Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 13:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Frans Recht ook Geldig als Nederlands recht ivm EU wetgeving
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
j.deetman



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 12


BerichtGeplaatst: di 06 jun 2006 9:51    Onderwerp: Frans Recht ook Geldig als Nederlands recht ivm EU wetgeving Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet van een oud Kantonrechter dat er in Frankrijk een regeling bestaat dat Klinefelters* niet berecht kunnen worden of aansprakelijk gesteld kunnen worden.
In hoeverre kan ik dit aanvoeren als bewijslast in een Rechtzaak in Nederland? Zijn er EU regels die dit ondervangen?

*Klinefelters zijn mannen met een teveel aan vrouwelijk hormoon in het geslachtschromosoom. De gevolgen zijn dan o.a. dat de patient gestoord is in zijn DENKEN & HANDELEN.
Het nadeel voor de patient is dat dit niet direct aan hem te zien is. Vaak beschikt hij over een normale (soms overmatig) intelligentie, echter hij beschikt niet over voldoende wilskracht, daadkracht, volhardingsvermogen en het stellen van de juiste prioriteiten. Tevens heeft de patient constante Burnout verschijnselen, doet verkeerde keuzes en heeft niet genoeg energie om zijn plichten te vervolmaken. De patient heeft constant externe sturing nodig.


Laatst aangepast door j.deetman op wo 09 dec 2009 8:52, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 06 jun 2006 10:05    Onderwerp: Re: Frans Recht ook Geldig als Nederlands recht ivm EU wetge Reageer met quote Naar onder Naar boven

j.deetman schreef:
Ik weet van een oud Kantonrechter dat er in Frankrijk een regeling bestaat dat Klinefelters* niet berecht kunnen worden of aansprakelijk gesteld kunnen worden.
In hoeverre kan ik dit aanvoeren als bewijslast in een Rechtzaak in Nederland? Zijn er EU regels die dit ondervangen?

Nee, gelukkig niet. Elk land heeft nog steeds zijn eigen recht, zijn eigen soevereiniteit. Alleen wanneer er EU richtlijnen en verordeningen zijn kan het eigen recht opzij gezet worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: di 06 jun 2006 10:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
In hoeverre kan ik dit aanvoeren als bewijslast in een Rechtzaak in Nederland? Zijn er EU regels die dit ondervangen?


Dat hangt sterk af van de casus. Overbodig zal de opmerking zijn dat naar Nederlands recht een dergelijke algemene regeling niet bestaat. Maar onder omstandigheden kan ik me voorstellen dat hetgeen in Frankrijk heeft plaatsgevonden, van belang is voor de rechtszaak in Nederland en dat bewijs op dat vlak niet overbodig is.

Omtrent de omschrijving van Klinefelters zie ook deze link (ivm discrepantie).

PS: ik zag het bericht van Stevenk pas later. Aanvulling: mijn verwachting is dat het Europese recht deze kwestie ongemoeid laat. Indirect, od?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
j.deetman



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 12


BerichtGeplaatst: di 06 jun 2006 10:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok geweldig dat er zo snel wordt gereageerd. Bedankt.

Weet iemand waar ik als leek naar Frans recht kan zoeken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 06 jun 2006 21:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zou een argument zijn, maar geen bewijs. Rechters (en zeker advocaten-generaal bij de Hoge Raad) willen best kijken naar hoe in andere landen tegen iets wordt aangekeken, maar doorslaggevend kan zoiets nooit zijn.

Ik heb geen idee waar je naar Frans recht zou moeten zoeken, maar wellicht kun je een Franse versie van Rechtenforum vinden en het daar vragen...

Het lijkt me overigens uitgesloten dat Klinefelters in Nederland niet aansprakelijk zouden kunnen worden gesteld. In het bijzonder zal een als een doen te beschouwen gedraging gewoon als een onrechtmatige daad kunnen worden toegerekend (art 6:165 BW).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
j.deetman



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 12


BerichtGeplaatst: wo 09 dec 2009 12:02    Onderwerp: Resumé Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na jaren weer eens op zoek naar mijn recht (en plicht) omtrendt zaken die mij persoonlijk bezighouden en de Nederlands wetgeving, ben ik blij dan men hier op het RechtenForum niets verwijderd, ook al is het van jaren geleden.

Maar om de onderzoeker en lezer van dit Forum beter te informeren wat mijn handelen na de adviezen zijn geweest, hier mijn relaas:

Uiteindelijk ging het om een zaak omtrendt Tussentijdse Beëindiging van een WSNP-regeling, een zaak die ik uiteindelijk verloor zelfs tot aan de Hoge Raad, ondanks dat het advies aan de Hoge Raad positief voor mij uitviel, de Hoge Raad heeft die helaas niet opgevolgd.

Overigens kreeg ik wel de indruk dat ik als klant van een advocaat wel erg veel zelf moest aandragen om mijn advocaat aan te sporen op zijn handelen, c.q. mijn verdediging. Ik krijg de indruk dat ik voortaan zelf maar weer moet doen. Dan kan ik in iedergeval mezelf de schuld geven, als het even anders uitvalt.

Uiteindelijk heb ik afgezien van mijn speurtocht omtrendt de Franse wetgeving aangaande Klinefelters, helaas is mijn frans te slecht om door franse vraagstukken heen te worstelen.

Des al niet te min, ben ik door een stroomversnelling geraakt en i.p.v. een bijstandsuitkering, die ik al sinds 1-9-1999 genoot beland in een WAJONG-uitkering per 1-1-2007 meer gerelateerd aan mijn aangeboren tekortkoming (Klinefelter-syndroom).

En een jaar later alsnog een WSNP-regeling aangevraagd die ik op grond van nieuw aantoonbaar bewijs, kreeg toegewezen. Normaliter kan je dit binnen 10 jaar na beëindiging van een WSNP-regeling niet doen, maar in mijn geval werd het gelukkig wel gehonoreerd, zelfs met verzachtende maatregelen, verkort doorlopen met aan het einde een "schone lei"

Ik moet nog eens mijn advocaat pijlen die me bij mijn eerste WSNP-zaak hielp, bij mijn casatie, hoe het is verlopen met zijn verweer t.a.v. deze zaak bij het Europese Hof of mijn tekortkoming aan informatie verplichting, mij daadwerkelijk m.n. als Klinefelter is aan te rekenen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Beijington

Beijington

Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 45


BerichtGeplaatst: do 07 okt 2010 13:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou eens contact opnemen met http://www.klinefelter.nl/, die kunnen U waarschijnlijk meer info hieromtrent geven.
Postadres: Nederlandse Klinefelter Vereniging (NKV)
Stationsstraat 79 G
3811 MH Amersfoort
Telefoon: 033 - 422 65 40
E-mail: nkv@klinefelter.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds