Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 19:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

alimentatie 22 jarig kind
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sandra1978



Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 44


BerichtGeplaatst: do 22 mrt 2012 23:11    Onderwerp: alimentatie 22 jarig kind Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Kan iemand me misschien aan informatie helpen?

De zoon van mijn man is 22 jaar. (afgelopen januari geworden) Tot nov. vorig jaar heeft mijn man vrijwillig bijgedragen aan de ziektekosten. Alimentatie is nooit om verzocht, er ligt geen gerechterlijke uitspraak laat staan een convenant waarin een langere voortgezette onderhoudsplicht is afgesproken. Nu heeft deze zoon een advocaat ingeschakeld om een de bijdrage welke duo berekend af te dwingen. Betaald mijn man niet wil de advocaat een rechtszaak aanspannen. Ons inziens is hiervoor geen grond; sowieso houd deze berekening al geen rekening met overige lasten, maar daarnaast is de voortgezette onderhoudsplicht gestopt op het 21ste levensjaar. Zoon heeft geen lening en zou deze nog af kunnen sluiten en heeft inkomen vanuit een bijbaan. (levert een loonstrook aan met een salaris van 179,50 maar eveneens staat er vermeld dat hij ruim 8000 totaal heeft verdiend)

Weet iemand of zo'n rechtszaak kans van slagen heeft?
Aangezien er geen contact is willen we ook niet betalen, hij is immers niet meer jongmeerderjarig en bij ons weten is de stelling nog steeds, wie kan studeren kan ook werken en dus is er geen sprake van behoefte zoals bedoeld in (ik meen) artikel 329 Aangezien er nooit eerder een verzoek is ingediend, deze zoon al 3 jaar gestudeerd heeft en het laatste jaar ingaat lijkt het verzoek ons ook niet redelijk.

Daarnaast heeft hij reeds een afgerond MBO opleiding welke is bekostigd door mijn man destijds. Het is dus niet zo dat hij nooit geen kans heeft gehad om te studeren.

Kan iemand ons helpen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: vr 06 apr 2012 14:11    Onderwerp: Re: alimentatie 22 jarig kind Reageer met quote Naar onder Naar boven

sandra1978 schreef:
Hallo,
Kan iemand me misschien aan informatie helpen?

De zoon van mijn man is 22 jaar. (afgelopen januari geworden) Tot nov. vorig jaar heeft mijn man vrijwillig bijgedragen aan de ziektekosten. Alimentatie is nooit om verzocht, er ligt geen gerechterlijke uitspraak laat staan een convenant waarin een langere voortgezette onderhoudsplicht is afgesproken. Nu heeft deze zoon een advocaat ingeschakeld om een de bijdrage welke duo berekend af te dwingen. Betaald mijn man niet wil de advocaat een rechtszaak aanspannen. Ons inziens is hiervoor geen grond; sowieso houd deze berekening al geen rekening met overige lasten, maar daarnaast is de voortgezette onderhoudsplicht gestopt op het 21ste levensjaar. Zoon heeft geen lening en zou deze nog af kunnen sluiten en heeft inkomen vanuit een bijbaan. (levert een loonstrook aan met een salaris van 179,50 maar eveneens staat er vermeld dat hij ruim 8000 totaal heeft verdiend)

Weet iemand of zo'n rechtszaak kans van slagen heeft?
Aangezien er geen contact is willen we ook niet betalen, hij is immers niet meer jongmeerderjarig en bij ons weten is de stelling nog steeds, wie kan studeren kan ook werken en dus is er geen sprake van behoefte zoals bedoeld in (ik meen) artikel 329 Aangezien er nooit eerder een verzoek is ingediend, deze zoon al 3 jaar gestudeerd heeft en het laatste jaar ingaat lijkt het verzoek ons ook niet redelijk.

Daarnaast heeft hij reeds een afgerond MBO opleiding welke is bekostigd door mijn man destijds. Het is dus niet zo dat hij nooit geen kans heeft gehad om te studeren.

Kan iemand ons helpen?


Altijd fijn als mensen je wel weten te vinden voor de rekening, maar niet voor het onderhouden van contact op andere vlakken.

Voor zover van toepassing, alimentatie loopt tot de leeftijd van 18 jaar van het kind, daarna geldt geen alimentatie meer, maar wel een voortgezette onderhoudsplicht; zaken als stufi kunnen aan die verplichting vermindering aanbrengen.
Zie ook: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/wie-hebben-een-onderhoudsplicht.html

De zoon kan ontkoppeling (op grond van weigering van de ouder(s) om bij te dragen) van het inkomen van zijn ouder(s) vragen en daarmee bij DUO een hogere stufi/lening krijgen, voor zover hij daar recht op heeft. Verder heeft hij m.i. vanaf het moment dat hij 21 is geworden nergens meer recht op; ten hoogste tot die leeftijd zijn ouders onderhoudsplichtig.

Ik zou 'm een goeie schop onder z'n kont geven en zeggen dat hij maar gewoon meer moet gaan werken als hij zo nodig wil studeren. Dat die advocaat vanalles wil kan mooi wezen, maar die kan ook niet een zaak aanspannen die kansloos is. Gelet op de thans bekende feiten en omstandigheden is er m.i. geen reden om te vermoeden dat hij enige kans maakt. Overigens moet je zeker niet onder de indruk zijn van eventuele 'dreigementen' van de advocaat via die zoon gebracht, als er werkelijk grond is dan verneem je dat wel in een brief van die advocaat met onderbouwing.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sandra1978



Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 44


BerichtGeplaatst: vr 06 apr 2012 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt voor de reactie!
We hebben de advocaat ook gevraagd op welke grond dan wel? Maar die geeft aan dat het niet meer dan redelijk is gezien mijn man ook tot nov. vorig jaar de ziektekosten heeft betaald.
Overigens hebben we de advocaat wel laten weten dat mocht hij een zaak door willen zetten we zullen proberen de kosten op stiefzoon te verhalen inderdaad vanwege het ontbreken van juridische gronden. de advocaat stelt, je wist dat de studie nog voort zou duren na het 21ste jaar... ja dus? mijn man heeft niet gezegd te zullen blijven betalen.

Wel prettig om eens te lezen dat zoon een schop onder de kont moet hebben. Wij horen veelal; het is je kind en alimentatie is geen kijkgeld je hebt zorgplicht en meer van dat soort. Of dat mijn man maar contact had moeten zoeken om te betalen... Die heeft contact gezocht voor het contact hebben op zich, maar daar wordt nooit op gereageerd. Dan zijn we niet zo dat we zeggen; goed we zien je nooit maar wil je misschien nog geld want dan betalen we wel.....
En geloof me, ik vind alimentatie ook geen kijkgeld en zeker in geval van minderjarigheid niet, maar deze zoon is niet eens meer jong meerderjarig maar 22... Niet gehandicapt dus niet behoeftig, dus dan houdt het volgens mij op. Maar ja het hangt je wel weer boven het hoofd. Advocaat heeft al gezegd naar de rechter te stappen, weet nog steeds niet op welke grond anders dan dat hij het redelijk vind, maar het hangt je wel weer boven het hoofd.....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
TP



Leeftijd: 65
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 120


BerichtGeplaatst: vr 06 apr 2012 15:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="sandra1978Wel prettig om eens te lezen dat zoon een schop onder de kont moet hebben. .[/quote]

en een flinke schop ook. Gewoon Stufi aanvragen zoals Dunno aangeeft en zijn handjes laten wapperen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sandra1978



Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 44


BerichtGeplaatst: vr 06 apr 2012 15:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eens, maar ja hij heeft een advocaat van onvermogen en wij moeten de volle mep betalen, ook voor zinloze rechtzaken.... Daarnaast woont mijn stiefdochter bij ons waarvoor we geen alimentatie krijgen, betaald mijn man voor zijn middelste zoon die 20 is, hebben we samen een zoontje van 6 maanden en heb ik een dochter waarvoor ik wel alimentatie krijg maar waarvoor ook mijn man deels verantwoordelijk is omdat we getrouwd zijn. bij die advocaat is de draagkracht van mijn man bekend en die houd wel op met 3 kinderen in ons huishouden en 1 waarvoor alimentatie betaald wordt....

En werken vind ik niet erg, maar daar wil ik zelf graag ook wel wat lol van hebben en niet enkel voor stiefkinderen meebetalen die we nooit zien. ben daar gek, mijn kids naar de opvang brengen en hun niks doen.
Die schop onder de kont zal geen nut meer hebben, maar goed door wat hij nu allemaal doet is mijn man er ook klaar mee. klinkt hard, maar soms gebeurd er teveel en zijn kinderen niet altijd de onschuldige partij waarvoor ze vaak gehouden worden....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
TP



Leeftijd: 65
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 120


BerichtGeplaatst: vr 06 apr 2012 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sandra1978 schreef:
Eens, maar ja hij heeft een advocaat van onvermogen en wij moeten de volle mep betalen, ook voor zinloze rechtzaken.... ...


Die advocaat een korte maar stevige brief schrijven dan komen die vanzelf stil. Ze zoeken ook maar werk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sandra1978



Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 44


BerichtGeplaatst: vr 06 apr 2012 15:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weet ie allemaal al hebben we al benoemd evenals alle gronden waarom wij van mening zijn dat we niet hoeven betalen....
Maar... we kennen deze advocaat uit eerdere zaken en sorry dat ik het zeg, maar hij heeft geen enkele brief gestuurd zonder spelfouten erin of die op feitelijkheden juist is.
Zo zegt hij in zijn laatste brief dat hij onze brief van 11 febr. met zijn client heeft besproken.... dat kan niet want zijn brief dateert van 11 febr. wij hebben pas eind febr. gereageerd...

Hij zegt stukken bij te voegen, maar vergeet dat...
Heeft geboorte data verkeerd van de kinderen evenals de namen verkeerd gespeld....
Dus sja... overweeg eerder ook een klacht tegen die advocaat in te dienen, maar weet niet of dat op die gronden kan. hij handelt immers ook maar in opdracht van zijn client, al denk ik dat hij in dit geval had moeten advisseren e.e.a. niet door te zetten....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
TP



Leeftijd: 65
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 120


BerichtGeplaatst: vr 06 apr 2012 17:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sandra1978 schreef:

Hij zegt stukken bij te voegen, maar vergeet dat...
Heeft geboorte data verkeerd van de kinderen evenals de namen verkeerd gespeld....
Dus sja... overweeg eerder ook een klacht tegen die advocaat in te dienen, maar weet niet of dat op die gronden kan. hij handelt immers ook maar in opdracht van zijn client, al denk ik dat hij in dit geval had moeten advisseren e.e.a. niet door te zetten....


Hoe meer argumenten ie gebruikt hoe zwakker het betoog is. En vergelijk met andere kinderen is onzin. Je hebt wettelijk een punt of niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: vr 06 apr 2012 19:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je denkt dat de advocaat niet zorgvuldig handelt kun je ook hier eens kijken of dat werkelijk zo is (en zo nodig een klacht indienen):
http://www.advocatenorde.nl/616/consumenten/regels-voor-advocaten.html

Verder is het aanvankelijk meebetalen aan een studie geen verbintenis om alle kosten te betalen die daarmee gemoeid zijn. Ik ga er vanuit dat jullie geen geschreven contract hebben overeengekomen dat stipuleert dat jullie zijn studie en evt. overige kosten zullen blijven dragen nadat hij 21 jaar is geworden. Als hij meent dat dat mondeling wel overeengekomen zou zijn, laat hem dat maar bewijzen (en dat is nagenoeg onmogelijk normaliter).

Verder, de overheid gaat ervan uit dat de student een deel zelf verdient, zijn ouders bijdragen en de overheid een deel betaalt. Maar als de ouders niet (hoeven te) betalen, dan gaat de overheid niet zomaar meer betalen en zal de student zelf moeten bijverdienen. Ontkoppeling van het inkomen van de ouders is een vorm van een hardheidsclausule die misschien voor hem een uitkomst biedt, maar dan nog zal het niet voldoende zijn om van te leven waarschijnlijk.

Zoals gezegd gewoon een schop onder z'n kont geven en 'm 't verder zelf uit laten zoeken. Principieel zou ik 'm overigens al geen volledige ondersteuning geven ook al zou hij wel recht op ondersteuning hebben, al is het maar omdat hij zelf al niet de moeite neemt om contact te onderhouden en de familiebanden aan te halen. Genoeg manieren om dwars te liggen door bijvoorbeeld een bijdrage van EUR 50,00 per maand al als een ouderlijke bijdrage te benoemen, of toezeggen dat je zijn nettoloon uit eigen arbeid zult verdubbelen op basis van een loonstrookje; nergens staat namelijk dat je 100% van de kosten moet dekken en het kind zelf op z'n luie derrière kan blijven zitten.

sandra1978 schreef:
bedankt voor de reactie!
We hebben de advocaat ook gevraagd op welke grond dan wel? Maar die geeft aan dat het niet meer dan redelijk is gezien mijn man ook tot nov. vorig jaar de ziektekosten heeft betaald.

Een eenmalige gift is geen overeenkomst. Een beroep op redelijkheid komt ook verder erg zwak over, kennelijk zijn geen andere gronden voorhanden die wel enig gewicht in de schaal brengen.

Quote:

Overigens hebben we de advocaat wel laten weten dat mocht hij een zaak door willen zetten we zullen proberen de kosten op stiefzoon te verhalen inderdaad vanwege het ontbreken van juridische gronden. de advocaat stelt, je wist dat de studie nog voort zou duren na het 21ste jaar... ja dus? mijn man heeft niet gezegd te zullen blijven betalen.

Inderdaad. En niet zeggen dat je zult proberen. Stellen dat je zult doen, aangevuld met dat je met vertrouwen de dagvaarding tegemoet ziet als ze denken een punt te hebben.

Die komt er m.i. niet, althans niet op basis van wat je ons hebt verteld; dan ben je ook van het gezeur af. En verder ook niet meer privé contact met dat jong hebben, op wiens initiatief dan ook. Immers moet hij nu, per zijn keuze, via zijn advocaat praten. En die blijft dat heus niet doen als die eenmaal doorkrijgt dat er niets te halen valt.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sandra1978



Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 44


BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 9:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties.

We hebben idd de advocaat laten weten dat we de kosten op stief willen verhalen, sja dat zullen we ook proberen als er een zaak van komt, maar of dat wordt toegekend weten we natuurlijk niet op voorhand.

Contact met zoon zelf zoeken doen we niet. Voor mijn man, hoe trioest ook, ook een gepasseerd station door heel die opstelling.

Betalen doen we sowieso niets, er staat niets op papier en van zijn 18de tot zijn 21ste heeft mijn man alle ziektekosten betaald, in die periode hebben we hem misschien 5 keer gezien, kwam hij niet met vaderdag, niet op verjaardag van mijn man en meer van dat soort zaken. Altijd smoesjes die natuurlijk niets te maken hadden met vader, maar druk met werk! (en dat deed ie volgens advocaat niet veel!!!!)

Nou ja we wachten maar weer af, ga er niet vanuit dat stief deze zaak zal winnen. Alleen jammer dat hij een advocaat heeft die meent van wel. Zal je zien dat de middelste na zijn 21ste ook nog eens aan komt zeuren (overigens betalen we daar wel alimentatie voor) of dat man's ex nog eens komt zeuren om partneralimentatie (zijn nooit getrouwd geweest dus ook geen grond) Het lijkt er meer op dat vanuit die hoek gewoon getreiter plaatsvind, grond of niet. En je weet gewoon niet wat er nu weer op je afkomt....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sandra1978



Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 44


BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2012 16:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laatste update is dat stiefzoon zijn verzoek blijft vasthouden, maar... al wel 70,- in mindering brengt op hetgeen hij eerst verzocht. Advocaat zal naar de rechtbank gaan zonder positieve reactie...

We wachten dus maar af...
Nogmaals benoemd dat er geen wettelijke grond is, dat een eerdere vrijwillige bijdrage geen 'garanties biedt' dat zijn client 3x per jaar op vakantie kan, naar voetbalwedstrijden, motorrijbewijs kan halen, geen lening heeft afgesloten (lang leve facebook/twitter!) en dat advocaat weet dat er geen draagkracht is en zijn client voor de kosten op mag draaien. Ook gewezen op diverse uitspraken van de hoge raad. Deze advocaat stelt enkel; het is niet meer dan redelijk dat je betaalt..... Ja de groeten meneer de advocaat!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sandra1978



Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 44


BerichtGeplaatst: wo 29 aug 2012 10:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas hebben we gister na ruim 3,5 dat de advocaat ermee dreigde toch de papieren van de rechtbank binnen. Verzoek is op grond van dat artikel in het burgerlijk wetboek dat aangeeft dat je onderhoudsplichtig bent tot het 21ste levensjaar, wat hij dus al lang niet meer is. Hij beroept zich eveneens op een studieverzekering die er voor hem zou zijn en voegt een brief bij als bewijs van een spaarverzekering waarvan mijn man de verzekerde is... Sja het blijft allemaal gammel en rammelen en maakt mi ook geen kans van slagen maar intussen moeten we wel weer naar een advocaat en kosten maken waarvan we niet weten of we die ooit terug zien. Kan en mag je zomaar zinloze zaken aanspannen en een ander op kosten jagen? Er zijn genoeg vergelijkbare zaken waarin een student naar de rechtbank stapt om geld af te dwingen na het 21ste en die zijn allemaal afgewezen ter zitting.....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sandra1978



Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 44


BerichtGeplaatst: wo 29 aug 2012 10:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er moest dus staan na 3,5 maand.... op 9 mei liet hij ons weten dat als we niet akkoord gingen hij een zaak zou starten. Wij lieten hem 10 mei weten niet akkoord te gaan en het verzoek is de 24ste aug. ingediend! Met als verzoek een ingangsdatum van 1 mei om de bijdrage in te laten gaan! Nu wordt ie helemaal mooi toen was hij nog in onderhandeling......
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds