Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 21:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

eigen regels op je eigendom, mag dat en waar staat dat ??
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
royston



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 21


BerichtGeplaatst: za 16 feb 2013 17:43    Onderwerp: eigen regels op je eigendom, mag dat en waar staat dat ?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hi,
I was hoping for someone to point me to an article or a piece of law that gives a person or an institution the right to come up with a set of rules that other persons must abide to if they want access to your private property or business.
Example: a security officer in a bank asking a customer to put his cellphone away and not to use it while inside the bank.
does the officer act according to the laws (which article )or is he acting against the law(which article )

Thank u in advance. (answers can be in dutch )
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: za 16 feb 2013 18:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als u bij iemand anders op zijn prive terrein wil verblijven heeft u zich aan de regels te houden die daar gelden.
U kiest er zelf voor om daar te zijn.
Wilt u zich niet aan de regels houden dan heeft u dus de keuze om ergens anders heen te gaan.

Daar is geen wet voor, dat zijn huisregels.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 17 feb 2013 2:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iets in eigendom hebben betekent dat een ander slechts met jouw toestemming ervan gebruik mag maken. Aan die toestemming kun je voorwaarden verbinden in de vorm van huisregels, en die toestemming kun je ook intrekken. Houdt de ander zich niet aan die regels, dan maakt hij zonder toestemming gebruik van jouw eigendom.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1100


BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2013 20:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toepasselijk artikel: art. 5:1 lid 1 BW "Eigendom is het meest omvattende recht dat een persoon op een zaak kan hebben." Zie ook lid 2.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
royston



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 21


BerichtGeplaatst: di 19 feb 2013 3:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thank u guys Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013 14:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind dit een beetje te kort door de bocht.
Huisregels ...

1. In het gehuurde mag u alcohol stoken tot maximaal 300L/maand
2. In dit dit etablissement worden geen Nederlanders toegelaten
3. U mag in dit gebouw geen krant lezen
4. U mag in dit gebouw niet bellen
5. U mag in dit gebouw geen mensen slaan

1. Volgens mij is dit in strijd met wetgeving
2. Volgens mij is dit in strijd met wetgeving
3.Volgens mij in strijd met vrije nieuwsgaring
4. Volgens mij in strijd met 8 EVRM
5. Volgt nationale wetgeving

Volgens mij dienen de huisregels de nationale wetgeving en internationaal, een ieder verbindend, verdragsrecht te respecteren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013 18:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag hier was waar de eigenaar de bevoegdheid aan ontleent om überhaupt huisregels op te stellen. Die vraag is volledig en correct beantwoord.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013 18:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De vraag hier was waar de eigenaar de bevoegdheid aan ontleent om überhaupt huisregels op te stellen. Die vraag is volledig en correct beantwoord.


Ik lees toch heel duidelijk ook
Quote:
must abide to
en ik meen als de huisregels in strijd zijn met wetgeving of een ieder verbindend verdragsrecht dat je je niet hoeft te houden aan deze huisregels.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013 19:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik zeg dat partijen bij een overeenkomst zich aan de overeenkomst moeten houden, dan kom jij natuurlijk met het voorbeeld dat de overeenkomst betrekking heeft op de verkoop van het eerstgeboren kind van één beider partijen.

Weet je hoe nuttig dat soort "kanttekeningen" zijn?

Wat betreft het soort huisregels waar TS naar vroeg: daar hoef je je NOOIT aan te houden! De eigenaar kan je dan echter sommeren je van zijn eigendom te verwijderen en verwijderd te houden. Dat kan de eigenaar trouwens sowieso doen. Als iemand mij om wat voor reden dan ook niet aanstaat, dan hoef ik hem of haar niet in mijn huis te dulden. (Ja, de poltiie die je 's ochtends om 5 uur met een arrestatiebevel van je bed komt lichten vormt weer een uitzondering................).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013 20:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Als ik zeg dat partijen bij een overeenkomst zich aan de overeenkomst moeten houden, dan kom jij natuurlijk met het voorbeeld dat de overeenkomst betrekking heeft op de verkoop van het eerstgeboren kind van één beider partijen.

Weet je hoe nuttig dat soort "kanttekeningen" zijn?

Wat betreft het soort huisregels waar TS naar vroeg: daar hoef je je NOOIT aan te houden! De eigenaar kan je dan echter sommeren je van zijn eigendom te verwijderen en verwijderd te houden. Dat kan de eigenaar trouwens sowieso doen. Als iemand mij om wat voor reden dan ook niet aanstaat, dan hoef ik hem of haar niet in mijn huis te dulden. (Ja, de poltiie die je 's ochtends om 5 uur met een arrestatiebevel van je bed komt lichten vormt weer een uitzondering................).


Beste BF, je legt mij woorden in de mond die ik NIET gezegd heb dit is ongewenst in een discussie. En dan ga je zelf je eigen fantasieën onderwerpen aan jouw beoordeling. Ik vind dit van weinig toegevoegde waarde.

Jouw huis staat in geen vergelijking met een openbaar toegankelijk gebouw (bank gebouw), dus in deze discussie is je vb. over je huis in het geheel niet relevant.

In o.a. Breda is er een mobiel discriminatie-team (geweest, ik weet niet of het nog bestaat) die je op kan roepen als je op onduidelijke gronden wordt geweigerd bij een horeca etablissement. Uit de berichten van onze kinderen begreep ik dat deze teams ter plaatse een gesprek met de portier aangingen op welke grond de beller werd geweigerd. Vaak leidde dat dat de klagende beller wel werd toegelaten.

Tijdens mijn vorige reactie neigde ik wel naar de gedachte dat de eigenaar wel iedereen met geweld uit zijn gebouw kan zetten, echter als dat op basis van onwettige huisregels zijn, dat je dan toegang bij de rechter kan eisen.

Aan de andere kant wil ik wel eens zien wat de politie doet (indien ze opgeroepen worden) om iemand uit een openbaar toegankelijk gebouw te zetten, dit omdat de eigenaar op grond van de huisregels "een etnische mevrouw met geloof A" uit het gebouw wenst verwijderd te hebben.

Ik blijf van mening dat de huisregels zich dienen te verhouden met geldende wetgeving en verdragsrecht.

Boek 5 artikel 1 lid 2
Quote:

2.
Het staat de eigenaar met uitsluiting van een ieder vrij van de zaak gebruik te maken, mits dit gebruik niet strijdt met rechten van anderen en de op wettelijke voorschriften en regels van ongeschreven recht gegronde beperkingen daarbij in acht worden genomen.


Als de eigenaar van de zaak (bankgebouw) gebruik wenst te maken dan dient wettelijke voorschriften in acht te worden genomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
royston



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 21


BerichtGeplaatst: do 28 feb 2013 5:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Paul has given this tread a whole new dimension and view angle.
i opened this tread out of concern for the very same set of points that paul is
referring to.

Hoe ver mag je gaan met je eigen huisregels? als je huisregel in strijd is met de wet , mag de desbetreffende person je huisregel aan de kant zetten ?
b.v : je mag geen pet in een gebouw dragen , en ook geen zonnebrillen , je mag niet bellen of texten, je mag je telefoon niet in je hand hebben. volgens mij zijn deze regels niet in strijd met de wet of wetten die bestaan.

maar aan de andere kant kan een huisregel ook geen vrouwen met een BH aan binnen een gebouw toelaten. is dat mogelijk?

hoe is een maken en toepassen van huisregels binnen de wet geregeld.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 28 feb 2013 11:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

royston schreef:
maar aan de andere kant kan een huisregel ook geen vrouwen met een BH aan binnen een gebouw toelaten. is dat mogelijk?

In principe kan dat allemaal. Ik kan voor mijn huis bijv. de regel stellen dat personen met geitenwollen sokken niet binnen mogen. Ook zo'n BH-regel is mogelijk.

Zodra het gaat om een organisatie met een bepaalde publieke functie wordt het anders. Dan gaan dingen als het verbod op discriminatie op huidskleur e.d. spelen.

Een winkel mag m.i. best personen met geitenwollen sokken de toegang weigeren. Waarom een winkel dat zou doen, is een heel andere vraag. Waarom zou een winkel:
- de kring van potentiële klanten beperken;
- allerlei onaangenaamheden uitlokken bij de handhaving van de regel;
- op deze manier smeken om negatieve aandacht van de media.
In de praktijk kom je zo'n regel dan ook niet tegen.

Een winkel die zo'n BH-regel instelt zal zich al snel schuldig maken aan discriminatie op basis van geslacht, en dat is verboden.

Punt is: we leven in een vrij land. In beginsel mag je zelf bepalen hoe je met je eigendom omgaat. Ieder ander mag zelf bepalen of hij of zij instemt met de voorwaarden die jij stelt. Je kunt ook doorlopen naar de volgende winkel of het volgende café.


Voordat we nu helemaal verdwaald raken in hypothetische voorbeelden: om wat voor huisregel in welk gebouw gaat het jou concreet?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
royston



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 21


BerichtGeplaatst: do 28 feb 2013 15:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het gebouw is een bank en de huisregels zijn als volg
1: je mag geen pet en geen zonnebrillen binnen de bank dragen.
2: je mag je cellphone voor geen enkele doel binnen de bank gebruiken.
3: je mag geen tablet , kindle , ipad enz enz binnen de bank gebruiken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: do 28 feb 2013 16:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

royston schreef:
het gebouw is een bank en de huisregels zijn als volg
1: je mag geen pet en geen zonnebrillen binnen de bank dragen.
2: je mag je cellphone voor geen enkele doel binnen de bank gebruiken.
3: je mag geen tablet , kindle , ipad enz enz binnen de bank gebruiken.


Het bankgebouw is een openbaar toegankelijk gebouw en zoals ik al aangaf zal de bank zich dienen te houden aan de Nederlandse wetgeving en rechten die je als mens hebt. Ook de rechten die volgen uit het EVRM, de IVBPR.

Het dragen van gezichtsbedenkende attributen zijn niet verboden en je hebt het recht om te communiceren.

Ik zou als eerst de medewerker wijzen op het openbare karakter van het bankgebouw en de plichten die hieruit volgen. (zie boven aangehaald Boek 5 artikel 1 lid 2) Mogelijk wil je liever overleggen met een leidinggevende van het bankgebouw, die bevoegd is om besluiten te nemen ipv met een "bewaker" die opdrachten moet uitvoeren.

De bank zal dan waarschijnlijk aankomen met ja maar als je een zonnebril of pet draagt en aan het telefoneren bent, kunt u wel een bank overval aan het voorbereiden zijn en daarom is het verboden. Maar deze redenatie/maatregel is niet proportioneel, deze zou wel proportioneel zijn als je ook nog met een pistool of mes in de bank verdacht aan het rondsluipen bent. (maar het wapenverbod is al geregeld in de Nederlandse wetgeving)

Ik zou de leiding gevende er op wijzen dat de maatregel niet proportioneel is en je niet gecriminaliseerd wenst te worden als klant van deze bank. (mogen de bankmedewerkers ook niet bellen, worden gesluierde mensen geweigerd, hoe vaak is de bank door een bellend mens overvallen)

Uiteindelijk zal de leidinggevende een besluit moeten nemen, hij gaat akkoord met je argumenten of laat je verwijderen.
Dan zal je naar de rechter moeten om de huisregels te laten toetsen en om toegang te eisen met pet, bril of bellend.

Maar pfff dat gaat wel wat tijd en geld kosten en je moet afwegen of je dat wel waard is.


Laatst aangepast door @Paul op do 28 feb 2013 17:17, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: do 28 feb 2013 17:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Punt is: we leven in een vrij land. In beginsel mag je zelf bepalen hoe je met je eigendom omgaat. Ieder ander mag zelf bepalen of hij of zij instemt met de voorwaarden die jij stelt. Je kunt ook doorlopen naar de volgende winkel of het volgende café.


Ik vind dit een dooddoener, we leven helemaal niet in een vrij land. Nederland heeft een machtsstructuur waarvoor geen enkele Nederlander heeft gekozen, het is een opgelegd systeem. Ik weet wel dat geleerd wordt dat deze democratie hetzelfde is als vrijheid, echter dat is onzin. Nederland is geen democratie maar kent een partijstelsel, je mag 1x in de vier jaar op een partij stemmen en daarna beoordeelt de koningin welke partijen een regering mogen vormen. Democratie betekend het volk regeert en dat is hier zeker NIET het geval.

Maar terug on topic, dit systeem heeft bepaald dat openbaar toegankelijke gebouwen zich hebben te houden aan geldende wetgeving. Dat geef je zelf ook al aan als het om vrouwen en BH's gaat en daarom gaat het ook op voor andere rechten zoals het dragen van kleding en of communicatie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds