrag niet eens de werkelijke proceskosten dekken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ilona40

Ilona40

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: vr 05 mei 2006 11:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ilona40 schreef:
Dan rijst bij mij nu een vraag: Als dit gedoe ten einde is, kunnen wij de gemaakte kosten voor het inzetten van een advokaat, bij haar verhalen???

Haar verzoek om verhoging van de alimentatie lijkt me geen onrechtmatige daad, ook al heeft ze misschien geen gelijk. Dus mijn antwoord is nee, die kosten kun je niet verhalen.

Als het tot een rechtzaak zou komen en ze krijgt ongelijk, dan zal ze wel in de kosten worden veroordeeld. Maar dat bedrag zal alleen gelden ter vergoeding van de kosten die je voor de procesvoering hebt gemaakt, dus ook niet van deze kosten vooraf. Bovendien zal het bedrag niet eens de werkelijke proceskosten dekken.


Bedankt voor je antwoord, het burgelijk wetboek ligt me niet zo...strafrecht wel... Wink

Mijn ega is door jullie antwoorden ook een beetje gerust gesteld...

Toppie....!!

Ik laat de vorderingen middels dit forum wel weten, ter lering en vermaak zeg maar....
_________________
Zero tolerance
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ilona40

Ilona40

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: vr 12 mei 2006 16:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We staan er goed voor, de "oude"advokaat is getraceerd en wordt mogelijk als getuige gehoord. Maar dat kan 2 kanten op...of ze doet een beroep op haar beroepsgeheim of ze gaat praten...

Tevens wil de ex nu een aangifte doen wegens "bedreiging"hetgeen natuurlijk volstrekt belachelijk is. Mijn ega en ik werken bij de politie en zien de meerwaarde niet in van een mogelijke bedreiging. Wel hebben we gepoogd de ex te benaderen tot een overeenkomst in overleg met onze advokaat. Ik ben van mening dat de ex wel degelijk weet dat ze niet goed bezig is, maar vind het wel een vreemde zaak dat de advokaat daar in mee gaat...die zal toch beter moeten weten lijkt me...maar ik zie die aangifte met genoegen tegenmoet hetgeen ons alleen maar een betere positie geeft...De ex van mijn ega verstopt zich nu daar ze bang is, ze kent de waarheid.....maar goed, ik vertrouw in de advokaatuur....

wordt vervolgd..
_________________
Zero tolerance
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: vr 12 mei 2006 22:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik me eigenlijk afvraag is waarom je ega niet betaald heeft. Enerzijds is er wel de ex die er nu pas over klaagt. Anderzijds is je ega ook tot betalen verplicht. Lijkt me. Mes snijdt aan twee kanten zeg maar.
_________________
*blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*

www.galathilion.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 13 mei 2006 0:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hanifa schreef:
Wat ik me eigenlijk afvraag is waarom je ega niet betaald heeft. Enerzijds is er wel de ex die er nu pas over klaagt. Anderzijds is je ega ook tot betalen verplicht. Lijkt me. Mes snijdt aan twee kanten zeg maar.

Betaald is er wel, maar niet geïndexeerd. Ik zou ook niet om huurverhoging vragen als de huisbaas er niet zelf over begint Wink.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds