Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 12:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Minder uren werken dan contract
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sjoukje87



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 50


BerichtGeplaatst: wo 23 feb 2011 11:50    Onderwerp: Minder uren werken dan contract Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een contract voor 8 uren p/w. Nu kreeg ik gisteren mijn nieuwe rooster en ik zag dus dat ik 3 maanden achter elkaar geen 32 uren ben ingeroosterd (in de maand april bv. maar 17 uren). Mag dit? Tegen mij werd gezegd dat er geen meer uren beschikbaar zijn maar wanneer ik het bereken zie ik dat een andere college extra uren maakt. Wat kan ik hier tegen doen?

Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: wo 23 feb 2011 14:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Behoudens de mogelijkheid dat er een specifieke CAO op jouw overeenkomst van toepassing die hierin voorziet, mag een werkgever jou niet minder uitbetalen dan op basis van dat wat in je contract staat.

Als hij mogelijk te weinig werk heeft kan jij hem niet dwingen om jou arbeid te laten verrichten. Dat laat echter onverlet dat jij dan wel degelijk recht hebt op uitbetaling van jouw loon behorende bij 32 uren.

Je dient op schrift naar jouw werkgever (minimaal) het volgende te sturen:

Bij dezen houd ik mij beschikbaar voor het verrichten van de arbeid zoals in mijn arbeidsovereenkomst is overeengekomen. Ik maak hierbij aanspraak op uitbetaling van minimaal 32 uur, ongeacht of u mij 32 uren per maand ingezet heeft.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 23 feb 2011 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou het te flauw zijn om te zeggen: uitbetaling van minimaal 8 uur per week. Deze week 12 uur, volgende week 4 uur, dan 12+8=20 uur uitbetaald?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: wo 23 feb 2011 14:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Zou het te flauw zijn om te zeggen: uitbetaling van minimaal 8 uur per week. Deze week 12 uur, volgende week 4 uur, dan 12+8=20 uur uitbetaald?


Los van het feit dat deze werknemer bij een oproep van minder dan 3 uur per keer uiteraard een beroep kan doen op 628a, is dat wat je hier oppert interessant!

Ik heb me daar nog nooit echt in verdiept. Waar ligt de grens van verschoven werktijden en een minimale aanspraak per week? Als ik de ene week 44 uur werk, en de andere week maar 36 uur, kan ik dan aanspraak maken op 84 uur? Het lijkt mij dat naarmate de bedongen arbeidsduur per week lager ligt, er eerder een recht op de minimale aanspraak per week bestaat.

Natuurlijk speelt ook mee wat er in letterlijk in het arbeidscontract staat, en wat eventueel in een CAO wordt geregeld. Als er gesproken wordt van gemiddeld 8 uur per week dan zul je minder snel 20 uur kunnen vorderen, dan wanneer er minimaal 8 uur per week staat.

Wellicht is hier trouwens jurisprudentie over?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sjoukje87



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 50


BerichtGeplaatst: wo 23 feb 2011 14:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Behoudens de mogelijkheid dat er een specifieke CAO op jouw overeenkomst van toepassing die hierin voorziet, mag een werkgever jou niet minder uitbetalen dan op basis van dat wat in je contract staat.

Als hij mogelijk te weinig werk heeft kan jij hem niet dwingen om jou arbeid te laten verrichten. Dat laat echter onverlet dat jij dan wel degelijk recht hebt op uitbetaling van jouw loon behorende bij 32 uren.

Je dient op schrift naar jouw werkgever (minimaal) het volgende te sturen:

Bij dezen houd ik mij beschikbaar voor het verrichten van de arbeid zoals in mijn arbeidsovereenkomst is overeengekomen. Ik maak hierbij aanspraak op uitbetaling van minimaal 32 uur, ongeacht of u mij 32 uren per maand ingezet heeft.


Dus het beste is om een aangetekende brief te sturen?


Laatst aangepast door sjoukje87 op do 24 feb 2011 12:57, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sjoukje87



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 50


BerichtGeplaatst: wo 23 feb 2011 14:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
bona fides schreef:
Zou het te flauw zijn om te zeggen: uitbetaling van minimaal 8 uur per week. Deze week 12 uur, volgende week 4 uur, dan 12+8=20 uur uitbetaald?


Los van het feit dat deze werknemer bij een oproep van minder dan 3 uur per keer uiteraard een beroep kan doen op 628a, is dat wat je hier oppert interessant!

Ik heb me daar nog nooit echt in verdiept. Waar ligt de grens van verschoven werktijden en een minimale aanspraak per week? Als ik de ene week 44 uur werk, en de andere week maar 36 uur, kan ik dan aanspraak maken op 84 uur? Het lijkt mij dat naarmate de bedongen arbeidsduur per week lager ligt, er eerder een recht op de minimale aanspraak per week bestaat.

Natuurlijk speelt ook mee wat er in letterlijk in het arbeidscontract staat, en wat eventueel in een CAO wordt geregeld. Als er gesproken wordt van gemiddeld 8 uur per week dan zul je minder snel 20 uur kunnen vorderen, dan wanneer er minimaal 8 uur per week staat.

Wellicht is hier trouwens jurisprudentie over?


In mijn contract staat minimaal 8 uren p/w. De CAO heb ik er overigens nog niet bij gehad aangezien ik die niet zo snel op de website van mijn werkgever kon vinden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Evil-cliniclown



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 117


BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 2:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Sjouke,

Graag zou ik wat meer informatie van je willen. Bijvoorbeeld hoeveel uur werk je bijvoorbeeld over de tijd dat je meer dan je contract uren werkt. Ook kan het van belang zijn welke CAO er van toepassing zou zijn. Bijvoorbeeld de CAO horeca gaat uit van een bepaald aantal uren per jaar.

IN PRINCIPE is het zo dat als je langer als 3 maanden meer als je contract uren werkt, je zou kunnen eisen/afdwingen bij de rechter dat je contract voor dat aantal uren wordt aangepast. Echter is het zo dat je werkgever dan moet aantonen dat het te maken heeft met seizoen invloeden of tijdelijk extra werk. Maar als je structureel meer uren zou draaien als je werkt, dan kun je dat eisen (ik zou een langere tijd nemen als 3 maanden). Het gaat over het gemiddelde aantal uren, en niet dat je 1x een maand minder uren (3) zou draaien en de rest van het jaar bijvoorbeeld 40. Er is geen cyclus vereist.

IN BEGINSEL heeft je werkgever nu gelijk, want er is geen gerechtelijke uitspraak en je hebt maar recht op je contract uren. Maar als je structureel meer uren draait, dan zou je het kunnen afdwingen (7:610A) In achtneming wat een eventuele CAO zou zeggen. De toepassing van een CAO zou vermeld moeten staan in je arbeids overeenkomst.

Het doet er overigens niet toe OF je een bepaalde CAO gezien hebt of niet, als er in je arbeidsovereenkomst staat dat er een CAO van toepassing is, is dat genoeg.

Het is uiteraard van belang om even je arbeids overeenkomst in te zien, want boven CAO afspraken mogen gewoon. Als je hebt staan dat je een minimum aantal uren per week draait, dan is een CAO afspraak om gemiddeld een aantal uur in de maand te werken natuurlijk niet van toepassing.

Maar met alle respect: Dennis 79 oordeelt te vroeg: als een werkgever niet ingaat op jouw voorstel om het aantal uren aan te passen (wat zeer waarschijnlijk het geval gaat zijn) kun je niet automatisch aanspraak maken over je uren die je gemiddeld gemaakt hebt. Dit moet helaas bij de rechter worden afgedwongen. En zoals ik al zei: bijvoorbeeld de Horeaca CAO kan van toepassing zijn: een gemiddeld aantal uren per jaar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 3:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Evil-cliniclown schreef:
IN BEGINSEL heeft je werkgever nu gelijk, want er is geen gerechtelijke uitspraak en je hebt maar recht op je contract uren.

Ik denk dat je "per week" en "per maand" door elkaar hebt gehaald. TS heeft recht op minimaal 8 uur per week, maar is nu voor de gehele maand maar voor 17 uur ingeroosterd.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sjoukje87



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 50


BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 12:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Evil Clini Clown:
Vorig jaar heb ik bijna altijd rond de 50 uren per maand gewerkt. Omdat ik hiernaast nog gewoon studeer had ik geen behoefte om die uren te claimen. Ik heb nu zelfs een verlofkaart gekregen waaruit ik kan opmaken dat ik in de maand mei waarschijnlijk maar 5 uren hoef te werken en ook in juni sta ik niet veel ingepland. In juli en augustus (vakantietijd) sta ik wel heel vaak ingeroosterd.

De CAO zorg is overigens van toepassing.
http://www.salaris-informatie.nl/Sectoren/verpleeg_verzorgingshuizen_thuiszorg/CAO/CAO_VVT_2008-2010.pdf
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Evil-cliniclown



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 117


BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 15:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op bladzijde 89 onderaan en bladzijde 90 bovenaan staat het volgende geschreven:

Quote:
Artikel B2.2 Arbeidsduur
1. De tussen werkgever en werknemer overeen te komen arbeidsduur wordt uitgedrukt in een gemiddeld aantal uren per
week, dat is afgeleid van een totaal aantal uren per jaar.
2. Deze arbeidsduur is bij een volledig dienstverband gemiddeld 36 uur per week.
3. Werkgever en werknemer kunnen in afwijking van lid 2 overeenkomen dat, gelet op het solistisch karakter van de
uitgeoefende functie in samenhang met de voortgang van de werkzaamheden, een arbeidsduur geldt die hoger ligt dan
gemiddeld 36 uur per week met een maximum van gemiddeld 40 uur per week.


Gebaseerd op je CAO is de werkgever is je dus niet verplicht om je een minimum aantal uren per week te geven, alleen om je op jaarbasis 52 weken x8 uur = 416 uur te geven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 15:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Evil-cliniclown schreef:
Maar met alle respect: Dennis 79 oordeelt te vroeg: als een werkgever niet ingaat op jouw voorstel om het aantal uren aan te passen (wat zeer waarschijnlijk het geval gaat zijn) kun je niet automatisch aanspraak maken over je uren die je gemiddeld gemaakt hebt.

Met alle respect: je leest niet goed wat de TS schrijft.

TS wordt 17 uur per MAAND ingeroosterd, terwijl het contract uitgaat van 8 uur per WEEK. Dus TS moet gemiddeld (8/5 x 22 =) 35,2 uren per kalendermaand ingezet worden (uitgaande van 22 werkbare dagen per maand).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sjoukje87



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 50


BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 15:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Evil-cliniclown schreef:
Op bladzijde 89 onderaan en bladzijde 90 bovenaan staat het volgende geschreven:

Quote:
Artikel B2.2 Arbeidsduur
1. De tussen werkgever en werknemer overeen te komen arbeidsduur wordt uitgedrukt in een gemiddeld aantal uren per
week, dat is afgeleid van een totaal aantal uren per jaar.
2. Deze arbeidsduur is bij een volledig dienstverband gemiddeld 36 uur per week.
3. Werkgever en werknemer kunnen in afwijking van lid 2 overeenkomen dat, gelet op het solistisch karakter van de
uitgeoefende functie in samenhang met de voortgang van de werkzaamheden, een arbeidsduur geldt die hoger ligt dan
gemiddeld 36 uur per week met een maximum van gemiddeld 40 uur per week.


Gebaseerd op je CAO is de werkgever is je dus niet verplicht om je een minimum aantal uren per week te geven, alleen om je op jaarbasis 52 weken x8 uur = 416 uur te geven.


Maw is kan er niks tegen beginnen Shocked
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 16:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sjoukje87 schreef:
Evil-cliniclown schreef:
Op bladzijde 89 onderaan en bladzijde 90 bovenaan staat het volgende geschreven:

Quote:
Artikel B2.2 Arbeidsduur
1. De tussen werkgever en werknemer overeen te komen arbeidsduur wordt uitgedrukt in een gemiddeld aantal uren per
week, dat is afgeleid van een totaal aantal uren per jaar.
2. Deze arbeidsduur is bij een volledig dienstverband gemiddeld 36 uur per week.
3. Werkgever en werknemer kunnen in afwijking van lid 2 overeenkomen dat, gelet op het solistisch karakter van de
uitgeoefende functie in samenhang met de voortgang van de werkzaamheden, een arbeidsduur geldt die hoger ligt dan
gemiddeld 36 uur per week met een maximum van gemiddeld 40 uur per week.


Gebaseerd op je CAO is de werkgever is je dus niet verplicht om je een minimum aantal uren per week te geven, alleen om je op jaarbasis 52 weken x8 uur = 416 uur te geven.


Maw is kan er niks tegen beginnen :shock:


Nee, dit is een verkeerde conclusie. Er wordt nu afgegaan op één bepaling uit jouw CAO, zonder dat er verder gekeken wordt! Ik kom hier zo op terug...

Evil-cliniclown citeert namelijk uit de overgangsbepalingen die per 1 januari 2009 niet meer van kracht zijn.

Overigens vergeet hij daarbij verder te kijken, want op pagina 90 staat bij die overgangsbepalingen onder B3.1.1. lid 2 sub d dat jouw rooster zodanig ingericht moet worden dat jij per 13 weken maximaal 20 uren teveel of te weinig hebt gewerkt.

Deze bepalingen zijn echter niet meer van kracht. Hoofdstuk 3 e.v. zijn nu nog enkel van kracht. Ik heb nog geen tijd om die door te kijken.


Laatst aangepast door DENNIS79 op do 24 feb 2011 16:22, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 16:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens artikel 1.3 van de CAO kan er niet van worden afgeweken, dus het is verdedigbaar dat "minimaal" moet worden gelezen als "gemiddeld".

Dat de CAO slechts recht geeft op een bepaald aantal uren per (kalender?)jaar lijkt mij echter niet redelijk.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 16:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ bona fides

zie mijn inmiddels aangepaste post.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds