Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 0:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

vrijgesteld van werk, bij nieuw baan oud contract opzeggen?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RobbertR



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2010 13:19    Onderwerp: vrijgesteld van werk, bij nieuw baan oud contract opzeggen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij mijn huidige werkgever (werkgever A) heb ik een contract voor bepaalde tijd tot mei 2011. Binnen het bedrijf is een reorganisatie doorgevoerd en ben ik vrijgesteld van werkzaamheden. Er is mij ook gezegd dat als ik eerder dan mei 2011 een nieuwe baan zou vinden ik het contract (die met werkgever A) zou moeten opzeggen. Nu heb ik een nieuwe baan gevonden en de p&o’er bij het nieuwe bedrijf zag niet in waarom ik mijn contract met werkgever A zou opzeggen. Hoe zit het precies?

Ik heb ook gezocht op dit forum en op internet en kon niet veel er over vinden. Het enige was het volgende topic http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/29139/highlight/vrijgesteld+werk/ . Hierin zegt DENNIS79

"Kortgezegd, als je vrijgesteld wordt van werk dan hoef je NIET op te zeggen. Zolang je je maar formeel beschikbaar houdt voor het verrichten van werk bij je werkgever. Je mag er echter "gewoon" een tweede baan met dito inkomsten bij hebben."

Waarom zou ik me beschikbaar moeten houden voor werk als ze aangeven dat ik vrijgestelt ben. Of mogen ze daar op terug komen?

Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WimWest



Leeftijd: 124
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1040


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2010 13:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt een overeenkomst afgesloten, welke door de werkgever is verbroken. De wet zal jou niet dwingen hetzelfde te doen. De verbreking heeft tot gevolg dat je vrijgesteld bent van werkzaamheden met jouw toestemming, dus een nieuwe afspraak binnen een bestaande overeenkomst.

Je kunt gewoon ergens anders gaan werken en dat is dan pech voor de andere werkgever en mazzel voor jou.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
IDH



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 56


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2010 16:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je rechtsgevoel zegt je eigenlijk al dat je fout bezig bent. Afhankelijk van de omstandigheden zal in rechte geen andere gedachte worden gebezigd.

De vrijstelling bij reorganisatie dient meestal als aanvullende 'vergoeding' naast de beëindigingsvergoeding die is opgenomen in de beëindigingsovereenkomst. Onder omstandigheden kan een langdurige vrijstelling - bij een kort dienstverband - zelfs worden aangemerkt als enige vergoeding. Eén en ander is vaak afhankelijk van hetgeen is overeengekomen met de vakbonden in een sociaal plan.

Als de werknemer vroegtijdig een andere baan vindt - zo staat vaak in de overeenkomst of het sociaal plan vermeld - dient de werknemer zulks te melden bij zijn werkgever. Vaak wordt dan bijvoorbeeld nog 50% doorbetaald van de voormalige vrijgestelde periode. Dat is dan de 'fee' voor de werknemer die snel een andere baan vindt. Simpelweg doorbetalen tot het einde is er dan niet meer bij.

In casu ben je er duidelijk op gewezen dat je moet opzeggen, als je eerder een andere baan vindt. Voor zover dit niet schriftelijk is vastgelegd, meen ik dat er nog altijd gronden voor de werkgever zijn te betogen dat zulks als voorwaarde geldt voor de vrijstelling. De vrijstelling is dus - min of meer - geboden om juist snel een andere baan te vinden. Door jouw deel van de afspraak niet na te komen - geen melding - pleeg je wanprestatie. In het ergste geval kan de werkgever je hierop aanspreken en schadevergoeding vorderen.

De werkgever zou ook nog kunnen betogen dat je handelt in strijd met het goed werknemerschap (art. 7:611 BW). Ook dat leidt tot schadeplichtigheid.

En dan de praktijk... Komt je werkgever er achter? Waarschijnlijk niet eerder dan de werkgever een beroep op je doet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2010 18:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het wel vreemd dat een werknemer met een tijdelijk contract het laatste half jaar wordt vrijgesteld van werk met doorbetaling van loon. Wat heeft de werkgever te verliezen als hij de werknemer in plaats daarvan wat klusjes laat doen die tenminste nog iets van waarde voor de werkgever opleveren?

Het is veel minder ongebruikelijk dat werknemers met een vast contract worden vrijgesteld van werk met doorbetaling van loon, bijv. gedurende de opzegtermijn. In die gevallen gaat het echter om een vorm van ontslagvergoeding. In jouw geval is daar geen sprake van, want jouw contract loopt sowieso per 1 mei 2011 af en de werkgever is daarvoor geen ontslagvergoeding verschuldigd.

Ervan uitgaande dat je huidige werkgever niet van lotje is getikt, heeft hij je vrijgesteld op voorwaarde dat je gaat solliciteren en opzegt zodra je een nieuwe baan hebt gevonden, en heeft hij je met die voorwaarde akkoord laten gaan.

Heeft je huidige werkgever dat niet gedaan, en is er geen andere verklaring, dan is je werkgever van lotje getikt. Ben je nergens akkoord mee gegaan en bevat je arbeidsovereenkomst geen duidelijk verbod op nevenwerkzaamheden, dan kun je m.i. doen wat je leuk vindt. Het is mij niet eens duidelijk dat je je beschikbaar moet houden voor werk, want je huidige werkgever heeft je expliciet vrijgesteld van werk tot mei 2011. Daar kan hij ook niet zomaar op terugkomen.

Een andere mogelijkheid is dat de vrijstelling van werk deel uitmaakt van een sociaal plan (waar de vakbonden mee akkoord zijn gegaan e.d.). In dat geval moet je natuurlijk kijken wat het sociaal plan precies zegt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RobbertR



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2010 20:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Mijn werkgever heeft besloten te stoppen met de werkzaamheden die ik uitvoer. Mij is vertelt dat als ik andere klusjes ga doen mijn collegas uit dezelfdegroep ook aanspraak kunnen maken op deze klussen.

Omdat ik een tijdelijk contract heb wat de werkgever laat aflopen heb ik geen recht op de ontslag regeling die voor de overige werknemers getroffen is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2010 22:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RobbertR schreef:
Mij is vertelt dat als ik andere klusjes ga doen mijn collegas uit dezelfdegroep ook aanspraak kunnen maken op deze klussen.

Met dezelfde redenering kunnen die collega's nu aanspraak maken op een half jaar betaald verlof.

Maar goed, blijkbaar stuurt de werkgever je uit eigenbelang een half jaar met betaald verlof. Ik zie niet in waarom jij in die tijd geen ander betaald werk zou mogen verrichten, tenzij daar iets over is afgesproken waarmee jij akkoord bent gegaan.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RB_1969



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 199


BerichtGeplaatst: do 02 dec 2010 11:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn eerste gedachte en deze is al geopperd: Als jij geen clausule in de arbeidsovereenkomst (AO) hebt staan over toestemming voor nevenactiviteiten of verrichten van arbeid voor derden, heeft de werkgever mi. pech gehad.

Waarschijnlijk staat die clausule er wel in en dien jij je, ondanks de vrijstelling van arbeid, aan de AO te houden. Maw. toestemming vragen, maar je weet de voorwaarde wel die je gaat krijgen...... ontslag nemen.

Lastige is, maar dit weet ik niet zeker, als jij nu ontslag neemt om bij WG B aan de slag te gaan en "je vliegt er binnen je proeftijd uit". Gaat het UWV dan niet moeilijk doen ivm het ontslag nemen bij A.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds