Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

geluidsoverlast buren
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Plutiko



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 14 nov 2009 15:02    Onderwerp: geluidsoverlast buren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik woon in een appartement in Amsterdam centrum. Dit appartement grenst aan een binnenhof dat L -vormig is. Dit binnenhof is niet publiekelijk toegankelijk, maar is slechts toegankelijk voor de bewoners.
Bijna het volledige binnenhof is eigendom van 2 verschillende VVE’s. Deze 2 VVE’s hebben onderling afgesproken dat na 23.00 van dit binnenhof geen gebruik meer gemaakt mag worden om geluidsoverlast tegen te gaan. Geluid wordt in dit binnenhof makkelijk weerkaats omdat het een afgesloten ruimte betreft.
Echter niet het volledige binnenhof is eigendom van de 2 VVE’s. Precies in de de kruising van het L vormige binnenhof, bevindt zich een terras dat eigendom is van een andere VVE. Dit terras verbindt als het ware de ene helft van het L vormige binnenhof met de andere. Met deze derde VVE zijn geen afspraken gemaakt bij het inrichten van het binnenhof.

Ik woon precies op de hoek van dit L vormige binnenhof, op die plek waar je ramen hebt die aan 2 kanten uitkomen op het binnenhof. Mijn appartement is een koop appartement.

Nu heb ik de volgende lastige situatie. De mensen die gebruik maken van het terras, gebruiken dit als een soort veredelde woonkamer. Ze hebben er een soort van party tent ingezet. Ze gebruiken dit terras van het begin van de middag tot midden in de nacht en dit 5, 6 keer per week. Ze hebben duidelijk geen werkritme gezien het feit dat ze tot in de nachtelijke uren gebruik blijven maken van dit terras. Voor als het fris wordt hebben ze er ook nog een gaskachel geplaatst. Ook hier betreft het een koopappartement.
Dit probleem speelt zich vooral af wanneer het warmte is, nu het koudere jaargetijde is aangebroken heb ik geen last meer van ze, maar in het voorjaar verwacht ik dezelfde problematiek wederom.

Doordat ik op de hoek woon, komt hun leefgeluid aan 2 kanten mijn raam binnen. Ik heb hun er reeds enkele keren op geattendeerd dat ik last heb van hun conversatieen gevraagd of zij die binnen willen voortzetten, maar daar wordt op een vijandige manier op gereageerd. Hun mening is dat ze op normale toon converseren en geen buitensporig lawaai maken. Dat is ook correct, maar als 4 volwassen mensen onder je ramen converseren (en lachen) dan dringt dit geluid nog steeds doordringend bij je naar binnen. Echter hiervoor staan zij niet open.

Ik heb dit probleem aangekaart bij mijn VVE, maar die heeft voorlopig de mening dat dit een andere VVE betreft en dat zij niets kunnen doen. Ik zou eigenlijk nog een keer het gesprek met deze buren moeten aangaan, maar gezien hun ronduit vijandige reacties heb ik hier niet veel vertrouwen in. Voordat ik dit gesprek aanga zou ik daarom ook een idee willen hebben wat zoal de mogelijkheden zijn buiten wederom proberen een gesprek aan te gaan.

Nu heb ik de volgende threads reeds aandachtig bestudeerd:
http://rechtenforum.nl/forum/thread/title/Nachtrumoerbekeuring/t/14697/
http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/12912
http://www.geluidnieuws.nl/2005/feb2005/windgong.html

De APV van Amsterdam mbt tot geluishinder luidt als volgt:
Artikel 5.5 Geluidhinder
1. Het is verboden toestellen, geluidsapparaten of machines in werking te hebben of daarmee, of anderszins handelingen te verrichten op een zodanige wijze dat voor een omwonende of voor de omgeving hinder wordt veroorzaakt of toe te laten dat deze handelingen worden verricht.

Voor mij ligt het probleem hem in het feit dat dit terras als een woonkamer gebruikt wordt. Als dit incidenteel zou plaatsvinden dan is er niets aan de hand. Zelf werken wij, hebben een klein kind en moeten vroeg op, wij slapen hier echt minder door. Mijn buren verdedigen zich met het feit dat zij niet buitensporig veel lawaai maken, en dat klopt ook, maar ik heb er wel last van.

Ik heb het artikel 431 van het strafrecht bestudeerd:
Met geldboete van de eerste categorie wordt gestraft hij die rumoer of burengerucht verwekt waardoor de nachtrust kan worden verstoord.

Maar vallen op een normale toon converserende onder je raam op hun eigenterras onder rumooer of burengerucht? Ik weet het niet, wat ik wel weet is dat mijn nachtrust verstoord raakt.

Wat vinden jullie hiervan?

Alvast bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 14 nov 2009 17:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt (omdat de politie hier w.s. weinig mee gaat doen) meer aan 5:37 BW, dat luidt:
Quote:
De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.


Uit 3:296 BW volgt dat de rechter kan veroordelen tot een geven, doen of nalaten. In jouw geval kun je dus een vordering instellen tot (binnen grenzen) nalaten van het gebruik van dat terras als woonkamer.

Wie van de twee woonde er trouwens eerder? Dit omdat dat in de rechtspraak mede van belang wordt geacht bij de beoordeling van de kwestie.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Plutiko



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 15 nov 2009 11:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De buren wonen er al langer dan dat wij er wonen. Wel is het zo dat ze pas afgelopen jaar zijn begonnen met het intensief gebruik maken van het terras.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 15 nov 2009 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, dat wil je de mensen ook niet misgunnen, maar alles in redelijkheid, toch? Echt heel jammer dat jullie er samen niet uitgekomen zijn. Ik vrees dat het enige middel dan nog een procedure is. Nadeel daarvan is wel dat de verhoudingen daarna waarschijnlijk voorgoed verpest zijn. Maar goed, dit is voor jou en je gezin ook geen doen.

Je kunt bijvoorbeeld vorderen dat zij tot 22.00 uur (en in het weekend bijvoorbeeld tot 00.00 uur) van dat terras gebruik kunnen maken op de door hen gewenste manier op straffe van een dwangsom als ze dat negeren.

Overleg eens met een advocaat.

Maar je vraagt je echt af: is het nou zó veel moeite om wat zachter te praten??? Blijkbaar kan het mensen ook weinig schelen dat de hele buurt hun conversaties hoort.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Plutiko



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 15 nov 2009 12:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad alles naar redelijkheid, maarja de 1 vind iets heel anders redelijk dan de ander, en vaak vinden mensen dingen redelijk die hun het beste uitkomen.

Zo'n procedure die je noemt, moet die gebaseerd zijn op een wet/artikel, bv die 5:37 van het burgelijk wetboek die je noemde?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
klokluider



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 406


BerichtGeplaatst: zo 15 nov 2009 13:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de inleiding zeg je dat het terras de verbindende schakel is tussen de gebieden van het binnenhof waarbij een klein deel toebehoort aan een derde VVE waarmee geen afspraken zijn gemaakt. Dit is waarschijnlijk niet gebeurd omdat het enkel dit stukje was waar geen problemen werden voorzien.

Maar dat houdt in dat het terras dus grenst aan het terrein van VVE 1 en VVE3

Het lijkt mij dat het terrein wat ook toebehoort aan VVE 1 die daar gebruiksregels voor heeft, na 23.00 geen gebruik, dat deze regels dan gerespecteerd dienen te worden door een andere VVE ondanks dat er geen afspraken zijn gemaakt met deze VVE. Als VVE 3 op het hele terrein met uitzondering van dit terras anders wil opereren is dat prima, maar op de grensgebieden zou je m.i. als redelijk kunnen stellen.

Volgens de linkjes kun je ook de politie bellen voor nachtrumoer en ik denk dat je in een civiele vordering ook een sterke zaak hebt de uitspraak van de rijdende rechter gelezen hebben. geluid van een terras in de avonduren waarbij er geen normaal omgevingsgeluiden meer zijn is immers een algemeen geaccepteerd hinderlijk geluid als je zelf ligt te slapen. De personen in kwestie hoeven dan helemaal niet te schreeuwen. Ook normale toon draagt in de avonduren veel verder. Ik heb een buurman, twee straten verderop die van bbq houdt en regelmatig een avondje organiseert. Ik kan dan in bed de conversaties en muziek heel duidelijk horen. Als ik er dan naar toe ga en bij de schutting ga luisteren klinkt het echter normaal. Weerkaatsing versterkt het geluid waarschijnlijk wat voor de VVE reden was om 23.00 aan te houden zo begrijp ik.

Ik begrijp de gedachte van anciënniteit maar elke bewoner is anders en voor hinder geldt m.i. het onderlinge respect in relatie tot het maatschappelijk aanvaardbare norm van hinder


Laatst aangepast door klokluider op zo 15 nov 2009 21:37, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 15 nov 2009 13:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Plutiko schreef:
Zo'n procedure die je noemt, moet die gebaseerd zijn op een wet/artikel, bv die 5:37 van het burgelijk wetboek die je noemde?
Ja, want dat is de basis voor je vordering.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds