|
Auteur |
Bericht |
Nadiene
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 19 mei 2010 16:02 Onderwerp: wat houdt term "in rechte" precies in? |
|
|
Artikel 6 lid 2 RVRM luidt als volgt:
2. Een ieder tegen wie een vervolging is ingesteld, wordt voor onschuldig gehouden totdat zijn schuld in rechte is komen vast te staan.
Weet iemand wat met “in rechte” wordt bedoeld. Is bijvoorbeeld de lagere rechter al voldoende of wordt hiermee bedoeld pas zodra er sprake is van een onherroepelijk vonnis?
alvast bedankt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 19 mei 2010 22:49 Onderwerp: |
|
|
In een hoger beroep geldt een verdachte die door de lagere rechter was veroordeeld weer als verdachte en geldt de onschuldpresumptie. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Nadiene
|
Geplaatst: do 20 mei 2010 10:04 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | In een hoger beroep geldt een verdachte die door de lagere rechter was veroordeeld weer als verdachte en geldt de onschuldpresumptie. |
dus dit betekent dat pas als de hoogste rechtsinstantie uitspraak heeft gedaan dat pas "in rechte" vastgesteld kan worden.
Concrete situatie is als volgt: Er ligt een uitspraak van een lagere rechter. Mag je dan al mededelingen doen over deze uitspraak?
Of zul je eerst moeten wachten pas nadat de uitspraak onherroepelijk is geworden? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 20 mei 2010 11:08 Onderwerp: |
|
|
Je bedoelt mededelingen zoals persberichten van het OM waarin de verdachte als schuldig wordt aangemerkt.
Hmm, het OM mag natuurlijk wel zakelijk verslag doen van de uitspraak van de lagere rechter, maar ik vermoed dat de onschuldpresumptie nog wel geldt. Misschien moet het OM bijvoorbeeld erbij vermelden dat er nog hoger beroep openstaat. Helemaal zeker weet ik dit niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Nadiene
|
Geplaatst: do 20 mei 2010 11:47 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Je bedoelt mededelingen zoals persberichten van het OM waarin de verdachte als schuldig wordt aangemerkt.
Hmm, het OM mag natuurlijk wel zakelijk verslag doen van de uitspraak van de lagere rechter, maar ik vermoed dat de onschuldpresumptie nog wel geldt. Misschien moet het OM bijvoorbeeld erbij vermelden dat er nog hoger beroep openstaat. Helemaal zeker weet ik dit niet. |
kwam het volgende tegen
Onschuldpresumptie en invordering
De onschuldpresumptie is tevens van belang voor de vraag of de tenuitvoerlegging (invordering) van de boete toelaatbaar is voordat een rechter zich erover heeft uitgesproken.
In het administratief procesrecht geldt als hoofdregel dat bezwaar en beroep in het algemeen geen schorsende werking hebben (artikel 6:16 Awb). Uit de jurisprudentie van het EHRM kan men afleiden dat de in het EVRM neergelegde onschuldpresumptie in beginsel niet belet dat de straf ten uitvoer wordt gebracht voordat de rechter er zich over heeft uitgesproken of voordat ze onherroepelijk is geworden.¹ Ter nuancering kan hierbij worden opgemerkt dat de Commissie in deze uitspraak uitgaat van de omstandigheid dat met het uitvoeren van de sanctie geen onomkeerbare handelingen worden verricht. Ook de HR oordeelde dat artikel 6 EVRM toelaat dat een niet onherroepelijk vaststaande verhoging wordt ingevorderd en dat de onschuldpresumptie niet zover gaat dat invordering niet mogelijk is.² In het fiscale wetsvoorstel was in eerste instantie voorzien in een wettelijk recht op schorsende werking tijdens de bezwaar- en beroepsfase voor de zwaardere vergrijpboeten. Mede naar aanleiding van de hiervoor genoemde jurisprudentie is hier bij de herziening van het fiscale stelsel van bestuurlijke boeten van afgezien. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 20 mei 2010 11:57 Onderwerp: |
|
|
Dat stuk lijkt dus inderdaad uit te gaan van een onschuldpresumptie die geldt tot de veroordeling in rechte onaantastbaar is geworden.
Voor mededelingen van het OM betekent dit m.i. dat het OM ook na een veroordeling door een lagere rechter op zijn woorden moet blijven letten totdat de zaak is uitgeprocedeerd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 20 mei 2010 12:11 Onderwerp: |
|
|
In persberichten kun je toch gewoon melden dat "de rechter geoordeeld heeft dat..." of "heeft XXX schuldig bevonden aan..."
Ofwel ik begrijp het probleem misschien niet helemaal...
EDIT: Mijn tekst stond te lang in de editor en ondertussen verschenen al weer twee nieuwe berichten.
Laatst aangepast door DENNIS79 op do 20 mei 2010 12:25, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Nadiene
|
Geplaatst: do 20 mei 2010 12:12 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Dat stuk lijkt dus inderdaad uit te gaan van een onschuldpresumptie die geldt tot de veroordeling in rechte onaantastbaar is geworden.
Voor mededelingen van het OM betekent dit m.i. dat het OM ook na een veroordeling door een lagere rechter op zijn woorden moet blijven letten totdat de zaak is uitgeprocedeerd. |
Dus als ik het goed begrijp zul je dus altijd de uitspsraak moeten afwachten van de hoogste rechter.
Bedankt voor je reactie! |
|
|
|
 |
Nadiene
|
Geplaatst: do 20 mei 2010 12:13 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | In persberichten kun je toch gewoon melden dat "de rechter geoordeeld heeft dat..." of "heeft XXX schuldig bevonden aan..."
Ofwel ik begrijp het probleem misschien niet helemaal... |
een hogere rechter kan nog altijd met een ander oordeel komen, op deze wijze zou het kwaad al geschied zijn.... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 20 mei 2010 13:14 Onderwerp: |
|
|
Wat DENNIS79 schrijft kan natuurlijk wel: zakelijk verslag doen van de uitspraak van de lagere rechter. Ik vermoed dat het OM er dan wel bij moet vermelden dat er nog hoger beroep openstaat om te voorkomen dat de indruk wordt gewekt dat de veroordeling al definitief is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|