WW werk en aanvulling uitzendbureau
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: WW werk en aanvulling uitzendbureau Auteur: paultjuh1980 BerichtGeplaatst: za 06 okt 2012 13:56
    —
Hallo,

Afgelopen weken had ik minder uren op mijn werk en daardoor moest ik een aanvullende WW uitkering hebben maar ik haal meer uren uit mijn werk dan uit de WW uitkering

Nu ben ik de komende 4 maanden uit de roulatie omdat ik een operatie ga krijgen. Nu weet ik dat je de eerste 13 weken geen ziektewet uitkering krijg als je ziek wordt terwijl je in de WW zit.

Mijn vragen:
1. Krijg je dan ook geen arbeidskorting gedurende die 13 weken?

2. Het uitzendbureau dient het loon aan te vullen tot 90 procent en dit baseren ze op het dagloon van de ZW uitkering maar die krijg ik pas na 13 weken. Moet het uitzendbureau wel aanvullen of hebben zij geluk dat ik toevallig in de WW zit? Zit overigens in Fase 1/2.

Alvast bedankt voor het antwoord.

#2:  Auteur: marja.verstralen BerichtGeplaatst: wo 10 okt 2012 10:16
    —
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Ik begrijp uit uw verhaal dat u, voordat u ziek wordt, deels werkt en deels in de WW zit.

Antwoord op vraag 1:
Voor het deel dat u recht heeft op WW, heeft u geen recht op heffingskorting, zo begrijp ik van internet (dit is een fiscale vraag). Zie bijvoorbeeld http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-actueel/nieuws/nieuws/830/geen-recht-op-arbeidskorting-bij-ww .

Antwoord op vraag 2:
Inderdaad de eerste dertien weken van ziekte heeft u geen recht op een ziektewetuitkering (art. 29 lid 2 onder d onder 1 Ziektewet). U heeft gedurende die dertien weken nog recht op WW-uitkering (art. 20 lid 6 Werkloosheidswet). Voor het deel dat u nog werkte, komt u wel meteen in de Ziektewet (art. 33 lid 2 ABU CAO).
Ik begrijp uit art. 33 lid 2 van de ABU CAO dat het uitzendbureau de eerste 52 weken van ziekte de ziektewetuitkering aanvult tot 91% van het loon. Omdat dit gekoppeld is aan de ziektewetuitkering, denk ik dat u daar, zolang u WW-uitkering, geen recht heeft op deze aanvulling. Voor het deel dat u nog werkte en dat u direct in de Ziektewet komt, heeft u wel recht op deze aanvulling.

Ik hoop u zo enigszins verder geholpen te hebben.

Met vriendelijke groet,

Marja

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl